AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.414

Diff olja M5 E60

Ro
123
Roken
BMW 850 Ci -93
BMW E60 M5 2006
Hej på er alla, jag har leta lite men inte funnit vilken diff olja jag ska använda + hur mycket går det åt? Nån som vet innan jag googlar sönder nätet ;-)

He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
1.5s googling: Länk
He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Ytterliggare 2s googling: Länk

Borde vara en start.
Ro
123
Roken
BMW 850 Ci -93
BMW E60 M5 2006
Tack för att du tog dig tid HelmsmanPlay
1.5 L tänkte köra med Motul Gear Competition 75W-140 har jag hört ska vara bra.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW:s "originalprodukt" är Castrol SAF-XJ med EXTRA LS-tillsats!

Den extra LS-tillsatsen är för att inte diffen ska hugga och låta illa...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ro
123
Roken
BMW 850 Ci -93
BMW E60 M5 2006
Johan B vet att du är mycket kunnig i oljornas värld vat jag har läst här på forumet.
Motul 75W140 är ju en esterolja som även har en tillsats för diffar, den skulle du inte rekommendera då? Har läst på den del sidor att den ska vara riktigt bra.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den är säkert bra, men den har troligen bara "normal mängd" LS-tillsats.

Man kan köpa extra LS-tillsats och själv dosera i.
Den extra LS-tillsatsen är till för att diffen inte ska hugga och låta så mycket så man kan prova utan extra LS-tillsats och om man tycker att det är för mycket problem då, kan man tillsätta extra LS-tillsats efteråt.

Jag vet att Motul slår hårt på "Ester-marknadsföringstrumman", men i de flesta fall är det "bara" en viss mindre mängd estertillsats i deras produkter. Hur det är med just den produkten ska jag låta vara osagt.

Personligen kanske jag skulle snegla på Redline oils diffoljor i stället...

Den enkla lösningen är dock att handla den färdiga originaloljan hos BMW.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Roken, kila på Catrol Syntrax LSD 75w140 på t.ex Autodoc. < hälften av BMW pris, men framförallt mindra FM adder (men den har det) = bättre diff funktion.
BMW har adderat med FM för att tysta diffen/kunderna. Visst knak vid kraftig sväng i låg fart är IMHO bara sunt tecken på att diffen gör jobbet.

Ovan förvisso bara från min erf med M3 E9s diff.
He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Rolen, värt att lägga till är att nämnd Castrol Syntrax ÄR BMWs orginalolja i alla fall till M3an, MEN med ytterligare FM som gör nada förutom försämrar funktion. Och priset justerat ×2.
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Hur ofta byter ni olja i diffarna? Tänker i oljan korar 200 eller 600 per liter är väl skit samma om man gör det 2ggr under bilens livslängd… så varför inte köra BMW-oljan?

Då slipper ni dessutom fundera:)
He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Min fick ny (förutom inkörning) vid 3800mil. Bytte vid 8000mil igen, oljan såg och luktade helfräsch men det gjorde märkligt nog skillnad ändå. Det hade börjat knarra onödigt mycket vilket försvann, hade också ett litet vinande kring 2500rmp vilket försvann. Så i min vy absolut värt att byta, enkelt och billigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.