|
|
|
|---|---|
|
Min E46 har varit avställd några år. I våras tog jag fram den igen. Ibland händer inget alls när man vrider på startnyckeln. Alla kontrollampor tänds som de skall, men inget händer. Inget klick från startmotorn. Batteriet är fulladdat. Det händer bara ibland. Det kan gå veckor utan störning. Och så händer det igen! Det man gör är att man försöker starta igen, och igen, och igen. Tills sist startar den. Ibland kommer den igång efter ett fåtal försök. Igår tog det 30 minuter.... För sisådär 5 år sedan bytte jag startmotorn. Då var det ett liknade problem. Tips på på möjliga problem....förutom startmotorn i sej? | |
|
Knacka på startmotorn med ett kvastskaft eller liknande (ej elektriskt ledande då det är lätt att komma åt de oisolerade elterminalerna på startmotorn och orsaka kortslutning!) - hoppar den igång då, är det troligen startmotorn som är kass. Köpte du "kvalitetsstartmotor" från t ex. Bosch eller billigt Kina-skräp? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Förra gången var bilen en bruksbil, så startmotor byttes på BMW-verkstad. Men vad de stoppade i för något vet jag inte.... Det jag spontant tänker på är också startmotorn. I kväll tänkte jag hissa upp bilen och se hur det ser ut på startmotorn. Fula/korroderade anslutningar efter några års vila? Ser du något annat som kan krångla? Någonting i elektroniken som är tänkbar felkälla? Blir det aktuellt att byta startmotor igen bör jag kunna göra det själv, för den här gången behöver inte bilen rulla nästa dag. Och då kan jag även välja startmotor själv. |
|
|
Tändningslåsets bottenplatta? Är väl vanligt fel på E46/E39. Länk |
|
|
Bra tips! Det är nog ungefär samma saker oavsett 3serie eller 5serie. |
|
|
Artnumret på tändningslåset gav träff! Som vanligt gäller att delar sällan är jättedyra (SEK 559 på schmiedman) men sedan skall det ju monteras också. Här anger Schmiedman 1-2 timmar, men jag är nog inte lika snabb.... |
|
|
Finns alt: Länk |
|
|
Och om det är en automat så har du säkert kollat att växelväljaren står i N eller P. |
|
|
jo, det är en automat.....och jag har rätt läge när jag skall starta. MEN....det fins ju någon sensor till detta också . Kan kanske glappa och ge felsignal. Jag tillbringade en stund på youtube i går kväll. Det finns mycket som kan var fel.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.