AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.412

318d -11 - Tappar drag i motorvägshastighet

al
8
alder
318d -2011
Vid två tillfällen vid motorvägskörning så har bilen plötsligt tappat draget. Båda gångerna efter ungefär lika lång körsträcka (uppskattningsvis 5-6 mil). Första gången släppte problemet ganska direkt, andra gången fick jag köra av vägen och stanna bilen. Efter att ha stängt av motorn och startat igen så gick den utan problem.

Min lokala verkstad hjälpte mig att kolla felkoder och den kod som kanske skulle kunna kopplas till detta är 4873, något med EGR-ventil. Men den har bara aktiverats en gång och det var dessutom en bra bit innan dessa händelser.

Vad säger de kunniga här på forumet? Vad kan felet vara? (och är det dyrt eller jättedyrt?)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Ganska troligt det är en ABS-sensor som slår ut DSC-systemet (och vägrar lyda vad du gör med gaspedalen). Det rostar under ABS-kransen som i sin tur orsakar rust jacking och ABS-kransen sväller och går emot ABS-sensorn.

Du råkade inte se DSC-symbolen lysa/blinka i instrumentklustret när detta hände?

Man ser inte några felkoder på detta förräns felet uppträder stup i kvarten (fick detta först på vänster bak och sedan på höger bak så är ganska van vid hur symptomen uppträder).

Nästa gång det händer, prova att slå av DSC-systemet (håll inne DSC-knappen ett par sekunder). Om det försvinner då så vet du med säkerhet vad det handlar om.
al
8
alder
318d -2011
Det stämmer, glömde att skriva det i felbeskrivningen. En gul lampa med triangel med cirkel runt blinkade i takt med motorns hackande.

Supertack, ska ta infon vidare till verkstan!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jupps, så ser den lampan ut.
Ok, då kan jag mer eller mindre garantera (med 99.9% säkerhet) att det är en ABS-krans som svällt och nu skaver mot ABS-sensorn. Tokvanligt fel.

Uppträder oftast där ABS-kransarna sitter på drivaxlarna, så problemet bör vara höger eller vänster bak. Räcker med att verkstaden tar av båda bakhjulen så kommer de att se vilken ABS-sensor som har skavmärken på sig (brukar räcka med en snabb visuell inspektion).

al
8
alder
318d -2011
Vad landar kostnaden på för en sådan reparation?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Förut behövde man köpa en hel drivaxel (var därför jag för längesedan valde alternativet shimsa och det har hållt i över typ 4 år nu men jag vet att på sikt behöver det bytas), men numera finns eftermarknads abs-kransar att köpa.

En sådan abs-krans kostar väl runt 150 SEK för ett någotsånär märke (typ Metzger).

Då räcker det oftast att ta loss den gamla, knacka och fila försiktigt bort den rost som expanderat och dit med den nya abs-kransen. Det är viktigt att hålla kvar rundheten där abs-kransen ska sitta, annars kan det ge märkliga signaler och ge ungefär samma problem som du har nu.

Men har det rostat rejält kan det försvunnit så mycket metall att abs-kransen inte sitter fast (eller sitter där korrekt med korrekt rundhet).

Då är det nog ny drivaxel som gäller. Så om det är tokrostigt och mycket material försvunnit, försökt inte för länge med att rädda drivaxeln då en ny inte är tokdyr, en SKF/Meyle kostar runt 1500 SEK till min E87 till exempel

Naturligtvis behövs en ny abs-sensor. Här är det inte läge att köra med Kinesium (aldrig aldrig aldrig när det gäller sensorer), så här är det BMW Original för typ 1200 SEK som gäller. Fast ATE, Hella eller speciellt då Bosch för runt 500 SEK är precis lika bra så kör på tex en Bosch för en femhundring.

Sen tillkommer lite jobb och kanske lite småpryttlar som ny axelmutter/låsbricka och sånt - säg kanske 1750 SEK (räknar lite högt då drivaxeln måste åtminstonde ut ur hubben).

Så best case kanske runt 2500 SEK om du själv får köpa och bestämma och verkstaden tillåter det (jag förstår verkstäderna som vägrar detta då 99% kommer troligtvis dragandes med bottenskrapet från Kinesium-grytan).

Men vad priset blir beror ju helt och hållet på vad verkstaden väljer för reparationsmetod och deras inköpsställen, inköpskostnader och policies.

Så detta varierar kraftigt beroende på vilken reparationsmetod som KRÄVS, vilken reparationsmetod som verkstaden vill ANVÄNDA, vilka reservdelar som används och andra faktorer.

Så det finns inget bra precist svar.

Säg allt mellan 2500 SEK till 4500 SEK...
al
8
alder
318d -2011
Nu uppträder felet mycket frekvent och även i lägre hastigheter. Testat att slå av DTC (helt) och då släpper det mycket riktigt. Men bilen går en aning ojämnt ändå?

Sen började däcktrycksvarnaren lysa, men det kanske den gör när man stänger av DTC (eftersom den bland annat känner av ojämn hjulhastighet)

Kollat trycket och alla däck var ok.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, du har nog samma däcktrycksövervakningssystem som jag har - det vill säga att den använder sig av ABS-sensorerna för att känna av om rullomkretsen ändras något vilket händer om trycket i däcket går ned något (det finns alltså inte några trycksensorer i varje däck vilket det gör om man har TPMS - Tire Pressure Monitoring System).

Så helt normalt att varningslampan för däcktryck lyser när en eller flera ABS-sensorer spottar ut sig massa skräp i tid och otid.
al
8
alder
318d -2011
ok, ska prata med verkstan i morgon. Han var lite tveksam tidigare eftersom det inte fanns någon felkod. Nu har jag kört några mil med DTC ikopplat, förhoppningsvis har det triggat felkoder.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Förstår verkstaden, jag var också lite förvånad hur lång tid det tog innan det sattes några felkoder.

Men det här så där helt enkelt på detta system.

Det behövdes bli riktigt frekvent och inte bara några hugg utan totalt konstant bortfall under långa perioder innan det sattes några felkoder.

Men till slut sattes felkoder.

Det ska nämnas att det sjävklart kan finnas andra orsaker som ger ungefär samma fenomen men dessa orsaker är otroligt mycket ovanligare (säg exempelvis en halvt avgnagd kabel från någon av sensorer som ibland glappar och skapar märkligheter).

Fast finns felkoder så är det såklart lite smidigare för verkstaden. Men de kan börja felsöka din bil utan felkoder också, de vet i princip exakt vad de ska leta efter (skavsår på bakre abs-sensorer i kombination med uppsvällda ovala abs-ringar) så hittar de detta så är det iallafall något självklart att åtgärda.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@alder : Har du blivit av med problemet? Kunde versktaden lösa det? Vad var problemet? Vad kostade det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.