AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.515

Trailer socket bmw120 d 2007 ???

No
20
Nora
Bmw120d 2007
Säkringen har gått till släpvagn.
Är det nån som vet var säkringarna sitter till trailer module.

Nora
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Pinne 9 får ström direkt (ej via AHM'en) vanligtvis via säkring #71 (20A).

Strömmen till AHM'en kommer från JB'en och vanligtvis är det säkring #31 (30A) och säkring #32 (30A) som matar denna.

Se denna tråden för mer info
Länk
No
20
Nora
Bmw120d 2007
tack för svar.
numrena på säkringarna stämmer inte.nr 71 finns inte.
jag har en annan modell.
har kollat säkringarna och dom är ok tror jag.
det ska finnas en trailer modul var kan den sitta nånstans.
det lär vara fel på den.
är det nära batteriet tro.

Nora
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ska dubbelkolla för din modell (säkringar varierar mellan år och modeller och kan vara lite klurigt så kolla alltid din säkringskarta för att få den säkraste informationen).

Se tidigare nämnda tråd för placering av AHM (aka trailer moduler).
Brukar ligga i det berömda fågelbadet,
No
20
Nora
Bmw120d 2007
aha mitt fågelbd är där batteriet sitter mitt bak.
har vattenfyllt det 2 gånger men det har löst sig.
denna gång blev det problem då någon dragit släpvagnskopplingen på ett sätt så att alla stift nästan lossnat
.Trodde att säkringen gått men jag har efter bästa förmåga kollat säkringarna och dom ser hela ut .väldig finurligt av tyskarna att sätta säkringarna på ett ställe där man knappt kommer åt dom.

Nora
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, fast jag tror faktiskt AHM (trailer module) sitter i det "sekundära fågelbadet" tillsammans med PDC (parking distance control).

Välidgt vanligt det svämmar över pga exempelvis otät list runt bakljuset eller bagagelucka.

PDC (och AHM) sitter längst bak till höger i bagageutrymmet, se länk nedan där jag hoppat fram i ett YT-klipp där någon pekar på detta område.

Fågelbadet där batteriet sitter kan också svämma över, men inte alltid det sitter elektronik i botten (däremot sitter det distributionselektronik ovanpå batteriet).
Se bild nedan från min E87 120i, där finns bara batteriet och inte så mycket annat.
Länk

Jepp, du verkar ha funnit den underbara placeringen av säkringspanelen under/bakom handsfacket :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Dubbelkollade elschemat för en E87 LCI 120d 2007, se nedan.
Länk

Jo, pinne 9 i släpvagnsuttaget ska få ström direkt (via JB - Junction Box) och säkring #71 (20A).

Fast trailer module matas med ström (via JB) från säkring #54 (30A) och säkring #81 (30A).

Men det är inte alltid dessa stämmer till 100%.
No
20
Nora
Bmw120d 2007
ok
då får man hoppas att det inte är nåt fel på den där modulen och att det är en säkring ändå eller att den måste resetas på nåt sätt.Tack för bra info.

Nora
No
20
Nora
Bmw120d 2007
fint elschema.
visst är väl säkringarna till för att skydda trailer modulen.
nu är det ju så att mitt papperschema har försvunnit.
men när jag googlat har det dykt upp 2 olika scheman.
i min jb är det nr 70 som är det högsta numret.
den du säger att det är det är en annan.
skulle vara kul att se ett sånt fint elschema på den.
finns tydligen 2 versioner.konstigt är det.

Nora
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Suck, har någon stulit din säkringskarta!
Stölderna av instruktionsböcker, säkringskartor och elektronisk utrustning från bilar har formligen rusat i höjden de senaste 10 åren här i Sverige. Och nu senast stjäls det katalysatorer dessutom...

Nja, det är inte så konstigt egentligen. Moderna bilar är fullkladdade med elektronik och det görs kontinuerliga produktionsändringar och uppdateringar, så elektroniken är extremt komplicerad numera.

Det är lite extra speciellt då din bil (då det är MY 2007) kan tekniskt sett kunna vara en pre-LCI eller en LCI (var en övergångsperiod här). LCI är Life Cycle Impulse eller "facelift" som man ofta säger.

Men om du har den så kalladen N47-motorn (istället för den äldre M47-motorn) så har du en LCI (dvs facelift).

Om du kan uppge de 7 sista siffrorna i chassinumret så kan vi direkt visa vilken bil du har.

Stämmer, säkringarna ska skydda trailer module (eller egentligen finns säkringar först och främst som skydd mot att brand uppstår) mot vissa typer av fel men långt ifrån allt.

Men säg det är en E87 LCI.

Beroende på när din bil är tillverkad så finns det två säkringskartor till din bil.
(Det står ett sjusiffrigt nummer på säkringskartan som identifierar vad det är för säkringskarta (och vad den passar till).
Tillverkad Fram Till 03/2007 ===> 9 232 904
Tillverkad Från Och Med 03/2007 Fram Till 09/2007 ===> 9 128 990

Om du kollar på en 9 232 904 säkringskarta, så ser man säkring #71 är en 20A och kollar man på symbolen för dragkrok så ser man att säkringarna #24, #31, #32 och #71 uppges vara kopplade till dragkroken.

Om du kollar på en 9 128 990 säkringskarta, så ser man säkring #71 är en 20A och kollar man på symbolen för dragkrok så ser man att säkringarna #10, #54, #71 och #81 uppges vara kopplade till dragkroken.

Som du ser i mitt första inlägg (där jag kopierde info från ett annat inlägg) så handlade det om en bil tillverkad före 03/2007.
Och ser du sen på efterföljande inlägg (och min bild) så slog jag in en E87 120d tillverkad 04/2007 och därmed fick upp schema enligt 9 128 990 säkringskarta.

