|
|
|
|---|---|
|
Har en spricka i topplockskåpan,någon av er som bytt denna?tydligen inte helt ovanligt problem på N54. BMW vill ha 5000kr, finns ett flertal billigare varianter på nätet,Elring,Trucktec tex. vad skall man välja,bra kvalite? | |
|
Hej! Har du kollat vad en originalkåpa kostar i Tyskland? Generellt skulle jag vara försiktig med att köpa en kopia. Ser kanske lika ut, men vad är det för plastkvalitet, när den troligtvis kommer från Kina. Formstabilitet och oljeresistens. Det är så många andra kostnader som tillkommer som påverkar totalpriset för jobbet. Du kommer att köpa en ny packning för ca 500kr och dessutom lägger du kanske jobbet på en verkstad. |
|
| Tittade lite snabbt i Tyskland vad motsvarande BMW originalkåpa för min 6-cyl Z3 skulle kosta. Strax över 300 EUR. Då kan du passa på att köpa packningen på samma gång. | |
|
När jag kollade din bil kostar en komplett sats ca 382EUR i Tyskland. Då ingår, förutom packning även gummidistanser för bultarna. Själv struntade jag i att byta dessa och ett mindre läckage uppstod efter drygt ett år. Bultarna trycker ej direkt på kåpan, de trycker via gummihylsor på kåpan. Hylsorna tappar naturligtvis spänsten efter några år och bör därför bytas samtidigt. Se Länk Vill dock ej garantera att detta är rätt komponent, kolla via ditt VIN-nummer. Min erfarenhet från Hubauer är god. |
|
|
Min erfarenhet är att byter man inte de svarta gummidistanserna, jag gjorde det av snålhet, då får man göra om jobbet efter ett tag, Mvh Asken |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Spelar ingen större roll vad du köper, står Kina ,Malaysia, Thailand på var och varannan del som är monterat på en BMW idag. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Vad är en ”topplockskåpa”? | |
|
Richo, det du ser längst upp på motorn brukar vara den s.k. ventilkåpan som täcker ventilerna och hindrar oljan från att skvätta ut. Det du ser på BMW med flera bilfabrikat idag är en designad plastkåpa som skall se häftig ut, helt utan funktion. Du kan helt utan problem köra med borttagen övre kåpa på din BMW. Men under den finns den s.k. topplockskåpan som täcker ventilmekanismen och tätar mot motorblocket. BMW har valt att ej tillverka denna kåpa i metall, de använder istället ett kompositmaterial. Detta kan relativt lätt spricka. När det gäller sådana här komponenter tillverkas de ofta i Asien, det stämmer. Men skillnaden är att ifall det exempelvis står BMW på denna asiatiska kåpa så står tillverkningen under BMW's kvalitetskontroll. Om trådskaparen ej vill köpa original, ser jag det som viktigt att det finns en seriös europeisk bilkomponentstillverkare som sätter sitt namn på varan, som tar ansvar för att den är kvalitetssäkrad. Jag har arbetat för ett företag som la ut produktion i Kina, och har sett både fusk med falska materialintyg, felaktigt stål, felaktiga toleranser. |
|
| Jag googlade topplockskåpa efter att jag skrivit här. Jag har alltid kallat det ventilkåpa. Och då har jag arbetat med bilar i många år. Men kärt barn har många namn…. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag kallar det också ventilkåpa, aldrig hört någon kalla det topplockskåpa. |
|
Olika namn men samma sak ventil/topplock,blev denna Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.