AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.317

E28 528i går oroligt

jo
69
jonte_is
318is Coupé -92
Hej, jag har köpt mig en E28 528i från -84. Den har stått avställd i en lada i 20 år och jag har fixat och grejat med den och fått den genom besiktningen.

Men jag har ett problem med den. Det är så att den går ojämnt när man ligger på lätt gas men framförallt när man accelererar med mindre än halv gas under 3000 rpm. Det känns som "mjuka misständningar" och inte så "hårt" som det kan kännas när en motor misständer. Över 3000 rpm går den jämnt och även över hela registret om man håller fullgas. Den startar lätt och går bra på tomgång.

Jag har bytt tändstift, rotor, fördelare, luftfilter, bränslefilter och tankat 98 oktan. Fixat nån sprucken vakuumslang och kört tryckluft i insuget men inte hittat något luftläckage.
Tändningen har jag ställt in med tändningslampa. Det finns en lapp i motorrummet där det står att den skall ställas 22 grader innan OT vid 3250 rpm. Det finns en liten kula på svänghjulet som man ser i hålet vid startmotorn, det är den kulan jag ställt tändningen efter (har inte sett någon annan markering)

Men trotts det jag har gjort så går den inte helt rent, och jag börjar få slut på idéer. Jag funderar på att lämna in spridarna på kontroll/service så att jag vet att dom är okej.
Det finns en liten rund ventil som sitter vid vänster fjäderben dit det går en vakuumslang från insuget. Och från ventilen går det en annan vakuumslang som går till fördelaren. Vad gör den ventilen och kan man felsöka den på nåt sätt?

Jag bor i Göteborg, kanske finns det någon här på sidan som bor i närheten som är grym på dessa motorer och vill ta sig en titt på bilen? :)

Annars tar jag gärna emot massor med tips :)

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hur tändningen ska ställas in (och under vilka förutsättningar) står som du säger på lappen.

Såhär såg det ut på min E30 323i -85
Länk

Notera den viktiga förutsättningen "Unterdruckleitung ab"!
Det betyder att vakuumslangen för senförställning ska vara BORTKOPPLAD när man ställer in tändningen.

På vibrationsdämparen har du en OT markering men även en markering för tändningställningen (som i mitt fall var 19° BTD) markerat med Z
Länk

Det är ju det sträcket (det markerat med Z) du ska lina upp mot kåpans markör med stroben (under ovan givna förutsättningar).

De där vakuumslangarna (insug->magnetventil->fördelare) låter precis som den vakuumstyrda tidigförställningen av tändningen.
Länk

Den kickar in (så var det på min E30 323i -85 iallafall) över 65 km/h samt om du har 4:e eller 5:e växeln (det är därför givaren på dess växellåda hade tre kablar för att kunna signalera inte bara att backväxel var ilagd utan även kunna signalera om 4:e/5:e växeln var ilagd).
Länk

Den där featuren är mest en avgasreningsfunktionalitet som du utan problem kan koppla ur.

Vad för system pratar vi om här egentligen? L-Jetronic?
jo
69
jonte_is
318is Coupé -92
Okej, men då kanske jag ska kolla om det finns fler markeringar på mitt svänghjul, jag kanske har ställt tändningen efter OT markeringen.

Jag tog bort båda vakuumslangarna till fördelaren och pluggade dom när jag ställde tändningen.

Japp det är L Jetronic
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@jonte_is : Går din E28 528i fortfarande oroligt eller lyckades du åtgärda problemet? Isåfall vad gjorde du för att fixa det?
jo
69
jonte_is
318is Coupé -92
@bmw-slangen den går ganska hyffsat nu. Jag vet egentligen inte vad jag gjort. Känns som att den går något ryckigare vid svag acceleration när den är kall än när den är varm.
När den är varm går den rätt så fint.

Jag köpte mig en 518 -87 med samma fel, men den gick mycket ryckigare (men bra vid kraftigare acceleration och vid konstant hastighet). På den märkte jag att fördelaren var kass. När jag sög i slangen till fördelaren så var det inget motstånd alls och fördelaren rörde sig ingenting.
Jag hann sälja den innan jag bytte fördelaren så jag kan inte garantera att det var felet på den, men antagligen var det de.

Framöver skall jag nog kolla över fördelaren på min 528 också, den kanske kärvar lite eller nåt. Kanske kan vara nåt liknande på din? :)
bl
2.294
blixten
325i -88
Dum fråga kanske, men använder du av bmw rekommenderade stift/fabrikat och är elektrodavståndet justerat så att det är rätt avstånd?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Min M20B23 L-Jetronic har alltid gått klockrent! :-)

Men har inte den motorn kvar längre (fast man lärde sig lite L-Jetronic tack var den).

