|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en 123d av årsmodell 09. Tutan fungerar inte...alltid kul om den gör det i vissa lägen så man slipper hänga ut genom rutan och gorma o peka finger. När jag tutar på ratten klickar det i säkringsboxen bakom handsfacket så antar att signal kommer fram till relät. Säkringen är också hel konstaterade jag efter många svordomar igår.(Hur fan kan man bygga ett så trångt ställe för säkringarna). Så min teori är att signalhornen sagt upp sig helt. Kunde se dom sist när jag kikade in underifrån men det kräver ju frontnedtagning för att hitta dom och ev byta dom. Finns det någon anna teori som kan leda mig rätt? Eller vet ni ett lättare sätt att byta hornen? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Stämmer, de två signalhornen (hi and low) går genom relä K2 i JB (Junction Box). Länk Så det verkar stämma bra med vad du hör (säkringsboxen i handsfacket är en del av JB). Och sen går signalen vidare via säkring F57 (15A) och därefter går detta direkt till de båda signalhornen (och jordas i två olika punkter). Det är högst osannolikt att båda signalhornen gått sönder samtidigt eller att båda jordpunkter gått sönder samtidigt. Man börjar misstänka att den gemensamma matarkabeln (den delas upp senare till två för att mata respektive horn) har någon form av skada. Men det är enkelt att ta reda på utan att behöva gissa eller köpa en enda onödig reservdel! STEG #1 Det första, och enklaste, är att kolla om det överhuvudtaget kommer någon spänning fram till säkring F57. Eller hur? Fullt möjligt att reläet kanske är trasigt. Eller något är trasigt mellan relä och säkring inne i JB. Vid felsökning så följer man signalen från källa till förbrukare (eller vice versa om det är enklare) - ungefär samma koncept inom alla områden alltifån bevattning till ljudanläggningar. Inget vatten i vattenspridaren? Börja vid kranen och följ hur vattnets väg så ser man när vattnet inte finns där längre :-) Så börja med en enkel testlampa på säkringen och se att den lyser när du trycker på tutan. För säkerhets skull, kolla att testlampan lyser på båda sidor av säkringen (utifall säkringen gått sönder på ett sätt som är lätt att missa vid visuell inspektion). Om det lyser här ska man egentligen testa på samma ställe fast med en belastning (att få en testlampa att lysa kräver ingenting av en krets men om den ska bära några ampere så är det fullt möjligt att det inte inte längre fungerar - mycket vanligt då man har halvt trasiga/lösa kablar som klarar att hantera små strömmar men inte stora strömmar). Så kan du koppla in en testlampa (tex en 55W strålkastarlampa vilket ger, enligt P=U*I, runt I=55/12=4.6A som är en lagom testström då kretsen är säkrad för 15A). Fast gör bara detta om du kan göra detta på ett säkert sätt utan risk att skada säkringshållen med dålig kontakt eller liknande. Det låter dock som att mäta, verifiera och hantera elektriska kretsar inte är ditt paradnummer :-) Men sanningen är att om man ska göra service & reparation på en modern bil så är grundläggande elektronikkunskap ett absolut måste. Det går i princip inte att byta hjul längre utan att ha viss kunskap inom elektronik numera :-) STEG #2 Vid det här laget har vi verifierat att det är spänning vid säkringen som matar signalhornen. Nästa anhalt är faktiskt själva signalhornen, det finns inget annat emellan (vilket på sätt och vis gör allt enklare). Finns som sagt två stycken, men börja mät på ett av signalhornen. Kablaget är enkelt, det är två kablar till varje signalhorn. Violett/Blå kabel är matarkabeln från säkring F57. Brun kabel leder till jord. Så koppla loss kontakten till signalhornet och ta fram testlampan och kolla om det är spänning i kontakten (på uttaget för violett/blå kabel) när du tutar. Kan du så gör gärna samma test på det andra signalhornet också (det händer ibland att man har två fel - du kan faktiskt ha kabelbrott på ena signalhornet och det andra är trasigt). Jag skulle gissa på att du inte har någon spänning fram här. Så kolla om du får spänning fram till något av signalhornen. ### STEG 3A ### Om du INTE har spänning vid NÅGOT av de två signalhornen (men hade det uppe vid säkringen) så har du ett avbrott någonstans i kablaget från där det grenas till de två signalhornen och säkring F57. Kan ha skavt mot något, kan ha varit en gnagare som gnagt sönder, kan vara annat. Att köpa nya signalhorn lär iallafall inte hjälpa :-) ### STEG 3B ### Om du FÅR fram spänning så är nästa steg att verifiera att jordkretsen fungerar. Koppla loss kontakten till signalhornet och med testlampan mät att du har fungerade jord från kontakten (mät på kontaktens pinne där brun kabel sitter). Om det lyser så bör man testa samma jordkretsen med en