AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.014

Canbus för extraljus 118i, 2017

La
3
Latmasken
118i M-sport -17
Hjälp!
Kanske ett trist första inlägg men jag hittar inte infon hur mycket jag än letar.
Försöker hitta Can hi/lo för helljussignal vid höger strålkastare på en 118i M-sport, 2017 med LED-belysning.
Det finns gul/brun, gul/röd, vit/gul och svart/röd att välja på vid kontaktstycket.
Ska koppla till Modernum Digital-lightning 1200.
Vore evigt tacksam om någon kan dela med sig av sina kunskaper.
Tack!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Det är bara att följa tillverkarens (eller leverantörens) instruktioner/inkopplingsdetaljer.

Om inga sådana medföljde så är ju produkten inte värd pengarna och du ska återlämna den undermåliga produkten och köpa en bättre.

Mig veterligen är inte någon av CAN-bussarna utdragna till strålkastarenheten (det kan dock vara annorlunda på lite nyare modell som 2017 med LED-belysning), det är på FEM'en/BDC'en du troligtvis jackar in dig på.

Tänk på att det finns upp till 10 olika CAN-bussar i en bil, så att bara säga CAN-bussen räcker inte (jag har själv korrigerat en tillverkare som pekade ut att man skulle jacka in sig på K-CAN2 bussen men det korrekta är K-CAN3 bussen).

Här finns lite liknande frågeställning (fast om andra modeller)
Länk
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, är en CAN-buss framdragen till strålkastarenheten på lite nyare bilar.

Vilket egentligen är ett måste då det är så mycket realtidsdata som måste pumpas in i strålkastarenheten numera för att hantera alla nya funktioner som adaptiv ljusbild och allt möjligt.

Datapaket går till FEM som i sin tur skickar till LHMR/STMR och LHML/STML
Länk
Länk

LIN-bussen finns där också men den har degraderats till att endast hantera enklare funktioner som
* side lights
* daytime driving lights
* side markers
* turn signals
* position lights

Du bör ha lite fler kablage där bak... Ska kolla kablar lite närmare...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kontakten (en svart kontakt som går under namnet E5*1B respektive E86*1B) använder sig av sex pinnar (så du borde se sex kablar).

Det är iallafall pinne 9 och pinne 10 på den kontakten som K-CAN2 sitter och som är det du ska koppla in dig på.

Pinouten är följande
Pin 1 Blinkersaktivering
Pin 2 Jord (typiskt helt brun eller helt svart)
Pin 3 Spänning (typiskt helt röd)
Pin 8 LIN-buss
Pin 9 K-CAN2 bussen
Pin 10 K-CAN bussen

Ska se om jag hittar färger nånstans...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hittade det...
Länk

K-CAN2 High = Gul/Röd
K-CAN2 Low = Gul/Brun
La
3
Latmasken
118i M-sport -17
Hej
Fantastiskt trevligt med detta engagemang från dig Slangen.
Jag fick i monteringsinstruktionen veta att det är pin 9 och 10 på kontaktstycket vid strålkastaren (men inga färger).
I de gamla trådarna där du skrivit har jag lyckats läsa mig till att det borde vara gul/brun och gul/röd.
Men det fungerar inte.
Det kan iofs vara fel mjukvara i läsarmodulen/relät men jag har provat några olika varianter så jag borde prickat rätt.

Man kan säga att jag kört fast.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Hänger på i denna tråd med samma fråga.
Min bil är dock en -08 130 med bixenon.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant!

Men det var bra med de medföljande instruktionerna! Det förtydligar en del kring var och vilken CAN-buss som avses (fast färger hade varit en en extra fördel).

Då blev det ju lite knepigare.

Första som slog mig var att mjukvaran är gjord för att sniffa efter datapaket enligt hur de ser ut när det skickas mellan steering column switch cluster och FEM, och därför inte känner igen datapaket som går mellan FEM och strålkastarenheter.

Men två saker talar emot detta.
På F20 kommunicerar steering column switch cluster med FEM via LIN och inte CAN i vissa modeller.
Instruktionenerna säger klart och tydligt pin 9 och pin 10 på kontakten vid strålkastaren.

Jag tror du kopplat in rätt, jag tror mer att det är mjukvaran som inte är korrekt och har problem att känna igen datapaketen och/eller inte kan avkoda dess innehåll.

Det är fullt möjligt att strukturen för innehållet i vissa datapaket ser något annorlunda ut för LED headlights, kanske datastrukturen har ändrat utseende, kanske protokollet har ändrats, kanske man splittat upp en signal i flera olika etc etc etc.
Så mjukvaran kanske fångar upp datapaketet men klarar inte av att avkoda det korrekt.
Fullt möjligt din bil använder sig av en uppdaterad version av protokollet. Tekniskt sett kan BMW ändra detta närsomhelst i produktionen, det räcker att de gör samma uppdatering i firmware i strålkastarenheterna och matchar desas i produktion.
Sälja reservdelar är heller inga problem för detta, nya strålkastarenheter måste programmeras så det är bara att slänga ned rätt firmware.
Och begagnade reservdelar hanterar inte BMW, så det räcker till och med att OTP (One Time Programmable) areor och på så sätt göra att en begagnad aldrig kan programmeras om.

Så jag skulle nog fokuserat på mjukvaran, säkerställ att det är mjukvaran för sniffa mellan FEM och LHMR/LHML, rätt modell och år, samt att den är gjord för att även fungera på LED headlights (om det har någon skillnad).

Men har du kollat att du fått High och Low rätt?

Och läsarmodulen/relät får korrekt ström/jord?

Hur avgör du om det "fungerar"?
Det bästa (då du felsöker) är att titta direkt på reläutgången på läsarmodulen (och därigenom kapa bort så många andra potentiella samverkande felkällor som möjligt).
La
3
Latmasken
118i M-sport -17
Ja jävlar.
Under montaget upprepade jag färger och kopplingar konstant. Dubbelkollade och trippelkollade...
Men lika förbannat hade jag växlat kablarna.
Jag skäms när jag ser hur mycket energi du lagt på att lösa problemet för mig.
Nu är allt rätt kopplat och det funkar perfekt.
Alltså, 1-serie 2017 med Led finns rätt typ av Can vid höger strålkastare. Gul/röd är Can High och gul/brun är Can Low.
Programvara för DL1200 är från 3-serien åm 2017.

Ber om ursäkt och tackar för den fantastiska hjälpen jag fått!!
Bugar!
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Trevligt att det löste sej!

Isåkare, det är lite skillnad på 130. Tog helljussignal från höger strålkastare, gul/brun.
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Sverige : Jupps, på dessa äldre med exempelvis bi-xenon är det ingen CAN-buss till strålkastarenheten.

Fast det där är nog pinne 5 på strålkastarkontakten du kopplat in dig på (med tanke på var i kontakten den sitter men framförallt att kabeln är brun/gul).
Pinne 5 (brun/gul kabel) är egentligen signalen för bi-xenon shutter activation.

Men det fungerar ju finfint om man använder just bi-xenon (då jag gissar på att den signalen triggas samtidigt som man slår på helhjuset).

För att vara helt korrekt så är det faktiskt pinne pinne 6 (vit/grön kabel) som signalerar helljus av/på.

Aha! Fast vänta, den kabeln har du nog inte om du har bi-xenon (och kollar jag på din bild så verkar faktiskt inte den kabeln finnas där).

@Latmasken : Det är lugnt. Man lär sig alltid något nytt när man snokar runt lite (som man annars hade gjort).
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Tack. Nån sa att man måste ha modul med Bi xenon,,men det är ju bra om man slipper.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.