|
|
|
|---|---|
|
Kan man koppla bort larmet genom att ta bort t.ex en säkring? | |
|
Vad kommer det sig att du vill koppla bort larmet? Om du vill stänga av coupésensorn så kan du trycka på låsknappen en gång till efter att du låst. Då avaktiveras denna. Dioden i backspegeln lyser då med fast sken i ett par sekunder. Mvh Håkan |
|
|
”Batteriet” i nyckeln är förmodligen slut. Behöver inget larm. |
|
|
Hej (igen, i den här tråden också ;)) Om batteriet (uppladdningsbart?) är trött, lär du knappast kunna fjärrlåsa (=larma) bilen heller, väl? Och om du inte kan fjärrlåsa (och larma), måste du ju låsa bilen mekaniskt, dvs med nyckel i förardörrens lås. Då aktiveras ju inte larmet, åtminstone inte det i kupén. Om du inte känner för att starta fler trådar i ämnet, kan du väl här beskriva lite mer om hur problemet yttrar sig. /Lennart |
|
|
Det sitter ett utbytbart batteri i nyckeln, vilket går att köpa på ex Claes Ohlson. Mvh Håkan |
|
|
Även om jag låser bilen mekaniskt så går larmet ibland när jag låser upp. Har fått hjälp att ”initiera” nycklarna men det hjälpte inte. |
|
|
OK. Följande gäller för sedan-modellen, antagligen också för touring. Larmfunktionen omfattar många moduler och sensorer och låter sig inte enkelt helt stängas av genom att ta bort säkringar. Men säkring nr 48 (F48) , 7,5A, säkrar upp själva larmsirenen. Kanske också något mer, så det är kanske inte rätt lösning att ta bort den. Men det går ju att prova. Tänk bara på att larmsirenen innehåller backup-batterier för att kunna fungera om bilen görs strömlös. Det betyder, att även om du kan ta bort F48 utan att få några negativa bieffekter, kan sirenen fortsätta att fungera tills batterierna är slut. En elegantare lösning borde vara att leta rätt på sirenen innanför innerskärmen vid höger bakhjul och dra loss kontakten. Även i det fallet är jag osäker på om det ger märkbara och negativa bieffekter. Antagligen inte. Berätta gärna sen vad du gjort och hur det gick. /Lennart |
|
|
Tack för info. Återkommer. |
|
|
Lyckades få bort larmet med en halvlyckad ”initiering”. Nu kan jag stänga och öppna mekaniskt utan att larmet gåt. Är nöjd med det tillsvidare. |
|
|
Ja, man får inte ha för stora krav... ;) /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.