AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.060

Kamkjedjebyte 535d

de
6
degler
535d -06
Hej på er!
Jag har en 535d -06. Jag har haft bilen sedan 2014 och själv kört 24000 mil med den.
Den har snart gått 42 000mil och jag planerar att fortsätta köra med den.
Kör runt 3000 mil om året.
Men nu tänkte jag byta kamkedja för säkerhets skull.
Jag har kollat runt lite för att få prisuppgift.
BMW ville ha 60000kr för att göra det, motor och låda ska ut enligt dem!?
En annan firma i Växjö sa att toppen måste av, pris 25000kr
Har någon förfrågan till ute, men varför måste toppen av?
Kollat på Youtubeklipp där de byter den utan att ta av toppen.
Någon annan som bytt sin kamkedja på en M57-motor.
Motorn för inget oväsen, ett svagt tickande när den är varm men det kan vara mycket annat än kedjan.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Sitter verkligen kedjan bak på den motorn? Har för mig den konstruktionen kom med senare modell.

Om bilen har gått 42000 mil hade jag nog sparat på den kostnaden till annan service och reparation som kan dyka upp. Kan man kanske se över sträckare och glidskena på ett enkelt och billigt sätt? På en av mina långmilare (samma bil som du) gick kupéfläkten som jag iofs lyckades fixa själv; också startmotorn.

de
6
degler
535d -06
Kedjan sitter fram, läst på sidor i Storbritannien där folk har betalt 8-12 tusen för byte.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
just det, kedjan fram, då borde det inte vara så dyrt.

Men den motorn är inte ökänd för hållbarheten på kedjan - jag hade nog ändå lagt penarna på annat

Matthias

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Svagt tickande brukar inte vara symptom på sliten kedja - de "rasslar" mer och då oftast när varvtalet går ner snabbt till tomgång efter lite högre varv.

Prova en olja med högt esterinnehåll - de brukar tysta ner motorer som har lite mekaniska ljud. Esteroljan har även andra positiva effekter i motorn.

Jag har för skoj skull provat att "boosta" BMW-originaloljan som är i motorn på F31:an med en flaska (ca 0,95 liter) Red Line Oil 5W40 Euro Series (rek. för BMW LL04) och utan att motorn var "ljudlig" innan, så är den numer mycket tystare och mindre "dieslig", särskilt vid kallstart. RL-oljan är i princip en ren Esterbasolja.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Su
2
Sunny24ab
BMW Z3 2001
BMW 530d 2007
Sitter kamkedjan fram eller bak på M57T2-motorn?
Jag har nu skaffat mig Haynes ´Owners Workshop Manual´ för BMW 5-series Diesel, och där får jag uppfattningen att kamkedjan sitter baktill på motorn. Är det någon som vet med säkerhet?
Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Det är på senare modeller kedjan sitter i bak, från 2010 och uppåt. Ts har en 535d-06 på den sitter kamkedjan fram.
Bara en allmän kommentar:

De på papper tryckta böckerna, Haynes i synnerhet, men t o m också den högprofilerade Bentley, misslyckas (självklart) med att hålla sig uppdaterade med alla förekommande varianter.

När jag blev med min profilbil, köpte jag omgående Bentleys E38-manual. 750 / M73 nämns nästan uteslutande bara i förbigående, och övriga tekniska detaljer, t ex om elsystem måste alltid dubbelkollas.

Tiden har sprungit förbi dessa publikationer, helt enkelt.

/Lennart
Su
2
Sunny24ab
BMW Z3 2001
BMW 530d 2007
Tack helgonet1 och lenwib för info!
Ja, om det är kamkedja fram före 2010 för motorn M57T2, så skulle livet kännas betydligt ljusare. Jag är tacksam för fler åsikter som styrker detta.

Saab -93
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
du borde kunna se detta i realoem, knappa in dina 7 sista i VIN-rutan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.