|
|
|
|---|---|
|
Hej Gäller en 320i E46 2004 med 38000 mil på mätaren. Upplever kraftiga vibrationer i bakvagnen vid körning, som ökar med farten. Bytta delar än så länge: -Hjullager bägge bak. -Hardyskiva. -Stödlager kardan. -Diffolja, gamla såg fin ut, inga metallspån. -Bakre knutkorset i kardanen, efter upptäckt glapp. Gjordes på firma. (Upplevde innan detta bytet gjordes, att vibrationerna mer eller mindre helt upphörde om man klev av gaspedalen. Nu uppstår dom både vid gaspådrag och vid enbart "rullande"). Har även provat med andra hjul, ingen skillnad. Hjulen går lätt med bakänden upphissad. Diff- och bakvagnsbussningarna ser inget vidare ut, men svårt att tänka mig att dom kan vara upphov till sådana extrema vibrationer? Låter som en helikopter skulle sitta på taket... Obalans i kardanaxeln? Paj diff/och/eller drivaxlar? Har jag missat något? | |
|
Bakvagnsbussningarna kan mycket väl vara orsaken! Särskilt då du säger att de ser slitna ut. Det i kombination med slitna stötdämpare gör att hela bakvagnen kommer i självsvängning... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaret, glömde nämna att dämparna bak också är nya. Då inriktar jag mig på bakvagnsbussningarna... |
|
|
Ja, det kan vara klokt - för om du ser att de är dåliga, då ÄR de garanterat dåliga! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.