Nu vet jag du bytt tändstift, rotor, fördelare och den del vakuumslangar.

Men som nämns ovan är korrekt tändstift viktigt.
Att behöva justera elekotrodavstånd verkar vara en amerikansk grej, på alla mina tändstift jag bytt så har jag alltid kollat gapet men det har alltid (förutom på ett par tändstift) så har gapet alltid varit spot on. Ska nämnas att jag alltid bara använt Bosch eller NGK (om det önskas annat så får någon annan göra det tändstiftbytet).

Kända kvalitetsmärken är också ett måste numera. Nu är dessa motorer inte alltför känsliga, men däremot är marknaden totalt överflödad av Kinesium.
Kommer ihåg ett fördelarlock jag köpte (inte okänt märke men billigare) och urfräsningen av insidan (av kontakterna) var så enormt ocentrerat att på ena sidan var kontaktstiften nästan orörda och på andra sidan var kontaktstiften i princip helt bortfrästa. Det var bara att slänga och köpa ett Bosch. Detta var nog 10 år sedan, men redan då hade min Kinesium-allergi bli ganska kraftig (och det här bara ökade känsligheten för min allergi).

Självklart kan det vara problem med vakuumstyrningen i fördelaren, det ska ju inte uteslutas.

Kan ju även vara så att L-Jetronic faktiskt aldrig blir informerad om att motorn är kall. Isåfall fungerar ju inte den "automatiska choken" (dvs L-Jetronic fetar till blandningen lite). Fanns två varianter, en med en extra spridare (den kanske inte fungerar som den ska) eller så förlängde med pulserna på ordinare spridare (vilket jag hade på min).
bl
2.294
blixten
325i -88
När jag började att få mindre ryckningar på den tidens bmw, trots att stiften var ok, hällde jag i injektor cleaner/rengöring. Det skedde ungefär en gång om året. Ryckningarna försvann.
Saab hade på den tiden en cleaner som de saluförde i sina butiker som var väldigt bra. Men idag hade jag sannolikt köpt STP:s mest avancerade produkt. Såg att Mekonomen tog lite över 300 kr för en sådan förpackning.
Injektorrengöring hälles i tom tank, därefter fylls bensin på till den mängd rengöringen är avsedd för så att det blandas ordentligt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har bilen varit stående under en mycket lång tid så är det inte omöjligt att spridarna inte är i det bästa skicket.

Det kan vara internt läckage, sticky needles, dålig sprutbild och många andra fel. Har man tur så kan en flaska med injektorrengöring hjälpa - men det finns många defekter på spridare som inte går att åtgärde med rengöring.
Lämnade själv in mina spridare till min M30 för kontroll, rengöring och reparation och det behövdes. Det var inte katastrofala resultat, men ett par läckte, en hade dålig sprutbild och vill minnas en hade en rejält avvikande flödesmängd.
jo
69
jonte_is
318is Coupé -92
Jag kom på att jag skickat in spridarna på test/service. Efter de tror jag den gick lite bättre. Det kan nog vara en bra grej att göra.

Stiften jag använder är Bosch WR8DC, men dom kanske inte är dom bästa för M30 motorn?
Elektrodavståndet är 0.8mm.

Länk till stiften:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bosch WR 8 DC+ är helt rätt stift till din M30-motor och är mycket bra.

Artikelnummer Bosch 0 242 229 656 som du länkar till är Bosch WR 8 DC+ och inget annat, så köpte du Bosch 0 242 229 656 så har du Bosch WR 8 DC+.

Däremot använde min M30-motor (som var den sista generationen av M30-motor) Bosch WR 8 LC+. Så alla M30-motorer använder inte samma tändstift.

Instruktionsboken till min E34 535i uppger Bosch W 8 LCR men de finns ju inte längre utan har ersatts av Bosch WR 8 LC+. Körde själv en hel del även med NGK ZGR5A som också fungerade ypperligt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Skillnaden mellan WR 8 DC+ och WR 8 LC+ ligger i hur långt centerelektroden sticker ut nedanför gängorna.

På WR 8 DC+ så sticker den bara ut 3 mm, men på WR 8 LC+ så sticker den ut 5 mm. I övrigt är det samma längd på gänga och placering av tätningsbrickan - det är alltså placerinen av gnistan som är olika. Det är detta som bokstaven D och L anger.

Bokstaven C anger info om material för centerelektroden (C står här för att kärnan är en helt vanligkopparkärna vilket är vanligt för dessa typ av tändstift, står det P så är platinum inblandat på ett eller annat sätt och står det I så är platinum+iridium inblandat på ett eller annat sätt).

