AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.100

BMW e46 330i kylarvätska

Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Tjenare, byte kylarvätska igår och lyckades inte riktigt få ut allt det gamla, körde igenom motorn med vatten 2 gånger så var nog mest vatten kvar. Sen hällde jag i 50/50 blandat glykol (mono etylenbaserat kylarglykol) och provade min billiga glykoltestare och den visade en fryspunkt på -25 ish. Så jag tog upp en del glykol ur expansion kärlet och hade det i frysen inatt och vid -24 blev det som slush. Kan jag bara suga ut vätska ut expansions kärlet och fylla på med koncentrat? Kan man blanda rytmen glykol från andra märken eller borde man hålla sig till samma. Har nämligen en 1 liters från ett annat märke hemma.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Glykolmätare är inte alltid såvärst pålitliga.

Vill minnas jag gjorde ett test på min för väldigt länge sen.
Annars är det enkelt att prova själv med kända mixar av kända ratios.
Exempelvis kolla vad den visar med en mix av 5 kylarvätska + 5 vatten, mix av 4+6, mix av 3+7 osv...

Jadå, det går bra att bara hälla på koncentrerad kylarvätska, det blandar sig efter ett tag. Men du behöver köra motorn några mil (efter den kommit upp i arbetstemperatur och termostaten öppnat) innan det har börjat blandas. Gärna ett tiotals mil, då har det garanterat blandat ut sig helt jämnt.

Yes, du kan blanda olika märken av kylarvätska - så länge det är av samma typ.
Så har du hällt i vanlig icke-longlife (även kallad IAT - Inorganic Additive Technology) etylenbaserad kylarvätska så kan du blanda ned andra märken som också är vanlig icke-longlife etylenbaserad kylarvätska.

Men du får INTE blanda vanlig icke-longlife med longlife av typen OAT (Organic Acid Technology).
Däremot longlife av typen HOAT (Hybrid Organic Acid Technology), som BMW använder, är generellt sett inga problem att blanda med.
Men blandar man IAT med OAT/HOAT så reduceras ju såklart den långa livslängden som OAT/HOAT har.

@Cimmet
Vilken kylarvätska är det (märke och produkt) har du i kylsystemet nu?
Vilken kylarvätska (märke och produkt) hade du en 1 liter flaska hemma som du tänkte blanda ned?
Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Hällde i biltema glykol och har CK hemma 1 liter på hyllan

Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Skulle det funka med den vätskan eller skulle det vara viktigt att byta till ett annat märke?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Biltema har många olika typer av kylarvätskor i sitt utbud.

Så det räcker inte att bara säga var man köpt det.

Men jag gissar att det var denna kylarvätskan du hällde i, det vill säga Biltema Standard (oftast blå etikett).
Länk

Den fungerar alldeles finfint! Har kört den i diverse lite "äldre" motorer och fungerar fint, så inga problem där.

Circle-K har också många olika typer av kylarvätskor i sitt utbud.

Så det räcker inte att bara säga var man köpt det.

Fullständigt omöjligt att hitta något på Circle-K om deras utbud.

Enda jag hittade var MSDS på tre produker:
Anti-Freeze Premix
Anti-Freeze LL Premix
Anti-Freeze LL Concentrate

@Cimmet : Vad är det för typ av kylarvätska du köpte på Circle-K?

Notera att det är en förbannat stor skillnad mellan Anti-Freeze och Anti-Freeze LL (den ena fungerar finfint och den andra ska du under inga omständigheter använda)!

Det spelar inte någon roll VAR du köpt det eller vilket MÄRKE det är.
Det enda som spelar någon roll är vilken TYP av kylarvätska det är.
Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Jo precis, är biltema standard, osäker vilken av ck:s det är. Men kan i säkerhets fall köpa lite extra av biltema.

Tänkte på när jag ska kolla fryspunkten, ska man lita på den billiga testaren jag har eller ska jag fara på ck där jag har för mig man kan få låna en bättre testare.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är du osäker på vad Circle-K kylarvätskan är, så pinna iväg och köp lite extra av Biltema (kostar bara 50 SEK per liter vilket i bilsammanhang är gratis).

Jag tror din mätare fungerar good enough.
Är det en sån där med en pinne som flyter?

Vad som inte stämde överens för mig (om jag minns rätt) var att fryspunkten på mätaren inte stämde överens riktigt med fryspunkten som stod på etiketten på kylarvätskan. Men det där kan ju lika gärna bero på hur man definerar "fryspunkt" och när/var/hur detta mäts.

Enklast är att blanda en grogg med exakt 50/50 och sedan kolla vad ditt mätinstrument säger. Då har du en säker referens att när ditt mätinstrument visar detta så vet du att det är en 50/50 grogg.

Sedan är det bara att se vad bilens kylarsystem har och blanda tills mätaren visar ungefär vad den visade när du testade en 50/50 grogg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.