AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.915

Köpråd 330e F30

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Funderar lite smått på att kanske byta ut någon av bilarna till en 330e. Är inte så sugen på att skaffa ännu en diesel i dagens läge. Då kanske hybrid kan vara ett alternativ? Är det dumt att skaffa en hybrid nu när elbilarna börjar komma starkt?

Behöver höra lite för och nackdelar angående denna modell.
Jag hade en i fyra år och 8000 mil och var överlag väldigt nöjd. Enda problemet jag hade var med tankluckan som inte verkar helt ovanligt. Största abret med bilen för mig var att den som sedan är opraktisk när man vill köra skrymmande föremål (dragkrok gick ej att få). Räckvidden på el är uppåt 3 mil som bäst och den snittar runt 0,6 l/mil på landsväg/motorväg med tomt batteri.

Med det sagt hade jag nog varit tveksam till att köpa en som begagnad idag, i synnerhet om man har en till fossilbil för längre resor. En mindre billig elbil är nog mer vettigt då (om än kanske inte lika kul) och lär hålla andrahansvärdet bättre. För runt 3 mil på el som bäst i 330e blir betydligt mindre än så vintertid.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Att byta en 330d till 330e av samma modellgeneration tror jag inte du kommer uppskatta så mycket. Laddhybriden märker du, men annars mycket lika och F30 330e har inte så lång räckvidd på el. Däremot att byta ut 118dX till en hybrid kan vara något annat. Men du ska inte våga gå hela vägen då och ta en mindre elbil istället för 1-serien?

Hur används de två bilarna? Har de olika syften eller är det bara så att de två vuxna i familjen har varsin?
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Vi hade en 330e några år och var väldigt nöjda. Funkade bra för oss för att köra korta sträckor nära hemmet. Det är som Müllweiser säger väldigt svårt att komma över tre mil (tanklocksproblem även här). Vi bytte sedan till I3 och det anser jag vara den perfekta andrabilen som klarar många korta sträckor men som ändå funkar att rulla iväg på något längre resor. Den kanske inte är den snyggaste men det är en grym bil för övrigt.

BMWCS #8925
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Kör ni inte så mycket med andrabilen så är det här oslagbart.

Länk
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Var mycket nöjd med min F30 330e.

3 mil är inte mycket men det täcker in mer än vad man tror för en vardagsbil. För min del blev resultatet 1/3 av soppakontot trots flertal europaresor och övriga långresor. Rent ekonomiskt så blev det något billigare jämfört med en 330i.

Slipper helt laddångest och klimatisering både värme och kyla är guld värt. El-vardagskörningen är avslappnande.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Bytet skulle i så fall vara i mot 1-serien. Den är manuell och min sambo vägrar att köra den i stockholmstrafiken, så det blir i princip bara jag som använder den.
Rent ekonomiskt kanske de bästa vore att bara byta ut 1-serien mot en liknande fast med automat?
3-serien är ändå tänkt att bytas ut på sikt mot en G20/30.
Så börjar så smått kanske lägga ner tanken på en 330e nu.
En i3 då? Den borde väl funka utmärkt till att åka runt med i Stockholm på el. Tycker man titt som tätt ser folk skriva att de är mycket nöjda med den som andrabil.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Lite ändrade planer. Köpte mig en F30 i stället. Så blir att sälja F20 och sen på sikt även F31 och köra nån hybrid/el variant där i stället.
Men annars är ju i3 ett vettigt val. Men kände mig inte så sugen på en sån nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.