AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
713

Nybliven ägare BMW E39 525i -03, Vad göra i förebyggande syfte?

Be
3
Besart10
BMW 525i E39 -03
Nybliven ägare BMW E39 525i -03.

Tips på vad man kan byta i förebyggande syfte?

Även eventuella fel som brukar uppstå på dessa modeller.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Serva, kontrollera läckage/däck/bromsar/bussningar i fram- och bakaxel/.....
Sedan är det bara att köra och ta felen vartefter de dyker upp.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vattenpumpen skulle jag nog byta innan den havererar...

Tändspole (minst en) bör du ha med dig i bilen tillsammans med enklare verktyg för att kunna byta när den går sönder - det är bara en tidsfråga...och de brukar givetvis ge sig när det är som mest olämpligt och du står i snöblandat regn 30 mil hemifrån en söndagseftermiddag...

Läckor i insuget lär garanterat finnas - ett röktest visar var det läcker och därefter byter du läckande gummidetaljer (det finns många i form av bälgar, slangar, proppar och annat som vittrar sönder med tiden).

En koll så DISA-ventilen inte klapprar - då finns risk att delar far in i cylindrarna och i värsta fall orsakar skador. Helst byta om det inte är gjort tidigare.

Annars service och allmän koll på läget så du kan byta sådant som börjar bli slitet innan det går sönder helt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Be
3
Besart10
BMW 525i E39 -03
Tack för svar!

Kylare och fläkt verkar vara svaga punkter.

Något jag bör byta eller köra tills det är dags?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag skulle byta bränslepumpen i förebyggande syfte...kanske också kylaren inkl exp.kärlet...när du ändå är där och river så byt termostat OCH termostathuset + v-pumpen!

Annars så är det bara att ta felen eftersom(om du inte vill ha allt superfräscht såsom byta framvagnssats och evtl bakvagnssats)...men det märker ju också besiktningen i sinom tid ;)

Men tänk på att det KAN vara så att det blir en aning besvärligt om något rostat "sönder" såpass att när du väl börjar riva i t.ex framvagnen att du kan råka ut för lite tillkommande jobb.
T.ex i värsta fall tvungen att byta fjäderben ty det är för slitet i infästningarna för bärarmar etc..

Bromsrör är alltid en idé att kontrollera och evtl byta ut iaf "delvis" på en så gammal bil (rostkänsliga)..

Mvh Janne.
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Det är ju som sagt en del tråkig rost....
kolla alla domkraftfästena!
Vidare är det en drös jordfel som uppstår....men detta eminenta forum ger dig massor av vägledning på vägen!
Trots mina egna mindre bra erfarenheter så måste jag säga idag att den är mkt lättmekad - bara man läser på ordentligt innan!
har själv en långmilare och har inte haft några större problem ännu...bara små trista el fel...jag anser att den är alldeles för pålitlig för att det skall vara sant!!!
jag är helnöjd och skulle inte vilja byta!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.