|
|
|
|---|---|
|
Efter montering av en ny fördelningslåda så upplevde jag hackning på en gråsväg där jag står still och vrider ratten helt, känns som att bakhjulen vill rolla snabbare när jag gasar på. Pratat med säljaren och han säger att jag får vänta ett par dagar för att den ska läsas in i systemet.. är det verkligen logiskt ens? | |
|
Jag hänger inte helt med. Du har köpt en fördelningslåda av en säljare och nu tycker du inte den fungerar bra, då den hackar och bakhjulen driver på mer på grusväg. Det är jag med på, men många frågor väcks. 1) Vad köpte du för en fördelningslåda, ny/beggad, om beggad - vad för skick, vem köpte du av? Original eller eftermarknad? 2) Vem monterade lådan? Inte säljaren? Mindre verkstad, stor verkstad, "kompis" eller du själv? 3) Vad är felet? Beskriv det mer utförligt. Att bakhjulen driver på mer på en grusväg är väl inte så konstigt. Det bör gå att provocera fram en sladd om man så önskar. Hackandet däremot, hur artar sig det? 4) Lådan läsas in? Vad säger den som monterade, är det säljaren? Om du beskriver ärendet lite tydligare så blir det nog enklare att förstå, samt kunna komma med tips till dig. |
|
|
Alltså det började med att jag köpte den bilen för tre månader sedan av Kamux, dagen efter kände jag småryckningar när jag gasar från låg till högväxel. Åkte och gjort en felsökning hos Bavaria och visade det sig att vara felet var i fördelningslåda vilket var ett byte måste utföras. Jag anmälde felet till försäljaren och fick vänta sen dess för att sen få en beställd fördelningslåda från Tyskland är renoverad dock. Säljaren bokade in arbetet hos meca och då har de utfört bytet. Efter det så ville jag provköra bilen och då kände jag att när bilen stog stil på en grusväg och vrid ratten till vänster eller höger så kom det en annan ljud av motorn samt vibrationer, jag släpper bromsen och gasar på lite mjukt så kändes det antingen framhjulen som inte vill rulla fram eller så bakhjulen som vill rulla snabbare, och då drifter dom lite. Hoppas att jag förklarat lite tydligare. |
|
|
Om jag förstod det hela rätt när BMW bytte fördelningslåda på F31:an, så var det en kalibrering som verkstaden skulle göra efter bytet. Den uppförde sig helt normalt från dag 1 efter bytet i mitt fall - ingen "inlärning" över tid som din säljare säger... Kolla med BMW vad de säger, men jag gissar att du får svaret att kalibreringen görs av verkstaden efter bytet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Men är det inte enklast att återvända till Meca och be dem titta på jobbet och be dem svara om det blev rätt utfört och de påstår att det ska vara såhär, eller om de säger att de missat ett moment eller dylikt och får en chans att rätta till det? | |
|
Jo men precis, verkstan är faktiskt medvetna om det och har till och med justerat rätt styrningsenhetem i fördelningslådan. Och nu är det även försäljaren som är jätte förvånad. |
|
|
Det jag känner till är att varje gång du stänger av motorn så justeras kopplingen i fördelningslådan för att kompensera för slitage. Liknar lite som självjusterande bromsar etc. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.