AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.493

Däckval sommardäck 17"

Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Hej. Jag ska precis skaffa nya däck i dimensionerna 245/40 R17 resp. 225/45 R17 till min BMW Z3 M Coupe och skulle gärna få lite tankar och åsikter kring detta.

Personlig övertygelse verkar spela en stor roll när man diskuterar val av däck. Jag känner till många BMW-förare som är övertygade om Michelins förträfflighet men också många som gillar Conti. Båda är otvivelaktigt riktigt bra däck men jag försöker samtidigt vara öppen för andra alternativ.

Som jag förstår saken så finns inte de senaste och antagligen bästa modellerna från Michelin och Continental i 17 tum. De som är aktuella är således främst Michelin Pilot Sport 4 och Continental SportContact 5 som ju båda har funnits på marknaden ett tag. Andra alternativ skulle kunna vara Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 och det nya Bridgestone Potenza Sport. I aktuella tester verkar dessa prestera likvärdigt med Michelin och Conti.

Vad har ni för tankar kring dessa däck? Konkreta erfarenheter av de nyare däcken?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det "bästa" är att försöka få tag på biltidningar/testresultat som gjorts på dina nu tänkta däck och göra dina val utefter det.
Men visst, det är ju tester när däcken var nya, kan ju skilja på prestanda när däcken slits osv.

Jag personligen har bara erfarenhet av Michelin Pilot sport 4 när det gäller dina däckval(men i 275/35-18 dim.), ett däck som kan rekommenderas, dock upplevde jag ett ganska stort/snabbt slitage...
Men det KAN bero på att jag körde relativt hårt med dessa däck...hmm...svårt att säga, men dessa däck slets ner ungefär lika snabbt om jag jämför med Vredestein Ultrac Vorti, Continental Conti Sport Contact 3(dock MO märkta) och Hankook Ventus S1 Evo 2.
SÅÅÅ.....troligen körde jag för hårt med alla dessa däck ;)
Alla dessa däckalternativ tålde inte mer än ca 650-750 mil innan de var i princip slut.

Michelin däcken var annars ett trevligt däck utan egentliga andra svagheter som jag märkte av, bättre våtegenskaper t.ex. än Hankook däcket iaf.

Men om jag ska vara helt ärlig så märkte jag inte av några större eller allvarligare skillnader mellan alla dessa däck..

Numera kör jag Michelin Pilot Super Sport runt om på M5:an och måste väl säga att bilen nu när jag bytt mina gamla CSC 3 fram däck(245/40-18) fått en något mer nervös styrning med MPSS..

"Testbil" var/är min M5 E39.

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Körde med PS4 på E39:an och det var mycket bra däck på alla sätt och de klassas fortfarande som bland de bästa sportdäcken på marknaden.

Det har ju dock hänt en del och nya däck har kommit ut på marknaden.
Både Conti, Pirelli och GY har ju t ex. släppt nya sportdäck de senaste åren, vilka alla är väldigt bra.

Rekommendationen är att läsa däcktester från olika källor och kolla vilka däck som motsvarar dina prioriteringar gällande olika egenskaper - däck är alltid prioriteringar och en del av prioriteringarna är varandras motsats, vilket gör att inget däck kan vara bäst i alla discipliner utan man får välja vilka egenskaper som är viktigast.

Men grundtipset är väl dock att om man köper de senaste däcken från någon av premiumtillverkarna, så får man bra däck!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Införskaffade nya sulor med de dimensionerna inför förra säsongen, Dunlop blev det.
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
bl
2.294
blixten
325i -88
Senaste däcktest från tyska Auto Motor und Sport (2021) hade Michelin Pilot Sport 4S som testvinnare, Bridgeston Potenza Sport på andra plats, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 på tredje plats och Continental Sport Contact 6 på fjärde plats.

Alla ovanstånde däck har fått betyget mycket bra däck

Jag kör själv på Conti sport contact 6 och är nöjd med dem. De var testvinnare förra året när jag köpte dem. Men skull jag köpa nya däck idag skulle det sannolikt bli årets testvinnare.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Handen på hjärtat. Har det någon större betydelse om man väljer ett premiummärke. Känner man verkligen av att det är olika däck? Själv har jag väldigt svårt att göra detta.
Kan man dessutom lita på testerna. Hur objektiv är de egentligen.
Jag har Conti 6 på X2an och Kumho på Z4an och ska jag vara ärlig så tror jag inte det hade känts annorlunda med Michelin eller Hankook.

Men det är mina funderingar/ Peter
bl
2.294
blixten
325i -88
Om känner skillnad beror väl på hur man kör. Men det som kan skilja rätt så mycket mellan premiumdäck och andra däck är ju egenskaperna; bromsträcka på torrt och vått, när däcket vattenplanar, uppträdande vid undanmanöver, fuktgrepp etc.

Men att märka skillnad på olika däck beror ju även på hur man är som person. Vissa gör det andra inte. Kanske lite svårt att jämföra skillnader på två olika däckmärken på två helt olika bilar dock.
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Vill du köra på bredden kanske du inte skall välja PS 4S iaf :D
Länk

När det var dags att byta ut mina gamla pzero så föll valet på PS 4S. Då jag inte kör bana så kan jag inte säga att jag upplever någon större skillnad mellan dem, möjligen bättre grepp vid launch control. Anledningen till valet av PS4S var att de vann flertalet tester och att livslängden på pzero var relativt kort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.