AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
629

E60 automat, normalt beteende?

Jag köpte nyligen en E60 LCI 530i som min första BMW, och är hittills mer än nöjd med bilen. Komfort, kraft och väghållning är underbara. Har dock en liten fundering kring automatlådan, det kanske är normalt men avviker från hur min förra bil uppförde sig.

Säg att jag kör på landsvägen och ska göra en omkörning. Jag trycker ner gasen och lådan växlar ned. När omkörningen är färdig släpper jag gasen för att återgå till önskad hastighet, och märker då att lådan vill ligga kvar på den lägre växeln så länge jag inte rör gasen. Alltså ligger jag kvar på 3-4000 varv ända tills jag börjar gasa för att hålla hastigheten, då växlar den direkt upp till högsta växeln igen.

Det blir ju lite onödig motorbroms av detta och jag tycker att det är annorlunda mot andra automatlådor, tex min gamla Volvo 960 växlar upp direkt man släpper gasen. Men detta kanske är normalt på BMW?

För övrigt är det kanske hög tid att byta "livstidsoljan" i lådan nu, bilen tickade precis över 15.000 mil.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Elektroniken i lådan lär sig av ditt körsätt. Jag känner igen det du säger, att kör man lite 'inspirerat' så hänger elektroniken med en stund. Det skall vara så.

Då kan man vara lugn, tack så mycket :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.