|
|
|
|---|---|
|
Bilen det gäller är en 330i från 2018. Sambon körde hem från jobbet igår. En resa på ca 8km. Stannade på skolan för att hämta upp barnen. När hon skulle fortsätta hem därifrån så varnade bilen för låg nivå av kylarvätska. Jag köpte en liter färdigblandad och hällde på men fortf en bit under Min-nivån. Har sedan hällt på ytterligare ca 3.5 liter men nivån ligger fort under min-nivån. Ska jag fortsätta hälla på tills nivån kommer upp och sedan köra bilen varm en runda? Har inte noterat någon pöl under bilen? Hur låg ska nivån bli innan den varnar egentligen? Ska den varna så sent så att man behöver fylla på med åtskilliga liter? Tips någon? // Daniel | |
|
Hej Det låter lite konstigt. Bilen brukar varna vid mindre skillnader än de 4,5 liter du har behövt hälla på. Kan givaren vara trasig? |
|
|
Visst kan ju kanske givaren vara trasig. Men det tar ju oavsett inte bort att nivån var så väldigt(?) låg. // Daniel |
|
|
Det är ju ett slutet system så någonstans läcker det! Att fylla på någon deciliter över två tre år eller så kan förklaras med att ytterst små mängder vätska kan försvinna via packningar och övertrycksventil i locket till exp.kärlet eller liknande. Men flera liter tyder på att något är knas! Ibland kan det vara svårt att se var det läckor då värmen och fartvinden gör att vattnet dunstar bort snabbt, och då kan man behöva trycksätta systemet och leta noga (ibland tillsätter man UV-spårmedel som i AC-system för att lättare se läckan). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har fått bilen bärgad till verkstad nu så de får se vad som står på. // Daniel |
|
|
Uppdatering: Ett vattenrör under insuget var det som gått sönder och som ska bytas av verkstaden. // Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.