|
|
|
|---|---|
|
Hej Har fått vibrationer när jag bromsar ?? Kom några månader efter jag bytt skivor och klossar ?? Satte på Zimmerman sport coat z + klossar Klossarna är lite märkligt kilformade .Ser ut som de bara tar på den indre delen av skivan pga kilformad friktionsyta ?? Vad kan vibrationerna bero på? | |
|
Svarar mig själv angående klossarna Klossarna är ju fasade förstås !!! |
|
|
Sannolikt glapp i framvagnen, en klassiker på e39. Kolla allt inkl hjullager. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Glapp framvagn gör allt värre, men tycker ändå det är lite märkligt om det skulle komma i samband med bromsbyte, så jag lägger till några ideer. Skivorna kan ha slagit sig vid hård inbromsning (mycket värme), eller rostat. Vissa kombinationer av belägg och skivor verkar ge någon slags 'galvanisk korrosion', så när bilen står en vecka eller så i fuktigt väder, så bilr det 'frätskador' i skivorna på det stället beläggen legat emot. Detta hände för mig på en E38 med Mintex belägg (kommer inte ihåg märket på skivorna), förstörde nya skivor när bilen stod på flygplatsparkering i två veckor.. Kan vara värt att kolla så skivorna sitter bra mot 'flänsen' på hjullagret också, minsta rost eller skit mellan fläns och skiva kan ge vibrationer. Känner du något lätt pulserande i bromspedalen? |
|
|
Hallå tack för info Jag hade liknande vibrationer för några år sedan då bytte jag främre framåtriktade länkstagen med den stora främre bussningen . Då vart det bra. Nu har jag kört 8000 mil sedan dess . Tycker det är konstigt att det ska vara den igen?? Tycker även vibrationerna är lite ruffare den här gången var mer mjukare pulsationer då. Nu är det lite mer åt skakningshållet till. Har i övrigt nyss bytt stötdämpare + fjäderbenslager och fjädrar. Dock är ej hjul lagren samt tvärgående stagen bytta . Bilen har gått 32500 mil i dagsläget |
|
|
80000mil är mycket drifttid på stagen du bytte..OM du bytte till något som ej är original. Satserna(nu pratar jag de kompletta framvagnssatserna) man köper som är "prisvärda" håller inte 8000mil...oftast. Mvh Janne. |
|
|
8000mil. Mvh Janne. |
|
|
Ja var ju lemförder stagen jag satte dit. De har ju vad jag förstår den vätskefyllda bussningen. Meyle har väl solitt gummi i bussningen! Ja vad vet man känns ju märkligt om skivorna ballat ur efter ett par månader?? De var hålborrade sport skivor. Men nåt mystiskt är det med bromskomponenterna tror jag . Det bromsar inte mjukt mer hårt på nåt vis ?? |
|
|
Lemförder anses ju vara ett bra märke..hmm. Kanske är att ta i om inte Lemförder ska hålla lite längre än så...vet inte, men tja det kan ju vara lite halvslut/halvglapp iaf efter 8000mil. Vet att mina framvagnsdelar till 523:an höll över 25000mil innan någon form av glapp uppenbarade sig(tror det var en styrled först). Vet det iom att jag är 2:a ägaren av den vagnen(min far den första). Tråkigt att säga det, men det lutar väl åt att byta skivor + belägg+ se över bromsokens funktion och ta loss och rengöra ordentligt innan återmontage såklart. Inte säkert att det blir 100 ändå, men det är ungefär det jag skulle göra först :/ Finns som någon skrev tidigare hjullagerglapp likaväl, men det brukar inte vara vanligt vad jag vet.. Om inte annat så brukar bilprovningen märka av glapp i hjullager. Mvh Janne. |
|
|
Istället för att ladda reservdelskanonen och börja skjuta blint, hissa upp bilen och kolla bussningar/leder. Enklast är hur de ser ut. Och bänd på allt. Vad rör på sig? |
|
|
Reservdelskanonen är bra ;) Nee...håller såklart med, men det kan vara svårt att hitta lite halvglappa leder om det inte är "jättetydligt" glapp...om man är ensam och evtl har ont om tid eller dåliga lyftmöjligheter etc. Ja, eller åka in till en "kompetent verkstad" för kontroll av glapp..kanske i samband med något annat arbete man inte vill göra själv. Kostar inte massor om man frågar runt lite.. Mvh Janne. |
|
|
Ja angående det här med att böja och bryta i stag och leder har man sysslat med en hel del. Men tyvärr är det väldigt sällan som det givit resultat . Inte ofta det uppen barat sig en bussning eller led som är påtagligt skadad - slut. När jag bytte främre framåtriktade momentstagen kan jag inte påstå att bussningen var sopslut var till och med på bilprovningen på skak utrustningen och skakade runt hela framvagnen men nåt iögonfallande fel kunde inte uppdagas. Man fick byta lite på chans och den gången vart det bingo 🤔 Har läst på amerikanska forum att de vätskefyllda framvagnsbussningarna brukar ha kort livslängd. De brukar rekommendera Meyles stag med solida bussningar?? Nån som har erfarenhet av det?? När det gäller bromsskivorna är det rimligt att de skall slå sig efter några månader?? |
|
|
