|
|
|
|---|---|
| Om man tänker sig att inte utnyttja BMW:s konditionsstyrda service och istället köra på årlig basservice, är det något man bör tänka på? Bortsett från att byta olja, oljefilter, luftfilter årligen, vad behöver göras? Kanske inte varje år men vartannat? | |
| Kolla på BMW Value Service. Överraskande prisvärt tycker jag. Dock skiljer priset mellan verkstäder så kolla flera. | |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Bränslefilter och kupefilter är viktigt att byta regelbundet. |
|
Ska du göra årservice som substitut för konditionsbaserad service så ska du ha någon form av intervall för: 1) motorolja och filter 2) mikrofilter/kupefilter 3) luftfilter 4) bromsvätska 5) belägg och ev skivor 6) bränslefilter Alltså inte allt ovan varje år, men vartannat eller fjärde Valfritt - är du noggrann så bör du var 6-8:e år kanske även ta detta 6) växellådsolja 7) diffolja |
|
|
Vad är syftet med att frångå bilens konditionsbaserade service? Kör på den men lägg in ett extra olje och oljefilterbyte ungefär halvvägs in i intervallet så blir det nog bra...annat blir nog bara krångligt! Möjligen att man ser till att byta bromsvätskan om det är rimligt nära i tiden när vanlig service görs, för att slippa göra det bytet någon/några månader efter man gjort den vanliga servicen. Sedan får man vara medveten om att bilens prognos för byte av bromsbelägg brukar vara pessimistiskt satt - slitaget går oftast inte så fort som bilen räknar med. Men å andra sidan stannar "räkneverket" på ett fast värde fram tills slitagegivaren "löser ut" och börjar därefter räkna ner igen. Men visuell inspektion säger hur mycket det är kvar av klossarna. När de är nedslitna och är redo för byte, är även skivornas slitage så stort att de byts samtidigt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Syftet med mina tankegångar är väl att hitta billigare service, med tanke på att bilen är tio år. Men jag ska definitivt kolla upp Value Service! Tack för alla svar! |
|
|
Billigare service = köp olja från Tyskland och byt själv. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Du behöver ju inte lämna in bilen på en auktoriserad verkstad om du inte vill. Det går att återställa serviceintervallet för olika åtgärder genom knapptryckning i instrumentklustret - men då får du iofs ingen "stämpel i den elektroniska serviceboken"...men det går ju att komplettera med pappersdokumentation (som förr i världen). Olja kan du som sagt köpa mycket billigare från Tyskland! När jag lämnat bilen för service hos BMW har jag haft med mig egen olja. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.