|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
I mitt fall iaf så försvann huggen vid gaspådrag, det hackar till kraftigt när man gasar till på pedalen så kommer ett tydligt hack. Det måste varit solenoiderna i mitt fall för det är borta helt nu. Efter rengöring som jag gjorde för länge sedan så var skillnaden marginell. Kamaxelsensorerna gjorde att man fick tillbaka bottenvridet så bilen inte tvekar när man trycker gasen i botten. I mitt fall som sagt bytte jag alla dessa. Verkar tyvärr som dina solenoider är lite dyrare på Autodoc än vad mina var av samma märke. Har fått tillbaka en snål bil som aldrig tvekar o går klockrent nu. |
|
|
Väldigt svårt val det här. Om jag visste att problemen skulle försvinna skulle jag gladeligen betala, bara retligt om det inte hjälper att byta dessa saker... Du skrev kamaxelsensorERNA, när jag kollar autodoc verkar det bara finnas en modell. Är det två likadana man byter eller är jag bara dåliga på att hitta? |
|
|
Det är två likadana, en på exhaust sidan och en på intake. Däremot skrev du förut att priset var 1300kr för en Solenoid.. Gick in o kollade ordern jag lade och tryckte på vad jag köpt och hamnade på den där solenoiden du listade.. De har alltså ökat priset på den med ca 1000kr styck!! Otroligt! Hade tur med andra ord. |
|
| Kolla på www.realoem.com för din bil vad du har under Engine där. Men det borde vara lika som på min att de listar en kamaxelgivare men 2 till antalet i tabellen under. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Stämmer. På dessa lite nyare motorer (typ N46,N51,N52,N53,N54,N55,B46,B48 etc) så är det oftast så att de två kamaxelsensorerna är av samma typ på insug och avgas. På lite äldre motorer (typ M52TU, M54) så var det olika typ på insug och avgas. |
|
Där snackar vi inflation... Är alla överens om att man bör köpa original Vanos Solenoid? Eller finns det nån mer som gamblat och köpt en billigare som funkar bra? Lyckades äntligen hitta kamaxelsensorerna på realoem, det verkar stämma att det ska vara två stycken. Meyles fanns ej i lager, är Delphi ett erkänt märke? Verkar vara det meca kör med. |
|
| Har nu slängt ihop en varukorg med vanos solenoid, tändstift och kamaxelsensorer. Behövs det något mer för att byta någon av dessa saker? Någon packning eller något som inte brukar vara inkluderat? Jag har som ni hör noll koll och kommer inte göra arbetet själv så det blir lite retligt om jag ej får med mig alla delar som behövs. | |
Alltid nya o-ringar till VANOS-solenoiderna både inre och yttre (och gärna även till kamaxelsensorerna). Men kanske bättre personen som faktiskt ska göra jobbet är med och bestämmer :-) Kanske bättre att denna personen till och med gör inköpen av det som behövs. |
|
Tack! Till VANOS står det "med packbox", kan det vara dessa o-ringar? Till kamaxelsensorn var det bökigare att hitta. Hade kanske varit smidigare egentligen men vet att han endast beställer på meca och då blir det väldigt mycket dyrare trots samma delar så beställer hellre själv. |
|
Omöjligt att veta. Jag tycker inte riktigt om websiter där det står lite halvluddigt och de använder fel termer och har felaktigheter utspridda över sina websidor som strössel. Detta är vad som oftast refereras till som packbox Länk Detta är vad som oftast refereras till som o-ring Länk Köper man hos BMW så ingår iallafall o-ringarna i artikelnumret för solenoiden. Det man får ser då ut såhär. Länk Du kan se i skissen nedan att 7 585 425 (dvs detalj #1 i skissen) innefattar även detalj #2 (o-ringarna). Länk Troligtvis är det samma sak från den där websidan, men vem vet... Kanske du får o-ringar, kanske inte... Lagom roligt för mekanikern att upptäcka det med bilen på lyften, tid avsatt för jobbet, garaget rensat på andra bilar samt en jäkla kö på andra saker som måste göras. Och måste då montera det med gamla o-ringar, det börja nästan omedelbart läcka olja fram på motorn, kunden blir skitsur och mekanikern blir skitsur... Det är just det med pengar - allt är en tradeoff. Pengar vs korrekhet, pengar vs bekvämlighet, pengar vs tid etc etc etc. Men de lite större och kändare märkena brukar inkludera o-ringar och annat om BMW även gör det. Så köper du ett någotsånär kvalitetsmärke så bör o-ringarna följa med, så i det här fallet tror det är helt ok och du kan lita på att o-ringar medföljer (trots det står lite annat formulerat). MEN! Det finnas fullt med storys där det inte gjort det. Speciellt lågbudget brukar ibland snåla in på det här (oljefilter är ju ett klassiskt exempel). |
