|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Lite OT, men tusan vad jag saknar bränsleförbrukningsmätaren, 7 resor bättre än blinkande pilar. Digitala mätare med flaxande siffror är bara jobbigt. Olje temp känns ganska värdelöst. |
|
| Oljetempen tycker jag är kanon | |
|
Håller med Bianca, bra med oljetempsmätare (lite dåligt dock att den börjar på 70 och går till 170). Hade bränsleförbrukningsmätaren i 325an. Det var rätt värdelöst, jämfört med hur mkt bättre det hade varit med en mätare för motortempen. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Nu verkar det vara strul igen. När jag körde igår märkte jag att bilen hackade till mitt i gaspådraget, inte som att den tvekade precis när jag tryckte ned pedalen utan mitt i själva accelerationen högg det till. Ingen motorlampa lyser men åkte upp till mekanikern som kunde koppla in sin dator och den visade: -Felkod 2AA0, kamaxelsignal insugningssida - intermittent. Kan det vara så att jag hamnat i snålfällan och det är så att Delphikamaxelgivarna är skräp? Eller finns det något annat problem som visar den koden? Gör NGK vettiga kamaxelgivare? Om det nu är så att det är det som behöver bytas igen... Dom gör ju bra tändstift, men är ju inte riktigt samma sak. Stort tack på förhand! |
|
|
Kamaxelgivare brukar vara all idé att köpa orginal. Felkoden kan också vara en början på att kedjan är sträckt. Dock hade jag aldrig gett mig på att byta något annat innan jag vet att det sitter orginalgivare i. |
|
|
När det gäller olika givare i motorn till BMW bör man alltid använda högsta OEM-kvalitet för att vara någorlunda säker på att givaren man monterar, fungerar som den ska! Så "BMW-Original", VDO-Siemens eller Bosch är det jag personligen skulle välja mellan. Det finns många trådar där man bytt givare av billigare sort och rivit sitt hår i vidare felsökning då man (felaktigt) förutsatt att den nymonterade givaren var hel... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nu blev jag ungefär 900% nojjigare, trodde dessa motorer skulle vara i princip skottsäkra. Om man låtsas att givaren funkar 100% perfekt, är tvekande acceleration ett symptom på sträckt kedja? Ska definitivt beställa hem två nya givare av original modell! |
|
|
Har nu suttit och läst på om sträckta kamkedjor. Det verkar ju vara extremt ovanligt att kedjorna blir dåliga i N52-motorn. Jag har även läst på om symptomen på en dålig kamaxelgivare, och dom stämmer verkligen överens med hur bilen upplevs, så jag hoppas verkligen på att det endast är det som är problemet!! Hade alla litat på att köpa den här? Länk |
|
| När vår Z4 3.0 Coupe gav tvekande och ojämn acceleration så var det knacksensorerna som var orsaken. Det gav ingen felkod förrän felet var väldigt markant och då var det brott på kabeln. Nya sensorernas kabel hade annorlunda dragning för att förebygga det felet. | |
| Tack för tipset Mats! Tycker dock att symptomen för dålig kamaxelgivare stämmer överens bättre än knacksensorerna, plus det faktum att bilen visar felkod för "kamaxelsignal". Knacksensorerna läggs dock till på listan om det visar sig att det inte är dom där kamaxelgivarna... | |
|
Dagens uppdatering är att det nu sitter en ny kamaxelsensor på insugssidan, av märket Hella. Anledningen till att jag ännu en gång syndat och inte köpt "rätt" märke är för att det inte gick att få tag på kort varsel och jag behöver bilen. Nu verkar bilen gå som den ska, DOCK tar det cirka 123% längre tid att starta bilen av någon anledning, så den får tugga på startmotorn mer. Mekanikern sa att dom har en kort runda som dom brukar köra 2-3 gånger för att se om felkoden kommer tillbaka. Funderar på om batteriet blivit lite trött av detta eller om även detta hänger ihop med kamaxelgivarna...? |
|
| Dom hade inte heller kunnat höra något rassel från motorn så dom trodde inte det var kedjan. Frågade för skojs skull vad byte av kedjan kostar, 4500kr i arbete ville dom ha, det var mycket billigare än vad jag trodde. | |
| Efter att nu youtubat "n52 long crank" vill jag också påpeka att den inte startar dåligt/knackigt, utan när den väl hoppar igång så hoppar den igång som den ska. | |
| Batteriet min första tanke. | |
| Batteriet sitter nu på laddning så jag hoppas på att det är det. | |
| Att ladda batteriet hjälpte tyvärr inte, finns väl en möjlighet att det helt enkelt är utslitet men tycker det verkar osannolikt att problemen sammanföll precis med att den varit inlämnad på verkstad? Det har heller ingen betydelse om motorn är kall eller varm, det tar lika lång tid att starta oavsett. | |
| Jag testade startkabla igång bilen med hjälp av en Volvo 940 som var igång, tror inte det gjorde någon skillnad. Kan jag utesluta batteriet då eller kan det vara så att batteriet i Volvon är för klent även om bilen var på? | |
|
Läs av felkoder! Kan vara så att du måste radera någon felkod som är relaterad till givaren innan motorn accepterar att den nya givaren är OK... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Mekanikern pratade som sagt om att efter dom hade bytt delen så kör dom ett litet varv, stänger av bilen, kollar felkoder och sen kör ett litet varv igen för att se så att inte koden kommit tillbaka. Men kanske kan finnas fler koder dom inte kollade efter? Nästan så man borde investera i en sådan där Carly OBD eller vad det heter, om bilen nu ska hålla på såhär... |
|
|
Inte konstigt att bilen inte startade som den skulle. Kamaxelgivaren jag köpte på mekonomen, som skulle vara rätt, passade inte min bil. När dom jämförde mot den gamla nu märkte dom något i stil med att det var en skåra för mycket eller för lite på den nya Hella-givaren. Vidare upptäckte dom när dom kollade på den gamla givaren, på andra sidan, att det var en o-ring mer eller mindre, så efter lite fixande så startar och går den nu perfekt med dom gamla Delphigivarna. Minsta tendens till liknande bök så beställer jag dock nya Siemensgivare från Autodoc. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.