|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Tänkte kolla vad ni hade gjort i detta läge. Hittat en fin M3 på blocket men sista servicen är inte gjord på auktoriserad verkstad. Är det ett big no att köpa eller hur resonerar ni? Blir det svårsålt sen om ngt år när det är en service som inte är gjord på BMW? MVH | |
|
Vilken årsmodell? Hur långt har den gått? Vilken verkstad har servat bilen? Är servicen väldokumenterad? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nej det är väl ingen dealbreaker skulle jag säga. Mer ovanligt idag att alla lämnar auktoriserat, även om det är en M bil. Sen beror det såklart på, är bilen nyare och eventuella garantier etc kan gå förlorade pga ej korrekt service. Då kan det såklart påverka. |
|
|
länk till annons: Länk EcuTune har servat den med bmw originaldelar enligt säljaren, men inte sett papper på det. |
|
| Peddan - Garantier finns ej kvar på denna bilen. | |
| För maskinskadeförsäkringen krävs att bilen servats "fackmannamässigt enligt tillverkarens anvisningar". Nåt krav på auktorisation finns inte. Inte heller för garantier. Sen måste det vara dokumenterat med protokoll, det ska exempelvis kunna visas vilken olja som använts vid förfrågan. | |
|
Kolla vem som äger bilen...enligt transportstyrelsen är det en privatperson sedan 21/5 genom kreditköp. Kolla också så det inte finns skulder på bilen! Dessutom bör man dubbelkolla köpekontraktet gällande bilens status, utrustning mm. då företaget i annonsen försöker friskriva sig från ev. felskrivningar... vilket inte håller juridiskt vid köpeavtal. Serviceprotokoll mm. bör finnas tillgängliga. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja en bil i den kalibern känns snålt o inte serva auktoriserat.. Den hade väl iaf fri service till -20 så det går kanske o rädda hem historiken om du lämnar in den direkt vid ev (rabatterat) köp? Just med tanke på maskingarantin som faktiskt är trygg att ha om motorn eller låda rasar.. Alternativt om det går o få fram nån dokumentation från servicen då.. |
|
|
Johan B - Jag har varit i kontakt med den faktiska ägaren och har fått all info genom honom, har även bra kontakt med bilfirma som löser krediten isåfall. Det jag ska ha koll på är alltså någon slags dokumentation på den senaste servicen. |
|
|
Säljs bilen av privatperson eller av firman? Om den säljs i firmans lokaler, så är det firman som har det fulla ansvaret för ev. garantier, reklamationer mm...även om de säger annat! Dvs. de kan inte hävda att "de bara förmedlar försäljningen". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det är förmedlingsuppdrag åt honom jag varit kontakt med. Billigare att köpa direkt genom honom tänker jag eftersom jag kan lösa skulden på annat håll? | |
| Nä, Jag avvaktar istället. Tack för svar! | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Köper hellre en "privatservad" av en entusiast än en "auktoriserat servad" av BMW eller partner. För mig är antalet ägare och ffa den senaste ägaren (hur länge denne har haft den) viktigare så länge som man får se kvitton. "Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV" BMW CS #05XXX |
| Instämmer nog med Kävlingepågen, under förutsättning att jag själv med egna ögon och öron kan verifiera att personen är en entusiast och inte bara utger sig för att vara entusisast. | |
| Ja, utmaningen ligger i att göra en korrekt bedömning om personen i fråga är en entusiast. Speciellt om bilen är geografiskt långt ifrån en själv. | |
| Skulle säga det är väldigt ovanligt att någon som inte har bilintresse servar sin bil själv. Då lämnar man till billig mek på hörnet istället. Så egen service+kvitton vill jag säga är mkt bättre än "fel" verkstad. | |
|
Min 328i är servad enbart på auktoriserade BMW från ny. Nu när maskinskadeförsäkringen gått ut gjorde jag servicen själv för några veckor sedan. Alla filter, olja och tändstift. Dels är ljudabsorberande gummilocket över motorn delvis trasigt efter för hastig demontering och dels satt microfiltret åt fel hål, dvs luften gick inte genom filtret i rätt riktning. Så auktoriserade BMW-verkstäder är ingen garanti för korrekt service. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.