|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att montera antingen slangvärmare lr kontaktvärmare då förra ägare "bara" har monterat en kupevärmare defa med anslutning i kofångaren. Har kontaktat verkstaden (Auktoriserad bmw-verkstad) och frågat om pris och vad för slags värmare som finns till min bil (bilen i sign). Vill ju helst ha slangvärmare men det fanns det inte till min bil sade de. Finns bara kontaktvärmare, tror det är en sådan som man monterar emot oljetråget. Är lite tveksam om jag ska montera en sådan, vad rekommenderar ni? | |
|
Kontaktvärmare värmer oljan med en medioker verkningsgrad. Känns inte som investeringen är värd pengarna. Bättre att lägga pengarna på en bra olja som har bra smörjningsegenskaper vid låga temperaturer. Slangvärmaren har högre verkningsgrad och kommer att ge värme i bilen betydligt snabbare. Vet att flera tyska biltillverkare inte vill ha motorvärmare då de anses lura motorstyrningen att motorn har uppnått driftstemperatur vilket istället fördröjer den. |
|
| Ok får fundera lite till men kanske skippar det då. Monteringen går på ca 3878 med arbete och material. Synd att det inte finns slangvärmare till min bil. | |
|
"Funderar på att montera antingen slangvärmare lr kontaktvärmare" Varför antingen? Bättre att kombinera. Slangvärmare som värmer kylvätskan/motorn och kontaktvärmare som värmer oljan. Det går att montera slangvärmare på alla bilar. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Länk Finns med Defakontakt. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Har slangvärmare monterad på min F11, gjort av M-Bilar i Västerås. |
|
Glöm inte och sätta dit en Defa batteriladdare på samma gång. Länk / Peter |
|
| Tack för svar. Ska kolla detta. | |
|
Tycker min kontaktvärmare på M5:an fungerar iaf någorlunda bra.. Inte mätt upp vad oljan i tråget är i temperatur efter ca 3tim inkoppling, men märker det på att tempgivaren(kylarvätskan) är faktiskt lite högre än "noll" och att man värmer upp motorn betydligt snabbare efter en kallstart s.a.s.. Nu är det två kontaktvärmare jag har på V8.an och det ger i effekt ca 850w .. Mvh Janne. |
|
|
Läste och saxade detta på ett Volvo forum: Har gjort en test på våra två bilar. En 940 2.5T med slangvärmare och en S80 2,5T med blockvärmare. Temperaturen ute -10 grader. Efter två timmar hade 940:in 20 grader på toppen och S80 5 grader på toppen. Har nu köpt en slangvärmare för att montera på S80:in för att ersätta blockvärmaren. |
|
|
Hade kontaktvärmare på min e39 och slangvärmare på min e34, kontaktvärmaren var i stort sett helt meningslös att använda för att värma upp motorn. Kupévärmaren var dock lika bra i båda fallen ;-) // Magnus |
|
|
Blockvärmare? Man tar bort en "frostplugg" och sätter in värmaren i motorblocket... 20 grader, det låter inte som en jättebra/effektiv slangvärmare. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Kontaktvärmare värmer just inte motorn värst utan oljan. Länk Nu var det ju inte så kallt vid mätningarna, men kontaktvärmare vs slangvärmare handlar lite om att starta med kall motor eller starta med kall olja. (Det är så klart bättre att ha både kontaktvärmareoch slangvärmare så att både oljan och motorn värms.) --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Tja...beror lite på vad man vill med sin värmare. Antingen vill man via kontaktvärmare längst ner på blocket ha en lämplig eller någorlunda "kallstartsvänlig oljetemperatur", eller så vill man ha en blockvärmare/slangvärmare som värmer kylarvätskan bättre än oljan i tråget(jo, den värmer oljan också till en viss grad iom strålningsvärmen från kylarvätskans värme såklart.). Jag kan tycka att oljan nere i tråget är viktigare att få upp någon/några grader snarare än en "driftsvarm" kylarvätsketemperatur... Men ska fakta fram så är blockvärmare/slangvärmare absolut mest troligt ett bättre alternativ (om det går att montera på motortypen). Du värmer och cirkulerar kylarvätskan på ett effektivt sätt...torde vara bättre totalt sett för motorn. Men..ja..idag så är ofta kontaktvärmare det alternativ som erbjuds i en "standardlösning".. Mvh Janne. |
|
|
Jag ringde verkstan (bmw-auktoriserad) och de sade att det inte fanns slangvärmare till min motortyp (b47) bara kontaktvärmare alltså en sån som värmer upp oljan. Gick in på defa.se och kollade själv och det stämde med uppgifterna jag fick från verkstan. Så jag är lite besviken skulle helst vilja ha slangvärmare eftersom den har högre verkningsgrad. Iofs så blir det sällan under tio minus i mina trakter så det kanske skulle fungera med kontaktvärmare. |
|
|
Det finns om man vill. Länk Sen har Calix en "modern variant av blockvärmare". Länk Finns övergång Calix-Defa. Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Den översta länken visar en Kina-värmare med förväntad kvalitet. Köpte en som jag monterade i Aiu-burken och den höll i 1 år innan jag fick jordfel i den. |
|
| Hur effektiv är den sk moderna varianten av blockvärmare? Platsar inte den i samma ligga som kontaktvärmaren? Inte lika effektiv som slangvärmaren. "Sverige" det går säkert att montera slangvärmare på alla bilar, frågan är om verkstan gör det. Skulle tro att de monterar Defa lr Calix vilken utav dessa de nu samarbetar med. | |
|
Det är stor skillnad på blockvärmare och kontaktvärmare. Blockvärmaren värmer kylvätskan i motorn, den är mer att likställa med slangvärmare, som åxå värmer kylvätskan. Effekt på 400W, Calix slangvärmare brukar ligga på 500W. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Har kört med LF Bros slangvärmare från ANAB i 5 år nu. (Men den är lite känslig för att det inte får vara nån luftficka i den.) --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.