Sista tecknet, "+" i det här fallet" anger om det är någon speciell version. Tecknet "+" i det här fallet anger att det är "Super Plus Technology". Tidigare versioner (tex Bosch W 8 LCR) använde bara "Super Technology" och för att indikera att denna nya version använder "Super Plus Technology" så har man lagt på ett "+" i slutet.

ka
280
kalopps
Cater-pillar
Står i instruktionsboken från 1986. 528 i. Beru 14-8 D. Bosch W 8 D. Champion N 10 Y. Värmevärde 145.
Skiftade stift på 528an till Bosch. Fick tändningsfel (ryck). Skiftade tillbaka till de stift som satt i NGK och motorn gick rent igen. Köpte nya NGK och ok. Bosch hamnade i soptunnan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@kalopps : Vilka modell på NGK tändstift valde du?
Vilka Bosch tändstift var det du provade - var det W8D, WR8DC eller WR8DC+?
Och det var en E28 528i -86 du bytte på eller hur?

Lite mysko du hade så stora problem med Bosch och inte med NGK.

Jag anar dock att det hade att göra mer med tändstiftstyp än med märke.

NGK BP5ES (V-Line 8) är ju en direkt cross-reference till Bosch W8D.
NGK BPR5ES (V-Line 6) är ju däremot den direkta cross-reference till Bosch WR8DC och WR8DC+.

Den stora skillnaden här emellan både bland Bosch- och NGK-typerna är den inbyggda resistorn (för avstörning). Vissa tändsystem fungerar inte riktigt bra med en sådan (eller utan en sådan), eller så kanske tändsystemet klarade av det fint när det var nytt men nu snart ett halvt sekel senare så är kanske tändsystemet inte lika starkt som det var innan (beroende såklart vilka delar som ersatts och till vad).
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Ja detta problemet fick man loppor i huvet av när det hände.
reg nr CGW355. Tror den är skrotad. Ångrar bittert att jag sålde den. Hela drivlinan utbytt till närmaste nytt. Härlig M30 motor. Rolig att mecka med.

25-30 år sen, men lösningen på problemet kom från moppetiden.
Exakt samma typ av stift (utseende) inte moppens.
Jag byter alltid till, det som står i instruktionshandboken eller från tabell.
Tog av ett stift som vanligt. Ingen loppa. Tog väldigt försiktigt loss övriga stift och där fanns loppor som man fick anstränga sig för att se. Fanns inte loppor på alla men minst två. Har för mig att det var utan resistor då det fanns i tändhattarna. Har aldrig använt Bosch sen dess. Däremot Beru på åttan och den går väldigt bra på dom.
Man kan kanske kolla gnistlängden på bilen det gäller. Finns säkert uppgifter på det på internet. Har kikat i handböcker. Äldre ställde man mot en kula men 528 81 till 88 mot kula med Z precis under kulan.Svänghjulet.
jo
69
jonte_is
318is Coupé -92
Hej,
jag har använt bilen ett tag nu och jag märker ju tydligt att den inte går riktigt som den skall när den är kall. Den är ganska ryckig på låga varv och lätt gas innan den fått upp temperaturen. När den är varm går den bättre, men inte helt hundra.

Idag snurrade jag motorn för hand medans jag kollade på svänghjulet. Såg då att det finns ett Z precis bredvid den kulan jag ställt in tändningen efter, så jag borde ju gjord rätt. Fortsatte jag snurra motorn så fanns där även ett sträck ett par centimeter ifrån kulan. Antar att det är OT markeringen.

Kollade även stiften och dom såg väl ganska bra ut. Dom hade ett litet lager med sot i kanterna, men elektroden och toppen på stiftet såg bra ut.

Jag vet inte riktigt vad jag kan kolla efter när det gäller fel med fördelaren, men jag får väl kolla så den inte kärvar och att vacuumklockan fungerar.

Blir det inte bättre kanske jag ska testa med ett par andra stift iallafall.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
OT = Oberen Totpunkt (dvs övre dödpunkt).
Denna markering används vid nollställning av motorn.

Exempel på detta här nedanför - en M20 nollad och en M30 nollad:
Länk
Länk

Z = Zündung (dvs tändning).
Denna markering används för att justera tändfördelaren (tändningen).

Den är alltid en viss mängd grader före övre dödpunkt (då tändningen normalt sett alltid sker FÖD och definitivt under de förutsättningar man ställer in tändningen). På min E30 323i så ska tändningen ske 19° FÖD under de förutsättningar man ställer in tändningen och därför är Z markeringen också 19° FÖD (dvs före OT markeringen).

På min E30 323i så ska tädningen ställas in när motorn är uppsatt enligt nedanstående.
Länk
Så med både sen- och tidigareförställningsvakuumledningarna bortkopplade och motorn på 3000 varv/min så strobar man ned mot vibrationsdämparen och vrider tändfördelaren tills Z radas upp fint mot markeringen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.