AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

2-Serien
819

Tips på fälgar till M240i F22 xDrive

Hej!

Jag har skaffat mig en bil som inte har originalfälgarna kvar, utan den står på några 19" nu som visserligen verkar funka bra, men tänkte ändå kolla om någon har tips på vad som funkar bra till dessa modeller. Jag tror att originaldimensionerna är blyga 7,5JX19 ET:45 and 8JX19 ET:52.

Då till tanken: Borde det fungera bra med 19X8 ET:45 & 19X9 ET:48 (utan spacers) istället? Någon som har hittat bra 18" hjul i passande dimension? (jag har lyckats hitta 18x8 + 18x9, men då har båda ET45, så det avviker en del från original).

Ser hellre att man hittar lätta och bra fälgar som fungerar optimalt med bilens geometri än att ha något coolt att visa upp vid korvmojjen. Tacksam för tips och info om era erfarenheter :)
Nu har jag en M140i xdrive och inte en M240i men det ska inte vara någon skillnad.

Vill du ha lätta fälgar till ett väldigt bra pris så är Bolas flow forged serie ett bra alternativ. Extremt populära bland brittiska m140/m135-ägare men ryktet verkar variera här i Sverige beroende på vilket märke man kör...

Du ska få in Bola FLB eller FLC 18x8.5 et40 runtom men jag läste att vissa fått kontakt med dämparen och då jag kör ett däck som tydligen är rätt fläskigt för att vara 245 så ville jag inte chansa. I slutändan blev det Bola FLE 18x8 et40 med Bridgestone Potenza Sport 245/35. Känns snällare mot fördelningslådan att köra samma dimensioner runtom. Fälgarna vägde in på extremt lätta 8.1 kg så det blev en besparing på nästan 3 kg per hjul mot original 18". Kör du någon 19" eftermarknadsfälg så misstänker jag att det blir ännu större skillnad för dig.

Förändringen blev märkbar. 245 fram hjälpte definitivt till mot den tendens att understyra som m140i har original. Bilen styr in bättre än tidigare och trots 245 istället för 225 fram så är styrningen lättare.

Jag beställde från Driftworks i England och betalade strax under 9000 med tull vilket får anses vara otroligt prisvärt. Fälgarna var raka och lackkvaliten får väl godkänt. Inga problem att balansera.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.