AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.566

Batteribyte f30?

He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Hej, Bilen varnade idag för att batteriet tappat spänning (tyvärr efter jag mekat flera timmar med div lampor etc tända). Jag har ägt bilen i 4 år och funderar på om jag ska byta batteri då jag inte vet hur gammalt mitt batteri är, vill heller inte bli ståendes med död bil vid oppassande tillfälle.

Min fråga lyder då; är det bara boka in tid på verkstad för batteribyte då det ska kodas in och gud vet vad? Jag har inga kodningsapparater hemma.

Mvh Henke
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Har haft det där larmet några gånger då jag har webasto. Även när jag precis som du meckat med bilen. Tycker personligen den är lite väl känslig för spänningfall men det är av ett gott syfte antar jag. Kan enligt mig lätt larma utan att batteriet är ens nära att ge upp.

Batteriet kodas vid byte på verkstad.

Den snåle tekniknörden som orkar lägga nån timme köper ENET kabel för 180:- på Amazon och laddar ner Ista+.
Finns detaljerade guider för ista+ på google. Batteriet är sen en ”nobrainer” när man fått igång programmet. Skulle egentligen inte kalla det för kodning ens.
När jag registrerade en ny modul till min bil identifierade Ista själv vad som behövde göras och.. ”Fixade problemet ”. Idag ska allt automatiseras. :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ladda upp det med en bra laddare som t ex. C-tek.

Om du sedan är orolig för statusen, låter du en verkstad mäta upp batteriet med en batterianalysator - då får du svart på vitt hur batteriet mår i procent etc.

Att det tappat spänning då du mekat flera timmar med bilens elsystem påslaget är helt naturligt och i sig inget skäl att byta batteriet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Tack!

Ska ladda batteriet idag med en c tek laddare. Skönt om det håller ett tag till. Underhållskostnaderna har börjat ticka uppåt f ö. Ska börja rekondladda batteriet som rutin.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad menar du med "rekondladda"?

Om det är rekond-funktionen på C-tek, bör du INTE göra det då det riskerar att du kokar ur elektrolyten pga. förhöjd laddspänning - elektrolyt som du inte kan återfylla i ett AGM-batteri...

Däremot är det klokt att underhållsladda batteriet med extern laddare via polerna i motorrummet med en bra laddare regelbundet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, ENET kabel finns på hemmaplan för 169kr.
Man ska skilja på registrering och kodning av batteri.
Registrering gör man alltid när man byter batteri, kodning görs endast om man byter kapacitet på batteriet.

Men enklaste vägen är att skaffa Bimmerlink och en BT-adapter till telefonen så registrerar man in det på ett kick. Skaffar man även Bimmercode så kan man också koda in ny storlek på batteriet om det behövs.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.