|
|
|
|---|---|
|
Hej Köpte min första BMW för ett år sedan och undrar vilka vinterdäck jag ska köpa. Det sitter nu följande sommardäck som har suttit sen jag köpte bilen: Cinturato P7 Fram 245/40 R19 98Y Bak 275/35 R19 100Y Sommardäcken börjar närma sig sitt slut och undrar även om jag ska köpa likadana eller om det finns "bättre" alternativ. Ska jag välja samma dimensioner eller ska jag ha likadana däck fram som bak? Tacksam för svar | |
|
Är det en x-drive? Om så är fallet: använd ENBART de dimensioner som BMW anger till de fälgar som BMW anger, för att få samma rullomkrets. Använd även ENBART däck av samma tillverkare/fabrikat och som är BMW-OEM-märkta (Stjärna) för att få däck som är finjusterade rullomkretsmässigt. Om du inte har x-drive har du lite större valmöjlighet, men jag skulle personligen säga att du bör använda exakt de dimensioner som BMW anger till dina fälgar. Det finns många bra däck på marknaden från Michelin, Continental, Good-Year/Dunlop och Pirelli. Läs däcktester och försök hitta det däck som bäst motsvarar dina önskemål på olika områden! Min personliga erfarenhet är att Michelin alltid brukar vara bra i det segmentet - hade PS4 på E39:an och de var ruggigt bra i alla avseenden (körde dock inte bana), men det har kommit ut andra däck från konkurrenterna efter det... Själv undviker jag helst Bridgestone då jag anser att de tyvärr inte har däck som lirar i samma liga som de andra "premiummärkena" - brukar ha rätt dåligt grepp och bullra mycket - dock har jag aldrig varit med om att de vibrerat eller varit orunda eller liknande. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tusen tack för ditt svar Johan! Det är en x-drive. Ska kolla på vilken modell mina fälgar har och söka efter vad BMW rekommenderar för däck. Tack igen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.