AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.683

Köpråd 540i Ultimate Edition

Ve
1.612
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Min Model S är inne på sin 36:e månad och det börjar bli dags att ta nåt slags beslut.

Lutar väl åt att behålla den men visst suger det i BMW-tarmen. Särskilt efter utrustningsnivå och lyxkänsla. Och då det inte finns begagnade elbilar (varken i allmänhet eller BMW i synnerhet) i rätt storleksklass och prisklass som uppfyller mina önskemål har jag ändå börjat kolla på bensin- och dieselbilar. Jag tror inte på laddhybrider.

Vad tror ni om den här? Är det fullständigt hål i huvudet att köpa en dylik maskin i dagens läge? Historiken ser ok ut. Företagsägd - privatägd - såld via KVD till 7H. Tolkar 7H:s text som att den privata ägaren är samma brukare som hade den leasad först.

Vad gäller själva bilen så har den alla rätt förutom att ljusare skinn hade varit pricken över i. Dock så kanske det är mer praktiskt med svart? Hade gärna haft läderklädd instrumentbräda men sensatec duger väl också. Bara det inte är standard-plasten så är jag nog nöjd.

Länk

Är det några typfel på G31 i allmänhet och 540i i synnerhet? Drar de mycket olja? Motorhaverier?
Ve
1.612
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Inte mycket som saknas. Det som står ut är väl att den inte har sportautomaten med rattpaddlar. Iofs använder jag inte såna så ofta men ändå lite knepigt att de saknas. Går de att eftermontera? Kostnad?

Market Europe
Development Code G31
Chassis Touring
Steering left
Doors 5
Engine B58M
Displacement 3.00 l
Power 240 kW
Drivetrain All Wheel-Drive
Transmission automatic
Color Carbon-schwarz - 416
Upholstery Exklusivleder Nappa/schwarz/exklusivnaht - LZFK
Manufacturer BMW AG
Production Plant Dingolfing, Germany
Production Date 2018-08-23

