AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.829

Bmw e61 dör efter start

ri
20
rirre91
bmw 330i - 01
Hej på er!
Jag har ett fruktansvärt irriterande fel på min bil...Kör en bmw 520d e61 från 2010 (aut).
Det som händer är att strax efter start på färd, till/från jobbet eller liknande så bara dör bilen vid första rödljus/rondell eller liknande. Stanna kan jag göra men när jag skall rulla vidare orkar inte bilen och bara dör... Efter detta måste jag stanna helt för att sedan kunna starta bilen på nytt och resan kan fortsätta ibland felfritt och ibland återkommer problemet...
Åker jag hemifrån kommer jag ut snabbt på landsväg och då händer inte detta lika ofta. Åker jag från jobbet, har jag mer start/stop i början av färden (här händer det oftare).
Är totalt lost när de gäller bilar... Har sett att några skriver att de är fel på spridarna?
Vad tror ni?
Tack // RB

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Utläsning av felkoder är numera alltid första steget för alla moderna bilar.

Så det är där du måste börja.

Och för lite mer avancerad felsökning (som nog detta får klassas som) så är det ett MÅSTE att läsa ut de BMW-specifika felkoderna (det räcker alltså inte med de enklare generiska felkoderna som de enklare/billigare felkodsläsar endast klarar av).
Har inte E6x den där sortens känsliga kabelgenomföring i batterilådan? Den som korroderar och kan ge diverse spök?

Tror att man ganska enkelt kan kolla det själv, om man inte är HELT lost. ;)

Den, och batteriets laddning, hade jag i a f själv börjat med.

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med BMW-slangen!

Börja med en felkodsavläsning - därefter kan du med ledning av den göra vidare felsökning.

Spontant skulle jag gissa på t ex. kam- eller vevaxelgivare...men det är som sagt ren gissning.

Var observant på att billiga felkodsavläsare inte helt sällan blandar ihop vev- och kamaxelgivarna när de pekar på felet!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ok. Men för att stilla min nyfikenhet:

@rirre91: vilken sorts svar hoppades du på, när du frågade och är "totalt lost"?

En fjärrdiagnos på ett skumt och intermittent fel? Eller rådet att åka direkt till BMW? Knappast, väl?

Berätta gärna hur du tänkte och vad du kommer att göra/har gjort, och hur det går/gick.

/Lennart
ol
186
olin
M3 E93-08
m535i-86
520d m-sport-09
740i-00
Jag har exakt samma fel.
Vi kan jämföra felkoder så ser vi vilka koder som är samma och vilka man kan utesluta.

Fredrik
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@rirre91, @olin : Löste ni problemet? Hur? Var det verkstadsbesök och felsökning där som behövdes? Vad gjordes för att lösa problemet?
Od
14
Odengard
e61 - 530XD
Angående kabelgenomföringen som lenwib pratade om. Är det inte den som BMW tillkallat bilarna till verkstad för några sommrar sedan för att fixa? Det kanske var något annat jag tänker på...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.