|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Vilka "egenskaper" (t ex top 10 egenskaper; räckvidd, förbrukning, bagage etc..) är det du tittar på när du jämför och kommer fram till vilken som är bättre än den andra? |
|
|
Oklart vem du ställer frågan till, men det finns länkar med jämförelser tidigare i tråden. Samt flera kommentarer, om du läser tråden. Vad tycker du själv P.T.? |
|
|
Frågan är främst till dig då du startar tråden och frågeställningen. Länken med ”spec” innehåller flera sidor med specifikationer, därav frågan vilka av dessa ni ser som de viktigaste för att avgöra vilken som är den bättre bilen. Jämför jag i4 med Taycan så är det stor skillnad designmässigt, i4:an ser ut som vilken mellanklass bil som helst medan Taycan ser ut som en exklusiv GT-bil. Känslan och körupplevelse i dessa två har jag ingen aning om, men jämför jag porsche (911) som jag ägt med Bmw så är det en annan premium och kvalitets känsla i Porschen, svårt att säga exakt vad men oavsett ganska stor skillnad. Dvs, egenskaper som inte syns i ett produktblad men som ändock är påtagliga och betingar ett högre värde för köparen. Summering, som bil är det Taycan troligtvis inte bättre på speciellt mycket och i4:an är säkerligen bättre på flera områden, men som produkt är Taycan ( i mitt tycke) bättre och betingar således ett helt annat pris. |
|
|
Jag har kört både Taycan och M50 samt haft både Tesla S och 3 (LR). Måste säga att i4 M50 imponerade väldigt mycket på mig. Som att ta en Tesla 3 och para den med en BMW 4-serie. Samma enorma och omedelbara vrid, men BMW kvalitet i dörrar, detaljer och körkänsla. Taycan är roligare busbil, mycket mer förutsägbar och tryggare på gränsen av greppet och framförallt över gränsen för greppet - den enda elbil jag kört som verkligen går att drifta med balans i ren rondell på torr asfalt :) Så om pengar inte är en issue och man vill ha max prestige och körkänsla = Taycan Om pengar ändå är viktigt och man kört BMW tidigare och vill ha en någorlunda vanlig bil men inte åker så mycket långresa = i4 M50 Om man åker mycket och laddning skall funka och körkänsla är underordnat ett schysst användargränssnitt = Tesla |
|
|
Fast är körkänslan så usel i Tesla då? Jag tycker att jag borde ha reagerat hårdare på det när jag var ny med den isf. Nu har det väl gått så lång tid att jag väl vant mig dock. :) |
|
|
|
|
| Det var så länge sedan jag körde en Tesla Model S, så körkänslan iden vill jag inte uttala mig om, men Model 3 Long Range kör jag till vardags och på vilket sätt den körkänslan skulle vara dålig vet jag inte. Jag har provat BMW i4, men jag ratar den av flera skäl. Att den är sämre än Model 3 Long Range när det kommer till laddning, förbrukning, m m visste jag redan och det är ingen överraskning. Det som däremot kom som en negativ överraskning var att i4 inte matchar Teslan i körglädje. BMWn känns tyngre och högre, den har sämre feedback från stol och styrning, den har mindre alert instyrning i kurvor m m. Den var dock lite tystare och fjädringen var bättre på att maskera vägens ojämnheter, så komforten var bättre i i4. Men de sportiga egenskaperna imponerade inte på mig, som kört många BMW 3:or genom åren, varav en hel del på banträffar. | |
|
Det är väl nåt man slentrianmässigt häver ur sig antar jag. Bara för att det ska vara så. Vet ju att Med Känsla gillade sin Model Y Performance en hel del och har lovordat både styrning och chassi. Samt förstås enpedalkörningen och prestandan. Kommer det såna ord från Anders så tycker jag att det säger en del. Vem har haft fler fina bilar än vad han haft och har? |
|
|
Oj där kom jag också med :-) Jo men som Mårten skriver så måste jag villigt erkänna att jag gillade den Y Performance som jag hade en kort tid (sålde den snabbt då man fick så sjukt bra betalt i somras) men jag hade nog annars gärna haft den kvar. Den var oerhört mycket bättre byggd (iaf min bil, har hört motsatsen från andra på FB forum där någon haft sin bil på Trosta stående tejpad...) men inga som helst gnissel eller skrammel, bra i dörrarna, iofs ingen Audi känsla, väldigt bra i fjädringen, både sportig men ändå helt okay komfort för en gamling som mig, mycket som en BMW med M-sport paket. Då hade jag ändå samtidigt en E-tron 55 med luftfjädring. Det som jag inte gillade med Teslan var vändradien minns jag, orimligt stor. Enpedals