|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ett problem där halvljuset höjer sig självt och bländar mötande trafik periodvis. Ibland kan jag se hur de 'dansar' lite upp och ner när jag kör i mörker också. Har läst lite om detta här på forumet och kommit fram till att det har med givarna som sitter i hjulhuset att göra. Tex trasig givare, skadad kabel eller smuts i kontakten. Mina frågor är: Vart sitter givarna på en 320d 2010:a? Stämmer det att det är en på förarsidan fram och en andra på passagerarsidan bak? Är det möjligt att koppla bort givarna helt i systemet så att ljuset bara är helt statiskt? Känns lite drygt att behöva slänga av och på hjulen nu när det ändå är dags för vinterdäck om någon månad, så tänkte om man bara kan förbikoppla givarna sålänge. Tack på förhand! | |
|
Jag hade precis samma fel som dig i min 2011 320d i Januari. Jag lämnade in bilen på BMW för åtgärd. För mig hade en kontakt samt en nivåsensor oxiderat sönder. Efter byte av dessa har allt fungerat felfritt igen. Jag tror reparationen kostade omkring 2500 kr. Gjorde aldrig själv någon felsökning då det var vinter och kallt ute. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Sitter vänster fram och vänster bak, fram är ju enkelt att inspektera. Ett känd fel som även drabbat mig är att kablaget bak skavs sönder av innerskärmen där kabeln går igenom, fick byta kablage en bra bit upp bakom innerskärmen då fukt gått in och kapillärvandringen gjort kablarna svarta och dåligt ledande. Så det blrv både kablar och ny kontakt till den bakre. Hade ungefär lika fenomen som du har Ibland ger även den främre klamman runt längarmen upp men det ser man ju om du viker ut hjulet. Nix manipulera går inte. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Okej, stort tack för svaren! Då får det bli en inspektion av detta vid vinterns hjulskifte och hoppas att de inte bråkar för mycket nu fram tills dess. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.