|
|
|
|---|---|
|
Hej har blivit ägare av en BMW e61 525d tänkte höra med er här inne om det finns saker man bör åtgärda på bilen innan det blir ett problem som tex att man ska byta någon slang till kompressor för slippa att den havererar. Kanske finns någon guide på det? Försöker samla på mig lite erfarenhet då man hör av andra att det är en bil med några fel man kan råka ut för. Tänkte även göra en service på växellåda, någon som känner till ett bra ställe eller en hemma skruvare i södra Skåne? Mvh | |
|
Hej och välkommen Fel att se upp med eller kontrollera: # Kolla att/om kablaget till bakluckan är bytt. Det går ofta sönder och orsakar konstiga elfel. # Om du har taklucka/panoramatak - Kolla också dräneringen till detta, den kan sätta igen och fylla reservhjulsbaljan med vatten och i baljan finns massa elektronik. # Se över fördelningslådan om du har x-drive. # Kolla/se över utfällbar dragkrok om du har sådan. |
|
|
Tack för välkomnandet! Okej, kan man kolla kablarna om dom börjar bli kassa? Den har ingen panorama med dock x-drive, kör med Xdelete på den så driver bara bak, kör med det i syfte på att inte slita på fördelningslådan. Men den kanske slits ändå och behöver servas? |
|
|
Man kan se om kablaget bak är bytt, det finns ju skarvar bakom högtalaren (höger?) i taket där bak. Annars visar sig felet som ljus och ljudproblem eller andra elproblem 'baktill'. Kan fixas när problem uppstår. Jag hade också xdelete men med f-lådan urkopplad blev det konstigt. Men om du inte har problem skulle jag låta det vara. Som skåning avstår jag från x-drive, så nu kommer jag inte ihåg vad som går sönder (ett drev kanske), men oljebyte är aldrig fel. Det går bara åt en liter, typ. |
|
|
Okej, ja men då ska jag ta en titt där tror inte det är byt så då får man väll invänta problemen hehe. Okej, men då kanske man skulle byt oljan där med bara för att, tänkte fortsätta köra med Xdelete bara, precis som du säger så behövs inte xdrive här nere i Skåne. Köpte den för letat några år efter en i denna färgen. Ville egentligen inte ha xdrive kändes mest som mer problem. Känner du till någon här nere som meckar med dessa bilar? Skulle behöva byta termostat bla. |
|
|
Det finns flera verkstäder med gott rykte. Need For Speed i Malmö. lämnade där förr, men för långt att åka nu. Åker Persson I Löderup tror jag det är, ingen egen erfarenhet. Autoexperten i Lund. lämnar numer alltid där, mycket nöjd. kan cykla dit, känner dem |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.