körningen saknade man snabbt, skärmen vet jag inte vad jag skall säga, ingen hit men hade kunnat levt med den. Men ett himla tryckande på skärmen kändes det som. Väldigt bra utrymmen och stolarna var bra. Jag skulle säga att mycket bil för pengarna (vad får man för riktigt bra elbil för 808 tkr?) Rätt snygg också, vit med 21" och lite svart här och där. Däremot provkörde jag i fredags en Taycan några mil vid ett Taycan event utanför Uppsala. För mig gick den helt bort. Skönt, för hade inte tänkt köpa en så pass dyr bil ändå men hade ju förstås kunnat bli förälskad men kände motsatsen! Kanske en vanesak men tänker inte försöka vänja mig ändå :-) /Anders |
|
|
Sorry Anders. :) Jag var faktiskt rejält skeptisk innan provkörningen jag gjorde i fredags men den var klart bättre än jag trott. Btw så ska vändcirkeln vara 12,1 meter. Det är 1 dm mindre än E-Tron. EQE är smidigare dock med 10,7 meter. Polestar 2 har 11,9 meter. Min Model S är dock värst med 12,4 meter. Men ändå bättre än X5. ;) |
|
|
Undrar också vad det är som är så dåligt med Teslas körkänsla. Körkänslan i Tesla är faktiskt en av anledningarna att jag valde en Model Y Long Range framför ID4 och Mustang Mach-e. Provkörde alla tre bilarna, men den enda som kändes som ett rejält lyft i körkänsla jämfört med min dåvarande X3 F25 var Teslan. Hade inte Teslan funnits är det tveksamt om jag bytt bil. Har också provkört i4 och komfortmässigt så ligger den helt klart före Tesla. Framförallt är den bätttre ljuddämpad. Men styrningen har jag svårt för. Känns som att den är alltför lätt runt mittläget. Teslans styrning reagerar direkt från mittläget och motståndet kommer också på en gång. I BMW:n har jag känslan att det inte händer så mycket när man börjar styra och först efter lite rattutslag så kommer motståndet i ratten. Upplever samma sak i BMW F20 118i som jag kör ibland. Jämfört med min förra X3:a så är Teslans styrning också spårstabilare och inte lika känslig för vägens lutning trots att Teslan har 255:or fram jämfört 225:or jag hade på X3:an. |
|
|
Står man verkligen i valet mellan en Porsche och en Tesla model Y? Förövrigt är väl Model Y den Tesla som fått mest kritik för sin chassisättning i alla recensioner som jag läst. I något test ställdes frågan om Tesla ens hade några chassiingenjörer. Jag har bara suttit i den och kört för lite för att själva kunna uttala mig om Model Y, |
|
|
Det är en märklig kommentar och jag läste den senast i nya numret av AMS. Men det stämmer inte alls tycker jag. Chassit på Model Y PERFORMANCE är riktigt bra. Övriga Y kan jag inte uttala mig om. Fjädringskomforten en bra och bilen ger en sportig känsla. Betydligt bättre fjädring än i ex BMW X3 M40i där det kändes som att man studsar fram! X3 M kan jag bara tänka mig hur den är, har dock aldrig provat. /Anders |
|
|
Jag har kört de flesta av Teslas modeller och beroende på hur man nu väljer att definiera ”körkänsla” så har det aldrig varit en tråkig körmässig upplevelse, oavsett modell. Bilarna har fin balans, styrning och är generellt roliga att köra. Det som hittills fått mig att avstå köp eller att ta en som förmånsbil är byggkvaliteten som fortfarande ligger ett par steg efter de tyska premiumsegmentet. Visst, den har blivit bättre men det är en bit kvar för att matcha priserna. Tycker iaf jag. |
|
|
Kristoffer du som är Porsche-kännare, har säkert provkört Taycan, kanske haft någon också? Vad har du för uppfattning om den? Som jag skrev ovan så var förra veckans provkörning en stor besvikelse för mig, samtidigt en lättnad *haha* att jag fick en mindre bil att fundera över. Men varför tror du jag blev besviken? För höga förväntningar? En sak som störde mig direkt var styrningen. Det var den billigaste Turismo bakhjulsdrivna som jag provade. Det var den enda som prismässigt hade gjort mig intresserad i så fall och därför avstod jag de övriga mkt dyrare modellerna. /Anders |
|
| Byggkvaliteten verkar variera en hel del hos Tesla, både över åren och beroende på vilken fabrik som byggt bilen. Min bil, byggd i Fremont i USA, har utmärkt hopsatt interiör. Allt sitter ordentligt fast och har inga missljud. Faktiskt mer gedigen sammansättning av interiören än mina tidigare BMW. Däremot är sammansättningen av karossen klart bristfällig. T ex linjerar karosspaneler dåligt på flera ställen, men jag tror det hade stört mig mer om jag valt en färg som är mer avslöjande, t ex vit. | |