1CA Selection Cop Relevant Vehicles Selektion Cop Relevanter Fahrzeuge
1CB Co2 Content Co2 Umfang
1DE Eu6 Rde Exhaust Emissions Standard Abgasnorm Eu6 Rde
205 Automatic Transmission Automatic Getriebe
230 Eu Specific Additional Equipment Eu Spezifische Zusatzumfaenge
248 Steering Wheel Heating Lenkradheizung
258 Runflat Tyres Bereifung Mit Notlaufeigenschaften
2NH M Sportbrake M Sportbremse
2PA Locking Wheel Bolts Radschraubensicherung
2QR 20"ind. Lt/aly Wheels V-sp. 759i/mt 20"bmw Indiv.lm Raeder V-sp.759i/mb
2VB Tyre Pressure Indicator Reifendruckanzeige
2VH Integral Active Steering Integral-aktivlenkung
302 Alarm System Alarmanlage
322 Comfort Access System Komfortzugang
323 Soft Close Automatic System For Doors Soft-close-automatik Fuer Tueren
337 M Sport Package M Sportpaket
3AC Trailer Tow Hitch Anhaengerkupplung
3DS Bmw Display Key Bmw Display Schluessel
3MC Ind.roof Rails High-gloss Shadow L Indiv.dachreling Hochgl.shadow Line
402 Panorama Glass Roof Panorama Glasdach
417 Roller Sunblind, Rear Side Windows Sonnenschutzrollo Hintere Tuersch.
420 Sun Protection Glazing Sonnenschutzverglasung
423 Floor Mats, Velour Fussmatten In Velours
428 Warning Triangle Warndreieck
453 Active Seat Ventilation, Front Aktive Sitzbelueftung Vorn
456 Comfort Seats, Electric. Adjustable Komfortsitze Elektrisch Verstellbar
4AW Instrument Panel Sensatec Instrumententafel In Sensatec
4HA Seat Heating Front And Rear Sitzheizung Vorn Und Hinten
4K9 Int.t.fin.alu.f. Cl.w.hi.t.f.pe.chr Int.l. Alu. F.s.m. Akz.l.pe.chrom
4NB Aut.air Conditioning 4-zone Control Klimaautomatik Mit 4-zonenregelung
4NE Blow-by-heater Blow-by-heizer
4NM Ambient Air Package Ambient Air Paket
4T7 Massage Function For Driver And Pas Massagefunktion Fuer Fahrer Und Bei
4T8 Expanded Exteriror Mirror Package Erweitertes Aussenspiegelpaket
4U1 Ceramic Embellisher For Controls Keramikapplikation F.bedienelemente
4UR Ambient Light Ambientes Licht
502 Headlight Washer System Scheinwerfer-waschanlage
536 Auxiliary Heating Standheizung
548 Speedometer With Kilometer Reading Kilometertacho
552 Adaptive Led Headlight Adaptiver Led-scheinwerfer
575 Additional 12v Power Socket Zusaetzliche 12-v-steckdose
5A1 Led-fog Lights Led-nebelscheinwerfer
5AC Autom. High-beam Headlights Control Fernlichtassistent
5AL Active Protection Active Protection
5AT Driving Assistant Plus Driving Assistant Plus
5DN Parking Assistant Plus Parking Assistant Plus
5DV Remote Control Parking Ferngesteuertes Parken
609 Navigation System Professional Navigationssystem Professional
610 Head Up Display Head-up Display
650 Cd Player Cd-laufwerk
6AC Intelligent Emergency Call Intelligenter Notruf
6AE Teleservices Teleservices
6AK Connecteddrive Services Connecteddrive Services
6AM Real Time Traffic Information Real Time Traffic Information
6AN Concierge Services Concierge Services
6AP Remote Services Remote Services
6F1 Bowers & Wilkins Diamond Surround S Bowers & Wilkins Diamond Surround S
6NW Telephony With Wireless Charging Telefonie Mit Wireless Charging
6S4 Language Version Swedish Sprachversion Schwedisch
6U8 Bmw Gesture Control Bmw Gestiksteuerung
6UH Traffic Information Traffic Information
6UK Night Vision With Object Recognition Night Vision Mit Personenerkennung
6WB Multifunctional Instrument Display Multifunktionales Instrumentendispl
6WD Wifi Hotspot Wlan Hotspot
704 M Sport Suspension M Sportfahrwerk
710 M Leather Steering Wheel M Lederlenkrad
715 M Aerodynamics Package M Aerodynamikpaket
760 Individual High-gloss Satin Chrome Individual Hochglanz Shadow Line
775 Individual Roof-lining Anthracite Individual Dachhimmel Anthrazit
7S9 Connecteddrive Services Paket Connecteddrive Services Paket
842 Cold Climate Version Kaltland-ausfuehrung
850 Add Fuel Tank Filling For Export Zusaetzl. Tankfuellung Export
885 Swedish / On-board Documentation Schwedisch / Bordliteratur
8KA Oelservice Int. 30.000 Km/24 Months Oelwartungsint. 30.000km/24monate
8R9 Refrigerant Kaeltemittel
8SM Vin, Visible From Outside Fahrgestellnummer,v.aussen Sichtbar
8TF Active Protection For Pedestrians Aktiver Fussgaengerschutz.
8TG Anti-theft System Diebstahlsicherung
993 Model Year Code Modelljahrescode
9AA External Skin Protection Aussenhautschutz
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hål i huvudet tror jag inte det är, men jag är ju partisk. :) Jag tror en välutrustad 540i touring kommer locka många ett bra tag framöver också.

Vad gäller spec så är det som du säger, ultimate edition plus nappa gör att det inte saknas något direkt. Jag gillar det svarta lädret som håller sig fräscht och ser fräscht ut med förhållandevis lite ansträngning. Ratt med paddlar bör gå att eftermontera, men är osäker. Växellådan är ju samma hårdvara, så klart att "det går" men frågan är om BMW säljer det så att säga.

Vår har inte rullat så långt men är hittills helt problemfri efter snart tre år. Riktigt nöjd, så är egentligen dumt att jag ändå sugen på ny, men det är svårt att låta bli. Men inga allvarliga typfel på G31 eller B58 alls vad jag vet om. Har aldrig fyllt på olja själv mellan servicen (vanliga BMW-intervallen kör jag på). Enda garantiåtgärden jag har behövt göra är panoramataket som inte stängde ordentligt, det studsade mot insektsnätet i framkant. Tror att Med känsla på forumet hade samma sak på sin G31. För mig smörjde dom upp det och så har det fungerat bra efter det.

