AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.206

Ny bil tunnare lack än äldre bil

Gu
60
Gullan718
1 st BMW + 1 st sportbil
Vill höra med er om någon vet om dagens bilar i mitt fall (G20) har tunnare lack än exempelvis förra generationen. Min referens är min tidigare 5-serie (F10) från 2011, som jag uppfattade hade "tjockare lack" möjligen fler lackskikt. Förstår genom att kulören vara annan, även den metallic, att det har betydelse, men tror inte att det är hela orsaken till hur jag uppfattar nuvarande lack.

Den förra bilen (F10) hade jag i 9 år och upplever dagens Portimao blau som "tunnare" / känsligare och än den 9 år gamla lacken på tidigare bil.

Är det någon som vet om det är skillnad i antal lackskikt som bortsett från kulörskillnaden gör att lacken känns "tunnare" / känsligare än bil från 2011?

Står det någonting om lackens uppbyggnad i bilens instruktionsbok? Förr i tiden fanns det hos åtminstone en svensk tillverkare såväl skiss på lackens uppbyggnad samt tjocklek. På "billiga" standardbilar har lackerna blivit tunnare och sämre sista generationen/erna.

Jmf med lacken på en ny Bentley eller Aston Martin.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Det är tyvärr generellt och inte bara för ”billiga” bilar.

Gällande instruktionsboken så får man va glad om det ens står vart oljepluggen sitter numer…

(Need to know basis)
be
113
begell
X3 30e -20
Inte bara lacktjockleken man kan funder över.
Motorhuven på vår drygt ett år gamla X3 30e verkade avvikande från resten av bilen i viss belysning. Lackmätning visade att tjockleken varierade från under 100 my upp till drygt 190 my!
Helt normalt enligt BMW som avvisar varje form av åtgärd.
Begell...verkar mest som om du fått huven omlackad innan leverans.

Hur skulle man kunna avgöra om lacken blivit tunnare på senare år? Stenskott syns olika mycket på olika kulörer. Ett stenskott går igenom lacken oberoende av hur tjock den är.

Om man skriver att lackerna blivit "tunnare och sämre sista generationerna" undrar vad man har för belägg för det.

Precis samma so vissa "vet" att bilrutorna blivit tunnare och mer känsliga trots att tillverkarna säger att de inte gjort någon förändring.
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Apelsinskal på nästan alla dagens bilar tyvärr.
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Har tycks mig se på nya bilar att dom är lite flammiga i lacken och märks tydligt på metallic färger...väldigt konstigt tycker jag för dagens bilar kostar ju en halv miljon ....jag klarar mig bra med min E46 330 från -02
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.