|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag undrar om man kan tanka hvo100 på äldre bmw utan att det tar någon skada? Kör själv bmw 325d -10, har funderat om jag ska tanka det eller inte. hur har ni gjort? mvh Adam | |
|
Bara bilar med diesel byggda från Mars 2020 är OK att tanka med HVO100 enligt BMW :) Länk BMW Club Schweden www.bmwcs.com |
|
|
Den enda tekniska faktorn som gör att HVO100 inte är klassad som diesel EN590 (europastandard) är att densiteten (vikten) är precis utanför nedre gränsen för dieselklassningen. Alla andra tekniska parametrar ligger inom tillåtna värden och produkten brinner bättre/renare, har bättre cetantal (tändvillighet) och är mycket renare mm. Kort sagt en mycket bättre produkt som du dessutom belastar naturen mindre med (upp till 90% lägre utsläpp). Scania och Volvo lastvagnar har under många år testat HVO100 i sina bilar, både i laboratorier och via fälttester - de har inte kunnat se några negativa effekter alls, tvärtom ger HVO100 många positiva effekter på både motor och avgasreningssystemen. Då du inte längre har några garantier är det bara att tanka HVO100 och se glad ut... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svar. :) Får ta och tanka hv0100 på min 325d nån gång och se om det håller. Sett på andra ställe att folk har tankat sina äldre bmw med hvo100 utan några problem. mvh Adam |
|
|
Tja, vad skulle hända? Det är en syntetisk diesel som är renare än fossil dito. Används för övrigt i olika koncentrationer som inblandning i de flesta dieselsorter du tankar på vilken station som helst... Det är inte som med RME:n, som är aggressiv mot plaster och gummi i motorn och bränslesystemet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har läst bland annat att man kan förstöra diesel pumpen eller nåt i motorn. Men flesta säger att det händer inte. :) mvh Adam |
|
|
Har kört min 320d Touring Automat 2010 på 100 % HVO100 sedan september -21. Bilen drar mindre, växlar tidigare och är piggare i accelerationen. Inga negativiteter hittills förutom att bränslet kan vara svårt att hitta på en del ställen. |
|
|
Vilket trams. Finns bara fördelar oavsett dieselbil och årsmodell. |
|
|
Bavaria säger Du behöver bara byta pump och tanka med drivmedlet HVO100. jag har ingen aning om när detta är skrivet Jag gissar att det handlar om att den behöver pumpa mer när bränslet är tunnare Och innehåller mindre energi? En dieselmotor som får för lite bränsle kan väl bli för varm eller så kanske det handlar om att motorn ska kunna ge sitt maximala prestanda eller när du ska köra riktigt fort Då kanske det kan bli för mycket för den vanliga pumpen ? Länk Anders Ljungberg |
|
|
Har kört HVO100 i flera år och största fördelen är mindre påbyggnad av kladd som sätter igen insug och portar och alla positiva effekter detta ger på motor i längden. Jag bytte dieselfilter igår och normalt när man tömmer sidan mot tanken på gamla filtret brukar det som kommer ut vara full med skit och lukta… diesel. Nu var bränslet helt klar och var luktfri. Det hade säkert gått att köra samma filter 6000 mil till utan problem. Andra fördelar är redan nämnda. Tanka och va nöjd med ett förnuftigt beslut. |
|
|
Har kört min 320d Touring -09 i ett och ½ år nu och har bara positiva erfarenheter så här långt. Det negativa är naturligtvis det höga priset och de sällsynta pumparna med HVO, men jag ser det som mitt bidrag till en renare miljö. Ska snart åka till Tyskland, och då blir det vanlig fuldiesel. Man planerar dock att börja etablerar sig på privatmarknaden i Tyskland enligt mailkontakt med distributören. Så kör vidare med lite renare samvete... |
|
| Igen tätning av dieselfiltret var väl mycket med med RME att göra Då det kan orsaka algbildning . Nu finns det bakteriedödande tillsats att sätta är tanken att de kanske kan lösa problemet mer eller mindre | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.