AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.706

120i 05 Startar inte

Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Hej

Jag har fått lite hjälp av Hasso redan men jag tänkte kolla om någon har råkat ut för likande att bilen från början självdog på väg i en nedförsbacke och efter det startade den inte igen.

Står på verkstad just nu och startar inte.
Har mätt upp säkringarna i motorrummet under den vita kåpan och alla är hela där.
Soppa får den för stiften blir blöta.

Kollat med INPA samt kört reset adaptions samt dragit - till batteriet en stund i kofferten utan resultat.
Man får RPM indikation när man startar bilen men den tänder inte!

Inga givare är bytta på kamaxel eller vevaxelgivare än, inga solenoider bytta. Vanos låter som att den självjusterar sig som den skall.

Är inne på att kedjan möjligen har kuggat men man vill ju inte riva i onödan ifall man måste byta packningar eller något bara man lättar på kåpan.

Jag inkluderar lite INPA bilder här i länken: Länk

Om kedja behöver bytas, är det någon i detta forum som är i närheten av Östergötland som kanske har ett kamlåsar kitt som man kan låna?! Får betalt såklart som tack för hjälpen.
Kanske t.om finns en vänlig själ som man kan nyttja här för ersättning? Det är ju alltid smidigare när någon har gjort det och vet fallgropparna.

Motorn är i alla fall en N46a 150HK modell.

Mvh Vyper
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Jag har en 120i med n46 motor på 150hk. Den startar inte heller. I mitt fall berodde det på att bulten till crankhuben hade lossnat. Då öppnar och stänger inga ventiler. Detta hände vid backning ut från infarten. Ungerfär tomgångsvarv. Sjukt störigt.
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Vart sitter den? Måste man lyfta ventilkåpan för att se den?
si
470
sirtobbe
Bmw 325i touring - 2008
Den sitter i mitten av det största hjulet i remslingan som driver generatorn. Känn på den med fingrarna. Min var helt lös.
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Åhh.. Tusen tack!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@sirtobbe : Vilket udda problem!

Är det alltså denna skruven (detalj #3) du menar?
Länk

Men att drivremmarna slutar dra runt ska ju inte påverka huruvida motorn går att starta eller inte. Går ju finfint att starta motorn om man hänger av remmarna.

Men! Förutom att den där skruven klämmer ihop remhjulet för drivremmen så klämmer den faktisk även ihop kedjehjulet som driver kamkedjan!

Det skrämmande här är att om det inträffar (kedjehjulet dras inte runt pga lös skruv) så kommer ju vevaxeln och kolvarna dras runt av startmotorn men absolut ingenting händer i toppen.

För en interference motor brukar det betyda att man blir servererad en fräsch nyhackad ventilsallad och motorn är totalt junk.

Men är det ett startscenario så har förhoppningsvis Valvetronic inte öppnat ventilerna något utan de är i dess absolut lägsta lyfthöjd - för annars kommer ju kolvarna slå i de ventiler som råkade stanna i öppet läge och stora skador uppstår.

Värre är det om det sker med motorn igång. Du måste ha haft enorm tur sirtobbe isåfall och lyckats undvika ventilsallad.

Vad jag vill säga är att om den skruven är lös så är timingen på kamkedjean helt out-of-whack och drar du åt skruven och startar motorn skapar du ventilsallad och du kan slänga motorn.
si
470
sirtobbe
Bmw 325i touring - 2008
Du har helt rätt. Saken är den att bilen står avställd sen snart ett år. Att bara dra åt bulten är inte å tänka på pga de konsekvenser du nämde. Först måste timingen ställas rätt, SEN motorn startas. I den ordningen. Men då motorn gick på mer än tomgångsvarv när det hände är det stor risk att motorn är skrot.
si
470
sirtobbe
Bmw 325i touring - 2008
Jag vet också varför det hände. Den bulten är en sträckbult och får bara dras åt en gång. Har man lossat den måste bulten bytas. Bilen har fått kamkedjan bytt på en meca verkstad vid ca 14100 mil. Den bulten byttes aldrig utan drogs bara åt. Hur vet jag det? Jo, för den var rostig. Syns på den att den är från när bilen var ny 2007. Det verkstadsbesöket skedde före jag köpte bilen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, då förstår jag sirtobbe.

Stämmer, det är en skruv som dras med torque-to-yield (50 Nm + 150°) och en ny ska alltid användas. Eftersom detta är ett klämförband så vill man verkligen inte chansa här, samma sak med topplocksskruvar.

Jag trodde faktiskt kedjedrevet drevs med en woodruff key eller liknande som tex på M30-motorerna (Länk men så var det ju inte alls.

Då vill man ju verkligen inte slarva med den skruven (med tanke på konsekvenserna).
MU
940
MUC
M340i - 2025
Känns sådär att en verkstadskedja vars slogan är ”Vi kan bilar, Vi förstår bilar etc.” inte har koll på om skruvar ska bytas eller återanvändas.
Men det är klart - man sparar några kronor.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Bulten ingår i kittet med kamkedjebyte skenor bultar till vevaxel .vanos och kedjesträckare Så sätta tillbaka en gammal sträckbult som ska dras med 200nm typ är rena vansinnet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.