|
|
|
|---|---|
|
Har en motorlampa som tänds (gul) när man har kört ett tag. Nollar man den tänds den igen efter 25-50mil. Jag har läst ut felkoderna och undrar om någon vet vad man ska göra åt detta. Man vill ju inte byta alla givare. Jag gissar att det är en del följdfel. Undrar även om det kan vara skadligt för motorn att köra med den? Tacksam för svar. 30C1 reglerventil oljetryck 2AFD kväveoxidsensor före kat 2AF8 nox sensor 2C7F lamdareglering rad 2 efter kat 2C6C lambdasond rad 2 givare 2 30DA noxsensor | |
|
Hej, N53 motorn. Nox. Ständiga problem som det verkar, har drabbat mig och många andra. Bra grej är att låta Bimmerpros göra en fjärrdiagnos. Det går till så att man skickar ett antal screenshots på live-data från motorn. Screenshots tagna från Inpa. Sen analyserar de detta och det brukar kunna lösa sig på ett bra sätt. De är mycket duktiga på N53. Läs mer här: Länk Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
N53 och NOx är en problematisk kombination, men tänder den motorlampan? Inte så säker på det. Iaf inte på senare modeller, testat på en 325 -11 där detta lästes ut: $error locationtext: 0x30EA DeNox-Katalysator, verschwefelt Error: 1(1) No.: 12522 0x30EA DeNox-Katalysator, verschwefelt frequency: 1 error type: 1 (5070 ) Schwefelbelastung zu hoch readines Flag: (16 ) Testbedingungen erfüllt error status: (35 ) Fehler momentan vorhanden, OBD-entprellt MIL - Status: (48) Fehler verursacht kein Aufleuchten der Warnlampe (MIL) Dvs felkod=0x30EA, MIL=off. Felkoden återkom frekvent efter nollställning men MIL tändes aldrig. Jag skulle börja med att skriva upp felkoderna och sedan nollställa och köra för att se vad som återkommer. 320i har väl en N43? Osäker på hur lampan beter sig då, kan ju skilja. |
|
|
Ja såklart det är N43 på 3201 Sorry. Dock samma problembild. Hn, du har nog rätt i att motorlampan inte tänds enbart på Nox. I mitt fall hade jag dåliga tändspolar och dålig högtryckspump samtidigt så jag hade ständig lampa. Men en nollning av allt och sen kontroll vad som återkommer är ju rätt väg som du säger. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Hej Tack för svaren. Skrev inte det men jag har gjort som ni skriver. Nollade alla felkoder, de felkoder som kom upp så fort motorlampan tändes igen är de ni ser i inlägget. |
|
|
Jag misstänkte att du nollat, men bra att få det bekräftat. Nu vet du ju inte vilken av alla koder som tänder MIL men jag hade börjat med "2C7F lamdareglering rad 2 efter kat" och "2C6C lambdasond rad 2 givare 2", och sedan se om lampan håller sig lugn. Huruvida "30C1 reglerventil oljetryck" tänder MIL vet jag inte, men borde gå att se med INPA som jag gjorde ovan. Raden "Fehler verursacht kein Aufleuchten ..." som jag inbillar mig upprepas för varje felkod. Och på minst ett ställe finns inte 'kein' med om lampan lyser.. Det finns olika sätt att felsöka, OlaO's förslag är ett. När jag hade sensorfel så ville jag lära mig hur det fungerade så jag köpte lite program och skapade loggar att analysera, men jag tror det är enklare på en 6:a som har två ganska oberoende system. Vet ej hur det ser ut på en 4:a. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.