|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Då nummerskyltbelysningen slutat fungera på min bil efter att kablarna blivit skadade vid bakluckan har jag skaravat ihop dessa men fortfarande så lyser det inte. Jag har förstått att man måste nollställa FRM och jag har program och kabel till att göra detta. Jag har bla följt denna guide, Länk Problemet är att när jag ska välja lampa att köra jobbet på får jag bara nåt i stil med "Error lamp nr" och jobbet utförs inte korrekt. Jag har testat uppdaterat Daten filerna och installerat programmet på en virtuel maskin med Windows 7 men det blir ingen skillnad. Är det någon som kan tänkas veta vad problemet skulle vara? Har ingen lust att lämna in bilen när det ser så lätt ut samt att jag har allt man behöver. | |
|
Hej, Du verkar ju ha koll, så då blir det bara några enkla frågor. :) Kan det vara så enkelt, att du missat att laga en skadad kabel? I det där gångjärnspaketet (fast det går väl kablar i båda?) dör antagligen inte bara en enstaka. Och hur lagade du? Lödde? Eller någon klämkoppling? Det verkar lite som att det kan vara läge för en enkel kontinuitetsmätning av diverse kablar. Sen finns ju också den tråkigaste varianten, en defekt FRM. /Lennart |
|
|
Tack så mycket för ditt svar. Kablarna löddes ihop, de övriga såg bra ut. Det känns som lagningen blev bra men har somsagt inte mätt eller något dylikt. Jag tänker att programmet borde kunna nollställa FRM ändå, sen kan den såklart behöva nollställas igen om någon kabel fortfarande är trasig? Och om den är trasig borde jag ens kommit så långt i programmet då? Jag vet dock inte riktigt hur denna FRM fungerar. Jag har försökt googlat på detta och hittade några med liknande problem men aldrig någon som fått något svar.. |
|
|
Ok. Jag är rätt säker på att OlaO just nu funderar skarpt. Så det löser sig. /Lennart |
|
|
Ett tillägg: Alla lampor i bakluckan har antagligen inte samma jordkabel. Och ibland/ofta bryts kopparledaren av, utan att plastisoleringen visar sprickor. /Lennart |
|
|
Hej, kontrollera först med Inpa att du har kontakt med FRM. När det gäller tool32 så starta det som administratör. Se till att inga andra program från Ediabas-suiten är öppet i bakgrunden. Prova något annat lampnr och se vad som händer, ingen fara att reseta någon annan som test. Nu vet jag inte vad du har för version av Inpa men normalt sätt ska du kunna köra dessa program direkt under operativet på en Windows 10 dator. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Hej Ola! Tack för ditt svar, tror faktiskt det var av dig jag köpte program och kabel för ungefär 4-5 år sedan. Har även testat Bimmergeeks version. I Inpa kan jag läsa felkoder på FRM och där får jag fram att det varit kortslutning, så det verkar ju funka. Kör även alla program som administratör. Har även testat andra lampor med samma resultat.. Och allt verkar ju funka i övrigt så jag fattar verkligen inte vad som kan vara fel, ifall FRM skulle gått sönder, hur hade det visat sig? |
|
|
Nu är ju Ola på tråden, så egentligen kan jag koppla av. Men ändå: Nu läser jag i det senaste inlägget "varit kortslutning", vilket iofs också rubriken talar om, men som jag inte uppmärksammat förut. "Kortslutning" är ju väldigt annorlunda mot "slocknad belysning" p g a kabelbrott. Kan det vara något fel på armaturen? Det är ju åtminstone inte ovanligt på äldre bilar, att just kontakterna till/på själva den utsatta skyltbelysningen korroderar. /Lennart |
|
|
Ja men då så! Om det var från mig du köpte så kan du ju få en lite uppdaterad version av Inpa. Samt en lathund hur du ska göra med Tool32. Så vet vi att den biten blir bra. Kontakta mig via hemsidan nedan, du hittar mailadress där, så fixar vi till det hela. Om FRM är helt trasig så kommer inte Inpa åt den alls, så hopp finns! Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Nu har du mail, nordstromj! Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Hej igen Ola! Jag svarar här istället för på mailet. Nu är problemet löst! Jag installerade det senare programmet först och testade utan framsteg.. Sedan körde jag den där återställningen av FRM du skrev i mailet och efter de testade jag Tool32 igen men fick fortfarande samma error.. Ledsnade då och tänkte bara provstarta bilen så den fortfarande startade iaf och märkte då att bilen inte varnade för någon trasig lampa längre, så gick ut och tittade och visst fan lös dom! Jag ska kolla om det fortfarande finns någon felkod i INPA och isf radera dom och se om det kommer funka nu framöver. Jag hoppas verkligen det. Stort tack till dig och all din hjälp! |
|
|
Underbart! Då var det fabriksåterställningen med NCS-Expert som gjorde susen. Bra jobbat! Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.