Så först och främst måste du hitta när din bil är tillverkad - det kan vi hjälpa med.

Kan du ge de sju sista siffrorna i chassinumret så hjälper vi dig.
No
20
Nora
Bmw120d 2007
ok
WBAUG51000PV44818

Modell 120d M47(T)

2007 03 01 första ibrukstagande i sverige står det.

Nora
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tagen i bruk betyder inte så mycket, det kan vara flera år efter bilen tillverkats!

Din bil är tillverkad 01/2007
Länk

Och det är INTE en LCI (vilket man annars kan tro då LCI/facelift anses vara modellår 2007).
Den har dessutom den äldre (och ofta ansedd lite bättre) M47-motorn.

Så nu vänds allting upp-och-ner :-)

Så vad du ska leta efter är en säkringskarta kallad 9 144 488.

Eftersom jag antog automatiskt att du hade en LCI (då det var en 2007), så tog jag aldrig upp denna variant av säkringskarta i mina tidigare inlägg eller ens övervägde att kolla denna variant när jag kollade upp elscheman.

Och just en sådan karta har jag faktiskt framför mig just nu :-)

Och där finns mycket riktigt inte säkring #71 med.

Och för symbolen dragkrok så är följande säkringar nämnda:
* Säkring 10 (15A)
* Säkring 42 (30A)
* Säkring 44 (30A)
* Säkring 47 (20A)

Så det är dessa säkringar du ska jaga.
No
20
Nora
Bmw120d 2007
men gud vad bra du är.
tackar.
har kollat alla utom nr 10
hoppas det är den då.
har ju köpt en tång som är bra för ändamålet.
Skulle gärna vilja prata med ingenjörn som hittat platsen för säkringarna.
Var in på bmw och sa att jag kan köpa en ny bil bara det är ok med säkringarna.
ja han sa att jag får söka bil nån annastans då.hehe.
vill ju inte att det är fel på modulen.
då är det ju som att bygga en ny bil.
hoppas på lite tur nu.
har varit lte mycketmed den här bilen nu,
kört bil i 40 år utan att åka bärgare.
nu tre gånger på 2 år

Nora
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här kommer ett schema för just din bil
Länk

Fast den där magiska säkring #10 hittar jag absolut ingenstans, inte ens efter full sökning bland alla dokument. Mysko...

Det är helt normalt med elfel, bärgningar, konstanta mjukvaruuppdateringar och mjukvarubyggar i alla moderna bilar numera. Fullt normalt....
Folk vill ha prylarna, så biltillverkarna öser in de snabbare än de kan förbättra driftsäkerheten och kvaliten vilket gör att antalet failure points (och den totala sannolikheten) konstant kryper sakta uppåt...

Tänk på att din bara en 2007. Om man jämför med en bil från 2021 så är din bil i princip lika avancerad som ett 9V-batteri och en glödlampa när det gäller elektronik :-)

Personligen har jag haft ungefär lika många mekaniska som elektroniska fel på min E87. Eller vänta, jag har faktiskt haft mycket mer mekaniska fel än elektroniska nu när jag tänker efter (har haft extremt få elektroniska fel men å andra sidan är min minimaliskt utrustad när det gäller pryttlar och mer fokus på andra saker vilket jag älskar).
De elektroniska felen har varit styrmodulen till kylfläkten och en elektrisk cirkulationspump (de båda ABS-sensorerna där bak gnagdes också sönder men det var mer pga rost som expanderade ABS-kransen).

Är lite nyfiken - vilka var anledningarna till de tre bärgningarna?
No
20
Nora
Bmw120d 2007
Behöver jag inte kolla nr 10 då.

Vattenpump trasig. Skåne.100 mil hem.
Elledning trasig från batteriet till framdelen .tydligen en grövre kabel.
Sen missade jag en vägbula så jag körde sönder ena fjädringen.
Jag får kolla all dom där 4 säkringarna.
Konstigt det med nr 10

Nora
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, kolla säkring #10 ändåså.

För den är iallafall enligt säkringskartan kopplad till dragkroksuttaget på något sätt (kanske gäller bara elektriskt utfällbara eller vissa varianter av AHM då det finns AHM3, AHM3+, AHM4 och fan och hans moster).

Var bara att jag inte kunde hitta mer info om den (var nyfiken vad den drev).

Vänta bara tills alla bilar har elektrisk vattenpump och se hur roligt det är (både när det gäller tillförlitligthet och kostnad) :-)

Klassiskt med elledningen. Det är den fullständigt idiotiskta lösningen att ha kabelgenomföring via kontakter helt ute i det fria. De ärgas ju sönder på nolltid.

Såhär arga såg mina kabelanslutningar ut under bilen.
Länk
Länk

Enda jag kunde göra var att rengöra och lägga på skyddande spray (men det är ju borta efter en tid).
Men förr eller senare har dessa ärgat sönder och jag måste också åtgärda detta.
Kanske borde passa på att göra preventive repair här nån gång, för jag vet att detta går sönder för eller senare.
No
20
Nora
Bmw120d 2007
ja min bilmekaniker fick bygga om nån koppling där på kabeln då allt rostat sönder.var tyudligen väldigt dyra orginalgrejer.
ja det finns ingen säkring nummer 10 så då var det löst.
får kolla alla tre säkringarna en gång till.
om det inte är säkringsfel så sa dom på bmw att man kunde återställa
modulen.
jaja vi får se.
jobbet avbrutet nu då det regnar.
tänk att det kan bli sådana fel bara av en sån enkel grej att dra ur stiftena i släpvagnskopplingen.
och självklart håller man på att flytta grejer just nu då.

Nora
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.