O-ringen till kamaxelsensorerna hittar du på samma sida i ETK som VANOS-solenoiderna. Länk Det är detalj #4 (BMW artikelnummer 12 14 1 748 398). |
|
Stort tack för klargörandet! Tyvärr hade jag redan beställt när du svarade så jag får helt enkelt kolla om o-ringarna ingick när delarna anländer, innan jag lämnar in bilen. I värsta fall får jag göra en beställning till. Kan man köpa "universal-o-ringar" från exempelvis Biltema eller liknande affär? Eller är det viktigt att det är exakt rätt? Tänker spontant att det borde vara lugnt så länge det är rätt storlek? |
|
EXAKT rätt dimensioner är såklart ett absolut krav. Men måste såklart vara rätt material också (de flesta "universal" borde vara resistenta mot olja men förhoppningsvis även lite värme och även lite bensin utspätt i oljan och andra otäckheter - men man vet ju aldrig...) Men är ju så enkelt att bara pinna in hos BMW på en kafferast och ta en näve o-ringar där - kan ju liksom inte bli smidigare och enklare! :-) En sån där o-ring till kamaxelsensorn kostar bara typ 20 SEK dvs det är gratis i bilsammanhang. Så bara pinna in hos BMW och komplementera med det som saknas så löser det sig finfint! |
| Tack! Var inte riktigt kostnaden jag var rädd för utan visste inte att man kunde köpa delar hos en BMW-verkstad men det låter onekligen smidigast! | |
Joförtusan, inga problem. Nu senast var det nog dörrgummilister till min E30 jag var och handlade och lite småplock med udda skruvar och annat. De vanligaste delarna har de hemma och du får dem direkt i näven. Och exempelvis de där o-ringarna till dina kamaxelsensorer används till otroligt många motorer och modeller (alltifrån min E87 120i till Rolls-Royce Dawn och BMW M6 GT3) så de finns troligtvis hemma. Annars beställer de och om det finns i det skandinaviska centrallagret (ligger här i Arlöv) så brukar man ha det dagen efter. Annars blir det beställning från tyska centrallagret och då kan det ta typ 3-7 dagar. |
|
Nu var delarna bytta, och det hjälpte! Inget mer tvekande och förbrukningen verkar vara betydligt bättre. På motorvägen i 90km/h pendlade förbrukningen runt 0.65-0.75 vilket är klart mindre än tidigare, ska dock bli spännande att se vad förbrukningen på hela den här tanken ska landa på. Det blev delphi kamaxelgivare, pierburg vanos salenoid och NGK tändstift. Om det nu fortfarande finns någon som åker omkring med en bil med manuell låda, hur tycker ni man kör snålast runt 50km/h? Vilken växel? Om man jämför mot många andra bilar så tycker jag inte att man med BMW sexorna direkt märker om man åker omkring med en för hög växel. Det är ju inga problem att åka omkring i 50km/h med sexan i. Jag vet dock inte om det är hälsosamt för motorn eller för den delen snålast? Jag har för mig jag läste nått om BMW 325i LCI (runt 2010), att dom kan få problem om man puttrar omkring med för hög växel. Gäller det även N52-B30A? |
|
|
När jag startade bilen nu så går den helt plötsligt inte som den ska. Går som en diesel/traktor, vibrerar och har sig. Ingen motorlampa lyser dock. Verkar kanske som jag gått i snålfällan... Någon som har en aning vad som är den troligaste boven i dramat? Störande att den ska gå dåligt nu när den gick så bra igår. |
|
| Har du fått in kamaxelgivarna ordentligt och solenoiderna så det inte har blivit ett spelrum där. Kan vara en bov i dramat och lite meckigt att få till. | |
|
Det var inte jag som gjorde arbetet så jag kan inte svara på det, men han som bytte delarna är rutinerad så jag tycker han borde ha koll på det. Pratade med mekanikern och han tyckte på min beskrivning att det lät som den gick på 5 cylindrar och att jag skulle köra någon km eller två för att en motorlampa ska tändas. När jag gick ut och startade bilen igen så startade den perfekt, har varit iväg och handlat och kört lite i stan och gjort några stopp och nu verkar den gå perfekt. Så just nu hoppas jag på att det var en engångshändelse, lite störande att inte kunna lita på bilen dock. Väldigt mycket snålare går den oavsett, nu ligger den runt 0.6 i 50km/h, innan låg den närmare litern i den hastigheten. Den går även väldigt mycket jämnare överlag, nu går den som en BMW sexa ska. Det är så det går när man går från en knackig fiesta med 82hk till denna bilen, då känns denna bilen som en raket, även när den inte går som den ska. |
|
| Det är ju inte samma sak, men jag köpte för några år sedan en ny strömregulator till generatorn av märket Delphi. Tänkte att det borde ju en "elektrisk" budget reservdel klara av. -Den fungerade i tre dagar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.