|
|
|
|---|---|
|
Har hifi 676 i 1an, och tycker ljudet är riktigt trist om man jämför med H/K-systemet i 3an. Visst ska det sitta ett externt slutsteg i detta system? Hittar ingenting i backluckan. Tänkte även byta ut högtalarna allt eftersom. Vilket system anser ni är mest prisvärt då det finns lite olika att välja på. Har kollat lite på Gladen one och Focal där jag tycker det känns som man får mer ljud per krona från Gladen? Jag tänker budget framför det optimala ljudet nu. Vill inte lägga ner allt för mycket på ljudet till denna bil. | |
|
Vilken budget? Vet inte hur det ser ut på F20, men på E8* sitter slutsteget till vänster bakom, över bakhjulet. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Har inte satt någon exakt budget för vad det får kosta. Jag hoppas att det kan räcka med att byta högtalarna, och låta steget sitta kvar. Kollat runt lite och modellanpassade högtalarna är generellt riktigt dyra om man jämför mot universella. Tänker tex på dom här Länk om man jämför mot dessa Länk även om det ingår lite mer i den sistnämnda. Borde väl gå att köpa lösa adaptrar alt borra nya hål i dörren? |
|
|
Det är bättre att byta ut slutsteget och behålla högtalarna på hifi 676. pioneer högtalarna du länkade är dessutom koaxialhögtalare. detta slutsteg är plug&play Länk |
|
|
Skillnad om det handlade om standardljudet, men med hifi är det svårt att få bättre ljud genom att köpa billiga högtalare. Måste ju inte vara modellanpassat, men mkt enklare. Svårast är nog basen. Håller inte med Robbo. Beror ju även på vad man lyssnar på. Är det dunka-dunka, högt, kan det behövas förstärkare. Men vill man ha bra ljud behövs bra högtalare. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Bäst är självklart att byta både högtalare och slutsteg, men då kostar det endel :) Det jag menar är om du väljer mellan att enbart byta högtalarna eller enbart slutsteget får du bättre resultat att byta slutsteget. Steget jag länkade till har tex dubbla effekten mot vad bmw Harman/kardon och har dsp. Jag tycker Hifi systemet med det slutsteget låter bättre än harman/kardon. Att bara byta högtalare blir säkert bättre men tror inte det blir något jättelyft med tanke på den lilla effekten hifi steget har |
|
|
Intressant att slutsteget spelar så stor roll här. Att det är så pass svagt att det inte orkar spela högtalarna fullt ut. På vilket sätt upplever du att det blir bättre ljud än H/K? Att det överlag blir bättre tryck? H/K har ju separata diskanter vilket gör att ljudbilden blir helt annorlunda. |
|
| Prisvärt? Länk | |
|
Även hifi har separata diskanter. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Vart sitter dom nånstans? |
|
|
Länk Länk Borde väl vara lika på F20...? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Nej, på min sitter det inga diskanter vid backspeglarna. Har inte heller sett att det sitter några där bak. Sitter 2 högtalare i dörrarna fram, 2 stycken i bakluckan precis vid infästningen vid bältena och en centerhögtalare fram. |
|
|
Om du saknar diskanter vid bakspeglar och inte hittar slutsteg i bagaget kan du inte ha Hifi 676, låter som du har vanliga standard systemet. Standardsystemet har inga separata diskanter så då kan du få bättre ljud genom att byta till koaxialhögtalare tex dessa Länk Länk |
|
|
Slutsteg finns det säkert, har inte hunnit titta. För bilen är utrustad med Hifi enligt utrustningslistan. F20 verkar endast ha diskanter vid backspeglarna när man har H/K..? |
|
|
De verkar ha snålat in på diskanter. "The next step up is the business loud speaker package (UK) (Option 676) also known as Hifi package in other markets. This has an additional mid driver in the dashboard making 5 mids in total and two 8" subs all powered by an external analogue amplifier. When run in it's pretty good but the treble can be a little harsh at times due to it not having tweeters." Länk Få dit diskanter kommer ge bättre ljud. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Ja, funderar på att köpa 2 uppsättningar av dessa Länk och hoppas det blir bättre ljud då. Ev en ny till centerhögtalaren också. Då slipper man även böka med att få dit externa diskanter. |
|
|
Ni har rätt, hifi 676 på 1-serien saknar diskanter te.x som finns på 3-serien, trodde alla hifi hade det. Då kommer de troligtvis bli en uppgradering med de koaxialerna du tänkte på |
|
|
Placeringen av diskanter gör en del av ljudet (separata vid backspeglar = lite bättre ljud). Har själv inte blivit så imponerad av Match, av det man hört. Länk Något bättre än orginal hifi. Vet inte hur MS 4X låter jämfört med MS 42C. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Har precis även skaffat mig en till 3:a, och den har hifi(diskanter i backspeglarna) och den har helt klart ett renare ljud än 1:an. Men man känner att hifi i 3:an skriker efter ett större steg. Man måste vrida upp rejält för att ens få lite tryck. Så jag förstår er nu när ni sa att det behövs ett kraftfullare steg. Har H/K i F31, och det är stor skillnad på ljud mot hifi i F30. |
|
|
Hej, helt ny på BMW. Jag äger en ny M440i Cab modell 2022. Har ett ljudsystem i bilen med lägre rang, dvs ( hifi 676 i specifikation ) Det är väll original. Läste mig till denna tråden och tycker som ovan talare att ljudet inte är så imponerande, faktiskt riktigt uselt och saknar tryck. Som jag ser så fanns ett bättre alternativ att välja med Harmon Cardon när den beställdes. Fler högtalare vad jag förstår och bättre förstärkare. Vet någon här med en ny bil vad jag eventuellt kan uppgradera? Med dagens inbyggda mjukvaror o allt annat kanske det helt är låst och ej går byta. Högtalare, förstärkare och jag antar tyvärr det finns platser i bilen där ej ens högtalare finns och eventuellt sub. En del inställningar saknas nog med i mjukvaran som det bättre systemet har. Om det går, vart vänder jag mig och har någon kanske andra alternativ. I min bil är det specat 10st högtalare, i premium ska det vara 12st så det är nog i dörrstolparna det inte finns idag och där är väll helt kört att montera. Slutsteget har också 2st kanaler mindre mot premium. Har man tur så kanske ändå förberedelse finns i bilen till dörrstolpar. Kanske det också annars går byta upp med mer effekt på steget även om det inte går uppdatera till mer kanaler.. Finns det en chans till en lösning utan att plocka ner hela bilen till ett överkomligt pris. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.