AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.413

F11 - Nivåregleringen dödar säkringar

Mi
10
Miss.T
520d xdrive -14
Hej!

Jag har en 520D x-drive 2014 och jag blir inte klok på nivåregleringen.
De senaste 2 åren har jag:
bytt bälgarna (båda) en eller två ggr - har svårt att minnas allt
bytt kompressor 2 ggr - en gång en från skroten och en gång till en helt ny via Amazon. Senaste bytet gjordes i våras.
bytt säkringar (40A) x-antal ggr

För ca 2 veckor sedan började bilen visa felmeddelande om nivåreglering. Felmeddelandet kom upp och försvann sporadiskt. Jag använde bilen under kortare resor (max 2 mil) och ibland funkade det bra och ibland fick jag stanna och låta kompressorn pumpa upp bilen i fred innan jag kunde göra vidare. Det ser inte ut att vara några fel på bälgarna då det inte pyste ut någon luft när jag inte använde bilen, det pyste endast ut vid körning. För ca 1 vecka sedan, när jag parkerade bilen på gården, vägrade kompressorn sluta funka trots uppumpade bälgar. Jag testade att starta och stänga av bilen osv men den fortsatte bara att gå. Efter ett tag dog säkringen och därmed även kompressorn. Ca 2 timmar efteråt skulle jag åka iväg, satte mig i bilen (luftbälgarna var fortfarande uppumpade), körde iväg ca 500 meter innan bilen började hoppa och felmeddelande om nivåreglering dök upp. Det var då jag hade upptäckt att säkringen hade gått, bytte säkring, lät kompressorn pumpa upp bilen och körde vidare. Felmeddelande om nivåreglering försvann. Dagen efter detta skulle jag köra iväg igen, bilen uppumpad, några meter senare felmeddelande och låg bil. Även denna gång död säkring. Denna gång ville dock inte kompressorn starta igång trots byte av säkring, anledning till detta - säkringen dog innan jag ens stoppat in säkringen i säkringsdosan. Testat att döda strömmen, stoppa in ny säkring, på med strömmen = dödar säkringen ändå. ALLT annat i bilen funkar som det ska.
Igår skruvade jag loss skyddet under bilen där kompressorn är och utifrån vad jag kunde se, ser alla sladdar ut att vara hel (det är dock endast en begränsad del av sladdarna man kan se då de jag antar att jag måste skruva lös stora delar av bilen för att följa sladdarna helt från start till slut).

Vad göra!? jag blir tokig på denna nivåreglering...

Mi
10
Miss.T
520d xdrive -14
Felmeddelandet som kommer upp är om chassi. Skrev fel ovan.

Hej,

Inte min hemmaplan på något sätt.

Du nämner bälgar och kompressor, men inte ventilpaketet? Eller glömde du? Nämnda paket har varit på tapeten vid snart sagt samtliga diskussioner om denna sorts nivåreglering. Korrosionsbenäget, verkar det.

/Lennart
Mi
10
Miss.T
520d xdrive -14
Ventilpaketet byttes tillsammans med kompressorn i våras. Så den är också relativt ny. Tycker att allt såg fint och och bra ut igår när jag skruvade loss plasten omkring. Det kan iofs vara något fel som inte går att se med blotta ögat. Värt att börja med att undersöka ventilpaketet? Kan den vara anledningen till att säkringen går på direkten?

Som sagt, jag är bara en okunnig forumsläsare.

Men det du beskriver låter onekligen som att en central reglerkomponent inte spelar med.

Om kompressorn är frisk och kry, men får arbeta mot någon stängd ventil, ligger inte säkringen till kompressorn pyrt till då?

Ö h t tycker jag att att allt osar reglerproblem.

/Lennart

Edit: Det lär ju finnas någon nivågivare i systemet? Inte något sådant?
Sökte i forumet på "nivåreglering" och hittade bl a den här tråden:

Länk

Visserligen inget om brända säkringar men ger kanske ändå lite matnyttigt. TS, Bukko, har ju gått genom ekluten och erbjuder sig vara bollplank.
ol
28
oldjoe
BMW 330 D Touring -13
BMW 525 D Touring -09
Byt reläet till kompressorn om detta inte är gjort, brukar klibba i stängt läge dvs kompressorn går tills säkringen smäller. Ganska vanlig rotorsak till kompressorhaveri.
Mi
10
Miss.T
520d xdrive -14
@oldjoe jag har beställt nytt relä som förhoppningsvis kommer fram om ett par dagar. Är det relät som är till höger om säkringsdosan (bakom luckan på höger sida i bagaget)? Har läst om att det ska finnas ett till relä under reservdäcksutrymmet också.
ol
28
oldjoe
BMW 330 D Touring -13
BMW 525 D Touring -09
Reläet sitter troligen i reservhjulsbaljan gjorde iaf på e61.
Du hör vilket som klickar när kompressorn aktiveras.
Bm
2
Bmwf11...
Bmw f11 16-
Har liknande problem som dig, har dock bytt relä redan men säkringen fortsätter att gå.

Hur gick du vidare efter relä eller löste det sig?

Mi
10
Miss.T
520d xdrive -14
Jag bytte motor på kompressor (nivåregleringen)
Bm
2
Bmwf11...
Bmw f11 16-
Menar du sensor/ givare till nivåreglering?

Ir
66
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
Hej Forum,
Känner att jag vill "spinna vidare" på denna tråd, då jag försöker samla på mig så mycket info som möjligt , innan jag ger mig på min egen 520d F11 (2014/15). Den sjunker ner på högra sidan lite då och då. Kan gå bra några dagar, för att den sedan sjunkit när man kommer ut på mornarna..Jag är ganska säker på att det är ventilblocket på kompressorn som börjar ge upp, då man ibland, när man parkerat, kan höra att det pyser ut lite luft, för att sedan sluta.
Så till frågan... vad är det som avgör när kompressorn ska stanna ?
Någon tryckvakt ?
Sensorerna som justerar ljusbilden ?
Annat ?

Trevlig Sommar !
MK
Ekerö

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Här finns en mkt bra genomgång av möjliga fel på kompressor och annat

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.