last, så du bör koppla in en testlampa (tex 55W strålkastarlampa) och verifiera att jordkretsen även klarar att supporta lite högre strömmar utan att fullständigt kollapsa. Men gör bara detta om du är säker på hur du kan på ett säkert sätt göra detta. Testa helst jordkretsen på båda signalhornen (det är olika jordpunkter). Om det INTE lyser (eller lyser med liten testlampa men INTE med en 55W testlampa) så har du problem med jordkretsen och den måste felsökas vidare. ### STEG 3C ### Sista steget är att verifeira själva signalhornen. Koppla loss kontakten till signalhornet och tvångsmata det med 12 volt. Testa båda signalhornen. När du gjort Steg 1, 2, 3A, 3B och 3C har du testat alla delar av systemet (spänningssidan av kretsen, komponenten, jordsidan av kretsen) och vet exakt var alla felen är (även om det finns multipla fel eller det är olika fel på de två signalhornen). Kom ihåg att det alltid kan finnas multipla fel! Men felsöker man metodiskt (se ovan) så är det inga problem att identifiera alla fel. |
|
haha dina svar är alltid lika informativa som roliga. Har aldrig varit med om ett trängre utrymme än säkringsboxen på en e87 kan jag lova.Knappt så man får in handn och får man det så ser man ju inte vart man skall pilla. Så det är lite orientering med känseln som gäller. Sitter relät på samma ställe dvs i säkringsboxen? Säkring 57 är hel iaf har jag konstaterat samt att det klickar i relät. Skall ontera ned fronten för at komma åt signalhornen och mäta direkt på kablaget till dessa,samt likaså använda en Fluke med långa pinnar för att mäta över säkring 57 i boxen. Detta borde ju leda fram till huruvida spänning kommer fram till hornen eller ej. Sedan får man ta det därifrån. Tackar o bockar djupt för ditt svar....du borde ha en egen Youtubekanal med BMW felsökning som huvudnummer.DU ÄR GRYM!! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tackar :-) Kan inte annat än hålla med angående att trycka in så vitala delar som säkrings- och reläboxar i ett närmast otillgängligt utrymme. Var liksom lite lättare och enklare på E30!!! Länk Jo, K2 reläet ska sitta där på denna säkringsboxen också. Ska sitta uppe i samma hörn som den där rektangulära kabelkontakten sitter. Men.... Du kan nog känna att det klickar i det området, men jag tror inte du kommer att kunna se reläet. Reläet sitter om jag minns rätt under plasthöljet och är fastlött direkt på kretskortet. Kul för den där detta relä råkar gå sönder och inte får igenom bilen genom besiktningen (då tutan måste fungera) och måste lämna in för reparation! "Jamen det var bara ett relä som skulle bytas, det blir 10 papp tack!" Felsökning Verkstad : 3000 SEK Byte Relä : 7 000 SEK Ja, försök komma åt signalhornen. Det ger nog mest info på det någorlunda smidigaste sättet. Än en gång så mycket tokenklare på tex E30, bara att sträcka sig in under frontläppen och koppla loss kontakterna (hissar man upp exempelvis ett hörn kan man även se vad man gör). |
|
Succe i felsökning. Fick ena hornet att ljuda en kort stund iaf..lät inget vidare men nu vet jag ju att matning från relä via säkringen fram till hornet funkar.. Så på fredag blir det att riva fronten och hitta den riktiga orsaken. |
|
|
Succe i felsökning. Fick ena hornet att ljuda en kort stund iaf..lät inget vidare men nu vet jag ju att matning från relä via säkringen fram till hornet funkar.. Så på fredag blir det att riva fronten och hitta den riktiga orsaken. |
|
|
Man kommer åt lite bättre om man skruvar bort handskfacket, två skruvar. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Sverige: Nja det är inte handfacket som är ivägen riktigt utan mest "tror" det är en fläktmotor därbakom som är boven i dramat.. |
|
| En gång i tiden lyckades jag tuta igång ett par tysta och hoprostade signalhorn. Jag hängde mig på tutan och efter att först skorrat lite svagt övergick de till mer och mer tut-ljud. :) Kanske värt att testa? | |
|
Yeddheng:Det va lite så det lät faktiskt..som att dom var ihoprostade och tutade lite svagt och rossligt..så jag tippar på att dom är slut..skall riva fronten idag och titta närmare på dom..blir säkert byte men måste konstatera att kablaget inte ligger o skaver någonstans men då antar jag att säkringen hade gått istället. Men som sagt frontrivning idag så tar vi det därifrån. |
|
|
Blev aldrig att vi rev fronten som tänkt..Men har sprayat kontakterna till hornen och då funkar dom kortvarigt och mycket rossligt..så troligtvis ihoprostade..Nya horn ligger hemma o väntar på frontrivningen.Kör med nedvevad ruta och arga skrik sålänge:-) |
|
|
Hej min tuta funkar iblad vad kan det vara lär man riva halva bilen som man har läst, eller bli urfattig istället GOB |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.