Två saker som jag tycker är värda att veta, om du vill utnyttja effekten så kommer det behövas högre varv. Vridet duger fint till vardagskörning och då lunkar den oftast på under 2000 varv men för lite mer effekt så växlar den gärna ner ett hack eller två. Sen tycker jag att bränsleförbrukningen är sådär, dom nämner i annonsen hur ekonomisk den är och då får man nog köra rejält eco-vänligt. Körde försiktigt i somras på en landsväg i Eco pro-läget och då börjar man se 0,7X men det kallar inte jag blandad körning. Vid vardagskörning är jag betydligt närmare litern per mil.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Fordonet skrotat 2018!

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Glöm det, vände bokstäverna fel!

me
364
mephisto
M240i/6 -17
Håller med Wiberg; B58an kräver varvtal för att köras inspirerande.
Jag hade nog uppskattat 40d mer i en familjebil.

Ang utrustningslistan så är det inget fel på den, förutom att hälften av alla features sällan kommer användas. Men iofs kostar de bara hälften också som beg :)

Den ljusa inredningen hade fulländat interiören som du nämner Verdi.
Gärna tillsammans med mörkt trä ;)

...Hittar ut själv, jag är hos MB
Ve
1.612
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
steaman, det var nog bilen som hade samma regnummer tidigare. :) En mörkgrå 535d touring från 2008. Regel: Kolla ALDRIG på biluppgifter.se. Skitsajt med gamla uppgifter. Kolla car.info istället.

Wiberg,
Tack för en bra recension!

Pratade för övrigt med en säljare på 7H för en stund sen som sa att han som hade 540:n tidigare sålde den för att skaffa elbil. Känns ju jävligt udda att vara den som går åt andra hållet i det läget.

Gillade inte riktigt säljaren heller. Han undvik hela tiden att säga "din" eller "du" utan försökte liksom ställa in sig med "er" och "ni". Jag gillar inte att bli niad. Får mig att känna mig gammal. Så sa ingen när jag var ung. Det är nåt yngre på senare år fått för sig ska vara lite "fint". Kollade upp honom nu. En valp på 21 år som bor hemma hos sin mamma. Som, vänta nu, är 2 år yngre än mig. Haha, men va fan är det som händer? Inget ont om unga killar. Alla har vi varit där. Men det var nåt med det fjäskande anslaget i tonen som störde mig.

Är iaf grymt sugen på att återigen köra en "klassisk" BMW med rak sexa, carbonsvart lack, HUD, adaptiv ljusreglering, nappaskinn, night vision, integralstyrning, soft close osv osv.

Men jag är lite rädd att jag ångrar mig tämligen omgående. Tror faktiskt inte jag pallar med de där nedväxlingarna och den där förbrukningen. Iofs bryr jag mig inte om den drar 0,8 eller 1,0. Allt är bra mycket mer än 0,0. :) Skulle behöva leva med en 540i i en vecka för att se om jag skulle vänja mig men det lär nog ingen gå med på. :-)

"And for those reasons I'm out" som de säger i ett tv-program från England.
Ve
1.612
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
mephisto, Ja en 540d skulle nog passa bättre. Eller allra helst en elektrisk drivlina. Är det som är så jäkla frustrerande. Finns ingenting som tilltalar mig på alla fronter. Man får välja den bästa kompromissen helt enkelt. Vad nu det är. Omprioriterar flera ggr om dagen. :)
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Hybrid :)
Passar iaf mitt körmönster väldigt bra
Ve
1.612
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Ja hybrid kanske inte är så dumt? Hur ser skattereglerna ut nu för en sån? Ska man titta på en som reggades innan 1 juli?
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
För privatköp som jag antar det handlar om här? Så skulle jag säga det inte spelar någon roll om bilen är reggad innan eller efter 1 juli 2021 då skattereglerna för fordonsskatt är i princip (om inte helt?) oförändrade för hybriderna.

Miljöbonusen är ju endast för första ägaren som ägt bilen de första 6 månaderna som är berättigad till.

