AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

2-Serien
2.318

Ny generation av 2-serie active tourer

Länk
Ny generation av 2-serie at. Gillar inredningen skarpt och att bilen i helhet känns som ett lyft jämfört med dagens modell.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Varför envisas de med att kalla detta en 2-serie? Kan den inte heta AT eller något liknande och bli en egen serie som X-modellerna. AT1 eller AT3 eller vad som helst annat än 2-serien. :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Herre min skapare så vedervärdigt ful den är i fronten. Framhjulsdrivna minibussar - undrar vad märket tål egentligen i längden...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Löwet, ja det är en berättigad fråga...
Inga fysiska iDrive-reglage. Inga fysiska klimat-reglage. Och låt mig gissa ... ingen röststyrning till svenska namn och adresser.
Fortfarande knappar och hjul på ratten, så det kunde ju vara värre, men
nej tack säger jag!
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Gräsligt ful, borde inte få bära BMW-logon.

We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Plus: Enormt lyft jämfört med dagens modell, 230e med 240 kW (och upp till 80 km räckvidd) låter trevligt :)
Minus: Grillen, färre fysiska reglage.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta.
Ma
87
MartinN
iX Xdrive40
218D GT
135i cab -08
F800GS -13
Jag gillar.

Hade aldrig ens tittat mot AT/GT, men för några månader sedan blev det m.h.t större familj en 2-sserie GT istället för en 3-serie som jag titta mot först.
Visst, den är sämre på aktiv körning, men bekvämare o mer praktisk på alla vis. Rymligt i både fram & baksäte, samt i baklucka, och känns fortfarande som en bmw att köra.

Upplever även att modellen står sig bra i värde, min teori är att inte så många familjer köper den som ny, men gärna som begagnad.

Ser fram emot denna modell och hoppas den kommer i GT utförande 7-sits.

Ni som saknar alla knappar, det fungerar alldeles utmärkt utan! bara man ger det en chans:-)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Den är väl alldeles utmärkt fin. Det är ju inte precis en bil som ska konkurrera med Bmw M3 men det var ju heller inte syftet. Syftet är ju att BMW ska kunna konkurrera i Renault Megáne-segmentet.
bmw har gått ut och sagt att den nya modellen enbart kommer som active tourer, dvs ingen gt modell
Ar
4
Arnef
BMW 225e xDrive
Jag åker nu för första gången någonsin BMW, en laddhybrid 225e xDrive av årsmodell 2023. Under årens lopp har jag haft många olika tjänstebilar inkl Volvo, några olika Mercedes Benz och nu senast en KIA E-Niro. Det ska bli intressant att se hur denna bil står sig i förhållande till tidigare bilar och till det som utlovats i form av räckvidd, komfort, kvalitet etc. Hittills har den gått knappt 100 mil så det är väl lite tidigt att uttala sig...men inte kommer jag några 91 km på el som WLTP-siffran utlovat, snarare 65 km...men då är det vinter och snö där jag bor så det kanske är OK...däremot går den tyst och stadigt och känns allmänt förtroendeingvande. Snålt dock att det inte går att fälla in backspeglarna via elmotor och att BMW ska ha extra betalt för att få en usel hastighetskameravarning och automatiskt avbländbart helljus i bil som kostar mer än en halvmiljon...
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Den kallas väl för 2-serie Active Tourer just för att den är byggd på en 2-serieplattform? Tycker den ser okej ut, det här är bara BMW som utnyttjar potentialen i en del av marknaden som de tidigare inte har utnyttjat. Allt för att tjäna mer pengar, inget fel i det. Dom som inte är intresserade av den här typen av bil kommer inte att köpa den heller, men dom som är intresserade av just den här biltypen har inte tidigare kunnat köpa en BMW även om de har velat.
Ar
4
Arnef
BMW 225e xDrive
Jag tror nog att denna biltyp kan vara intressant för fler personer med relativt hög medelålder som åker mycket bil, jag skulle aldrig ha valt en fossilbil eller en laddhybrid med kortare räckvidd på el än så här...och prissättningen är också helt OK så produkten ligger rätt i tiden även om jag kan förstå att den utseendemässigt inte tilltalar alla...låt mig nu bara hoppas att den sköter sig som den ska
Ar
4
Arnef
BMW 225e xDrive
Nu har jag haft bilen i ca fyra månader och åkt ca 800 mil...den sköter sig som den ska, räckvidden på el har ökat i takt med temperaturen och om jag stänger av klimatanläggningen och öppnar fönstret så kommer jag drygt 100 km på en laddning nu...gäller vid snäll landsvägskörning/stadskörning, på motorväg har jag uppnått ca 80 km vilket är bra det också...värme och kyla tar dock mycket energi

Det är dock svårt att säga hur mycket bensin den förbrukar när elen är slut, ibland verkar den ladda batteriet med hjälp av bensinmotorn så att man ska kunna köra på el i tätbebyggda områden...och ibland brummar bensinmotorn igång fast jag ställt in den på att enbart använda el...

Utrymmena är inte gigantiska men räcker till för mina behov, jag sitter ganska bra trots avsaknad av lårförlängning i stolen. Appen funkar klockrent

Sammantaget nöjd så här långt (om man bortser från en del dumsnålhet i utrustningslistan)

Arnef
Ar
4
Arnef
BMW 225e xDrive
I sommar har min 225e Xdrive varit på långtur ute i Europa, åkte 534 mil på 12 dagar. Bilen har skött sig utmärkt och känns komfortmässigt som ett betydligt större alternativ. Bilen var fulladdad när vi åkte men jag har inte laddat en enda gång under resan och har ändå en genomsnittsförbrukning på 0,53 liter bensin per mil...i farter som i snitt är betydligt högre än i Sverige, imponerande vad ny teknik kan göra...och med den förbrukningen lönar det sig inte att ladda vid offentliga laddare, elen blir dyrare än bensinen...I sommar har också räckvidden på el ökat till uppemot 110 km vid lugn landsvägskörning (om man stänger av klimatanläggningen). Ska också säga att detta är den första bil jag haft där färddatorn faktiskt överskattar verklig förbrukning, jag har kollat flera ggr...så siffran ovan är faktisk förbrukning och inte färddatorsiffror

Arnef
me
102
mejiro
X3 XDRIVE20D -19
R1200R -12
Har kollat lite på nya X1:an men hittade då denna 225e som ju är ett stort lyft i förhållande till fula och trista föregångaren. Tror den kan tilltala den lilla familjen som inte behöver stor SUV men ändå vill ha en praktisk och hyfsat rymlig bil där man sitter lite högre. I svart är den ganska anonym men med någon av de livliga metallic-lackerna kommer den fram fint. Tror att den gröna är favoriten. Sen är den ju väldigt dyr och man får en bra specad 1-års X3:a med låga mil för samma peng.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.