|
|
|
|---|---|
| Tjena autopower! Bilen läcker kylvätska och jag såg att det var ifrån ett av dom aluminium rören som sitter längst ner brevid expansionkärlet? Hur fixar man det hjälp uppskattas jättemycket! | |
|
Hej, Jag tvivlar (men är liiite osäker) på att läckaget finns där du ser kylvätskan. Aluminiumrör är åtminstone ovanliga i kylsystem. Snarare hör rören till ACn. Eftersom du ser vätska i närheten av expansionskärlet, tror jag mer på att det har en spricka. Vanligt fel i a f. /Lennart EDIT: Mitt svar ovan bygger naturligtvis på antgandet, att du har konstaterat att systemet förlorar vätska över tid. Annars kan ju din iakttagelse bero på spill eller att vätska tryckts ut genom påfyllningslockets övertrycksventil. |
|
| Okej tack för svaret jag har märkt att det försvunnit vätska. Trodde det var kylarslangen som sitter längst ner på expansionkärlet först som var sönder men såg sen att det läckte ifrån rören precis brevid. Men kan nog vara som du säger då att det typ läcker ifrån expansionkärlet så det ser ut som rören? :) | |
|
Kom att tänka på ytterligare en felkälla. Påfyllningslocket har som sagt en övertrycksventil som öppnar vid två bar. Den kan också tröttna. Så enkla fel har man nog sällan turen att få, men de inträffar. Grundtipset är fortfarande expansionskärlet. Eller kanske en kylargavel. /Lennart |
|
|
Det finns fina grejer för att trycksätta systemet genom att montera ett lock med anslutning för luft på expansionskärlet. Då ser du var det läcker. Tyvärr kostar de en slant att köpa. Själv har jag slaktat en däckventil och lött fast den på ett litet kopparrör som sedan kan temporärt monteras på en tunn slang i kylsystemet. Då kan man blåsa i en bar med en cykelpump och kolla läckage. // Magnus |
|
|
Har ett helt nytt kylarlock men tack för tipset. Okej då vet jag lite hur jag ska göra återkommer om jag har fler frågor tack så mycket :) |
|
|
Ja, kylarlocket är ju det man hoppas på när vätska börjar försvinna. 200 kr och noll jobb gör det värt att prova. Återkom gärna med fler frågor, men ännu hellre med svar. Dvs om vad problemet är/var. ;) /Lennart |
|
|
Ja visst ska jag göra det självklart! Ställde in bilen nu för vinterförvaring så ska kika på det du sa det är väll troligen kärlet då. Så jag tänkte skruva väck expansionkärlet och kolla för det har jag för mig att det sitter för sig själv va så man slipper plocka bort hela kylaren? :) |
|
|
Lite osäker där. På en såpass gammal bil kan nog expansionskärlet vara separerat från kylaren, medan jag tycker mig ha sett sammanbyggda på senare modeller. Men kolla för säkerhets skull t ex här och skriv in de sista sju tecknen i bilens VIN : Länk /Lennart |
|
|
Expansionskärlet KAN man byta som separat del s.a.s.... Men min rekommendation är att byta allt, dvs komplett kylare(inkl det integrerade exp.kärlet). Kylaren är alltid bra att byta komplett på dessa E39:or. Mvh Janne. |
|
|
Tjena igen! Har hittat vartifrån det läcker nu och det är under expansionkärlet lägger in en länk till en video jag filmade så ni ser hur det ser ut! Länk Hur fixar jag detta? Hur skulle ni ha gjort? |
|
|
Känner inte till bilmodellen, men jag får ett intryck av att vattnet kommer från det där som ser ut som en (trasig) avtappningsplugg. /Lennart |
|
| Okej får väll testa köpa en sådan ifrån bmw då och testa byta den ? :) | |
|
Svårt att se av din film exakt var det läcker men är det avtappningspluggen som läcker så beror det sannolikt på en dålig o-ring. Men innan du går vidare, lokalisera läckan exakt, ingen ide att köpa delar på måfå. Om expansionskärlet är integrerat i kylaren och det läcker där exp-kärlet (plast) är sammanpressat med kylaren (alu) är det bara att byta hela kylaren. BMW 518 1975, grön med tysk text på instrumentpanelen. |
|
|
Tack för alla svar och tips allihopa bytte kylaren i lördags och nu går bilen jättebra igen :D // kevin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.