|
Fremont har sämst rykte av Teslas fabriker annars. Sålde min gamla i3:a till Riddermark idag. Han som hämtade tyckte det var mycket problem med missljud och gnekande paneler i Model 3. Särskilt de som var lite nyare. Jag väljer lite mellan i3X och Model Y Performance. Tänkte jag skulle provköra i3X idag men hann inte. Vore trevligt med två BMW på uppfarten men jag vet inte. Är så väldigt många saker som talat mot iX3 i jämförelse. - Ganska mycket sämre utrymmen - Sämre räckvidd - Mycket sämre prestanda - Ingen AWD - Sämre dragvikt - Högre förbrukning - Långsammare laddhastighet - Betydligt tyngre (nästan 300 kg!) Klart det är trevligt med skinn, HUD, "byggkvalitet", bättre regnsensor, bättre ljudisolering osv men hur mycket ska man behöva kompromissa med bilens grundegenskaper för att kunna välja BMW igen egentligen? Dessutom är antagligen Model Y Performance vassare i körglädjeronden också. |
|
|
Om man bara ser till elbils egenskaperna så är Tesla fortfarande en klass för sig. Men jag tycker nog att den största fördelen med Tesla har försvunnit när man öppnade upp för andra elbilar på sina superchargers. Dock är jag väldigt glad för det som elbilsägare till en icke Tesla . I4 verkar ju förövrigt vara en ganska lyckad elbil när man läser olika tester. Har bara åkt i den och inte kört den. Jag hade nog satsat på en i4 istället för Taycan och sparat några kronor till en riktig 911 😀 |
|
|
@medkänsla: Haha ja jag är väl rätt ”Porschefrälst” så vad jag tycker är helt klart inte neutralt. Och för mig är bilägandet mer än bara produkten. Hur är relationen med försäljning, verkstad och inte minst roliga event för kunderna som i sin tur är en rätt trevlig community. Det är viktigt för mig och här spelar Porsche i en helt egen liga än BMW. Det är helt enkelt väldigt kul att äga en Porsche så det är svårt att byta till något annat. Andrahandsvärdet gör också att ekonomin inte blir så tokig trots inköpspriset men det gäller ju även Tesla och säkert i4 med. Har ju kört och lånat hem ett antal Taycans och skillnaden du märker i styrning beror på (gissningsvis) om bilen har tillvalet Power Steering Plus eller ej. En no-brainer som borde vara standard men som Porsche (likt stolsvärme) vill ha 3kkr. Vill man ha extra kul beställer man bakaxelstyrningen där detta ändå ingår (standard på Turbo/Turbo S) och då får man en bil som vänder på en femöring och blir väldigt alert på favoritvägarna men samtidigt stabilare i högre hastigheter rakt fram. Har det på min 992 GT3 och hade nog valt till det även på en Taycan. Den vanliga styrningen är typiskt Porsche-trög i låga farter vilket kan kännas otidsenligt men blir bättre ju snabbare man kör. Men som sagt, du borde testa en med Power Steer Plus, det blir en annan bil. Sen är ju Taycan RWD ingen raket i sammanhanget. Snabb, javisst, tillräckligt och mer därtill men en Tesla ger alltid mer effekt per krona. Först 4S eller GTS och uppåt börjar man få prestandan man vill ha. Beror på vad man prioriterar. Sen är allt inte perfekt med Taycan. Baksätet är lika uselt som på i4 och bagageutrymmet rymmer i ärlighetens namn inte mycket för en ”kombi”. Men snygg är den! Jag var först inne på att beställa en i4 men precis som Nockenwelle ovan så blev jag mindre entusiastisk ju mer jag körde den. Så det skall bli spännande att se vad nästa steg blir när leasingen går ut på förmånsbilen… |
|
|
homeros, det enda som gör det lite knepigt är att de flesta icke-Teslor har laddporten på fel sida och om man som jag mest snabbladdar under semestern med hög beläggning på stationerna så kan det bli extra knepigt att få en plats. På vissa stationer krävs det att det blir två lediga i bredd. Men då blockerar man den andra och får ta en potentiell konflikt om det kommer en Tesla som vill ha den platsen... Nej det där känns inte så kul. Sen är det så att vissa strategiska stationer som Löddeköpinge, Ödeshög, Sveg osv inte är öppnade (med reservation för dåligt minne och potentiella ändringar). Vi som har två barn och en labrador behöver extremt mycket packutrymme också. Det är där det blir besvärligt för oss. En i4 skulle ju aldrig fungera. Annars hade jag nog varit sugen. Har sneglat på iX3 som sagt men den har lite för många nackdelar... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.