Någon för rätta mig om jag är ute och cyklar, jag kör förmånsbil så.
Ve
1.612
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Nä, företagsleasing i så fall. Bonusen struntar jag nästan i. Är väl inte så mycket på en hybrid ändå? Däremot är lågt förmånsvärde väldigt viktigt för mig. Och det är här premiumbilarna fallerar allt som oftast. Alla dyra tillval är superdåligt för förmånsvärdet.

Att ta en mindre utrustad bil är också tråkigt för då faller det som lockar mig mest. Just idag iaf. :)
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Den länkade 540n var tidigare ägd av en granne till mig, först genom företag och sedan privat, ser ut som det bytts till en X1 och en 520d istället så elbilshistorian tror jag inte på.
Jag vet inget mer om bilen än att den ser fin och välskött ut, tidigare åkte ägaren 530d F11 Innovation edition så han verkar ha god bilsmak i alla fall :)

BMW CS #5139
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Om du inte måste ha touring så tycker jag 545e känns som ett trevligt koncept, gillar att dom plockat i en sexa tillsammans med hybridpaketet.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Verdi, den länkade bilen ser fantastisk ut, och som 540 kan den väl inte bli mycket bättre utrustad. Och jag förstår din längtan efter en "riktig" BMW. Men utifrån dina erfarenheter senaste åren tror jag det blir som du säger, du kommer tycka det är kul i några veckor men sen upptäcka att du kör runt i en dinosaurie:-)
Som jag skrev till dig igår så skulle jag inte satsa på en tre år gammal 540i, även om den är fantastiskt fint utrustad. Personligen så föredrog jag 540d framför 540i samt även X5 40i (av någon anledning trots att den väl har samma motor som 540i?).

545e får du inte plats i skulle jag tro, då bagageutrymmet är för dåligt då batteriet ligger där under och inte har samma utrymme som en vanlig G30.

Du som gillar att räkna borde räkna på ex. vis en X5 45e. Obefintlig skatt, obefintlig kostnad för driften, vagnskadeförsäkring, service kostnader, reparationskostnader, miljöbonus ? mm bör göra merkostnaden väldigt låg och du får en otroligt trivsam bil. Men du gillar ju inte att åka "högt" :-)

Men G30/31 känns lite gammal jämfört med G05 måste jag säga.

Vad gäller bränsleekonomin i 540i så är den dålig skulle jag säga. Du sitter ju inte och snålkör en bensinsexa direkt och då ligger du väldigt lätt över en liter i förbrukning och jag tror du kommer ångra dig som är van vid bara låg elkostnad på din Tesla.

Annars skapar ju denna habegär, även om jag tycker den blev för dyr, än så länge iaf.

/Anders
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Max laddhastigheten verkar bara vara 1 fas 16A på BMW's hybrider vilket jag tycker är synd, t.ex X5'an lär ta rätt många timmar att ladda hemma eller på publika laddställen.
Ve
1.612
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Nä, alla planer på bilbyte är, nog, nerlagda. Insåg att jag skulle sakna en massa saker om vi bytte bort Teslan. Jag vill ju ha en sån där välutrustad bil. Men jag vill inte bli av med Teslan heller. Jag vill ha fördelarna från båda.

Börjar även bli lite av en grej att jag haft i3:an i 4,5 år och Teslan i 3 år. Bytte ju "lite" oftare åren före. Jag vill verkligen inte tillbaka dit. Tog så mycket energi och tid.
@_pancho_ Åtminstone som jag använder laddhybrid, så laddar jag bara hemma. Kör jag längre så åker jag på bensinmotorn. Ofta räcker det dock med elmotorn. Min 545-a körde jag 300 mil innan jag tankade första gången. X5-an har jag kört 60 mil med nu och det är samma tank kvar som jag fyllde efter leveransen. Den har ju dubbel räckvidd också. Imorse sa den 80 km kvar när jag körde iväg. Så ladda publikt blir ju aldrig nödvändigt. På semestern laddade jag gratis några nätter på hotellet vi var på (Loka Brunn). För övrigt så laddar man ju på natten och då spelar det ingen roll hur lång tid det tar. Annars dagtid tar det väl 3-5 timmar beroende på tomt batteri eller hur många procent som är kvar. Funkar iaf suveränt för vår körcykel!

/Anders
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Kör du X5 45e nu Med känsla? Den verkar vara ett lyckat paket!
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
igår verkligen inte rattpaddlar ultimate edition?

märkligt isåfall
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.