Jag skulle tippa på stagen! V8:orna är elaka mot framvagnen mht. tyngden och att allt är "komfortoptimerat" i konstruktionen. Minsta lilla ojämnhet i bromsskivornas ingrepp märks då direkt om de är halvdåliga - jag tror inte att skivorna är dåliga. En mätning lär ge besked direkt om de ligger inom toleranserna. När det blir vibrationer i bromsningen säger "alla" att skivorna har slagit sig, men det är mycket ovanligt! Vanligen är grundorsaken till vibrationerna att man fått ojämn friktionsmaterialöverföring från klossarna till skivorna. Normalt ska det vara ett jämnt tunt lager av friktionsmaterial på skivorna (som överförts från klossarna i samband med inkörning av skivor/belägg) som skapar friktionen mellan dem. Om man bromsat hårt (varma skivor och belägg) och sedan bromsar in bilen och håller bromsen nere (vilket är vanligt med automatlåde-bilar utan att man tänker på det) så blir det en "stämpel" av bromsbelägget på skivan där det överförs för mycket friktionsmaterial till den senare. Denna ojämnhet byggs sedan på varje gång skivan och beläggen möts i svagare bromsning = problemet blir värre. Om man har tur och det inte gått för långt, kan man bromsa bort detta genom att köra lite snabbare och göra upprepade hårda inbromsningar (stanna INTE helt!) - då kan friktionsmaterialet "svarvas bort" av beläggen. Så testa detta först! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
8000 mil på dåliga vägar eller 8000 mil på slät motorväg? Stor skillnad. Du har senaste åren bytt nästan allt i framvagnen. Kvarstår tvärgående och stagen till krängningshämmarna. Tvärgående bör vara nästa del men som du själv skriver, den vätskefyllda bussningen kan vara svaga länken. Övertron på skivor som slår sig beror nog på att man missar orsaken, kärvande ok? |
|
|
Ja skall ut och testa lite hårdare inbromsningar. Känns som att det är nåt med friktionsöverföringen då jag tycker att vid inbromsning så sker det lite bryskt och hårt ingrepp inte mjukt. När de var nya skivorna alltså så var det typ en beläggning på dem som man fick hålla på och bromsa bort för att få skivorna rena. Det var lite märkligt minns jag . Det var också en del oljud ifrån skivorna när man höll på med denna inkörnings procedur 🤔 Trodde det var nåt fel på skivorna !! |
|
|
Det är rostskyddscoatingen som skivorna är målade med från fabrik - den behöver nötas bort och innan det är gjort helt, blir friktionen väldigt dålig samtidigt som det kan lukta mysko och dessutom brukar det skita ner fälgarna med små "färgflagor"... Men både skivor och belägg ska köras in innan de har uppnått full prestanda. Kort går det ut på att man får friktionsmaterialöverföringen till skivorna på ett korrekt sätt samtidigt som man går igenom ett antal kontrollerade värmecykler för att få bort spänningar i metallen och gasa ur restprodukter från beläggen. Det finns olika teorier kring hur det ska göras exakt, men generellt ska man göra det succesivt och kontrollerat efter belägg och skivor slitits in så de har full kontakt med varandra. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Instämmer med inbromsningen av skivor/belägg. Normala proceduren brukar vara upprepade hårda inbromsningar från hög hastighet till låg (inte stillastående), och låta bromsarna kylas ner mellan inbromsningarna. Mycket viktigt på rejsbelägg/skivor. Känslan i bromsarna beror antagligen på vad du skaffat för skivor och belägg, rejsiga bromsar har oftast mer 'bett' och inte det mjuka ingreppet du nämner. |
|
|
Ok Nu har jag kört hårda inbromsningar men problemet består. Med vibrationer och kärvt beteende vid bromsanlägg. Inget trevligt. Är problemet då att jag inte fått bort denna ojämna friktionsbeläggning 🤔 Vad göra då byta skivor - belägg? Minns att jag bromsade en hel del i begynnelsen för att få bort denna coating på skivorna. Kan detta vara orsaken till den ojämna friktionsbeläggningen vid inkörningen?? |
|
|
Min erfarenhet av detta på flera e39 är att det är mycket ovanligt skivorna är grundproblemet. Kolla framvagnen ordentligt. Jag var med om samma sak och bytte skivor. Det blev mycket bättre men efter några hundra mil var problemen tillbaka. Visade sig ena gången vara ett hjullager och andra gången allmänt slut framvagn så då byttes "allt" utom dämpare. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Ok Ja det som ej är bytt är tvärgående stagen ! Hjullager ej bytta Framåtriktade dragstagen byttes för 8000 mil sedan då till lemförder. Den har nu rullat 32500 mil Så dragstagen byttes då när bilen hade gått 24500 mil Då var det pga vibrationer vid bromsning eller snarare lätta pulsationer som då försvann. Så tycker inte det borde vara dessa nu Tycker att det är ruffare vid bromsanläggning nu vibrationer + lite raspljud 🤔 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.