|
|
|
|---|---|
|
Suck... Har som många andra vibrationer i chassiet som jag inte blir klok på. Bilen har manuell växellåda och har gått ca 25500 mil och jag har haft väldigt få problem med bilen sedan jag köpte den vid 8000 mil. Så på det hela taget ska jag nog vara rätt nöjd med bilen. Men nu har jag vibrationer från både motorn och bakaxeln (känns det som). Kommer vid ca 80kmh och finns kvar iallafall till 140kmh. Om jag kör säg 90 och kopplar ur samt släpper gasen så vibrerar det rejält när varvet sjunker ner mot tomgång. Om jag då gasar (fortfarande med kopplingen nere) så försvinner vibrationerna från motorn, men fortfarande finns vibrationer från chassiet. På tomgång när jag står stilla tycker jag inte att det vibrerar lika mycket som tomgång under färd. Konstigt... Har provat att vicka motorn rätt kraftigt i sidled för att se om motorfästena skulle vara glappa, men inte en tillstymmelse. Kan ju fortfarande vara slut utan att det märks. Vid ca 70-90kmh så känns ett "glapp" eller ryck om jag släpper gasen och bilen saktar ner lite. Och om jag sedan gasar så kommer det ett nytt ryck när den får fart igen. Har balanserat hjulen. Har mätt bromsskivor med indikatorklocka och de vindar ca 2 hundradelar. Har brytit och bänt och kollat alla bussningar både fram och bak utan att hitta nåt som verkar glappa. Har kollat kardan som verkade schyst men bytte stödlagret när jag ändå hade nere allt (inget fel på gummit men något litet ljud från lagret). Har kollat utgående axel på vxllådan och den glappar ca 2 tiondelar upp/ned. Kanske fanns där ett lite väl långt glapp när man roterade utgående axel (med 1:an i vid det tillfället om jag minns rätt). Har kollat ingående axel i diffen och den glappade inget. Varken upp/ned eller i rotationen. Har kollat utgående drivaxlarna bak och de glappar ca 1-2 tiondelar upp/ned inne vvid diffen Har kollat drivaxlarna bak och de glappar ingenting i rotationsled eller i lederna varken upphissad eller nere på marken. Däremot så kan jag rulla bilen rätt mycket fram och tillbaka, med växel i, innan drivaxlarna vill börja röra sig. Säkert 10cm vilket jag upplever som mycket. Borde inte va nåt typ? Nån som vet? Är naven slut? Så två problem som jag ser det. Frågan är vad jag kan göra åt motorvibrationerna och vad jag kan göra åt vibrationerna från bakvagnen. Dämparna är inte bytta ännu, men de stannar direkt om jag tynger ner bilen och släpper. Tacksam för alla idéer. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.