|
|
|
|---|---|
|
Hej! Bytte idag packningar till båda Vanos-solenoiderna men den nedre var extremt svår att få tillbaks. Känns som att den inte går ända in. Motorn kändes okej vid provkörning men motorlampan tändes efter ett tag. Carly visar inga felkoder. Se bilder här, Länk Länk Någon som kan säga med säkerhet att den nedre ej är ända inne? Och vad gör jag åt detta, har tagit i för kung och fosterland. Den är väldigt svår att få ut igen också. Att ta fram hammaren känns fel :) // A | |
![]() 13.423 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Njäe, den nedre ser inte OK ut. Jag antar det även kändes lite tveksamt när du monterade låsclipset på den understa - eller hur? En lätt strykning med olja längs med o-ringen innan montering så brukar det inte vara några problem. Lyser motorlampan så finns det felkoder. Carly borde definitivt hitta felkoderna. Vilken Bluetooth-adapter använder du till Carly? Jag använde första generationen och då kunde Carly inte läsa ut felkoder från just DME (men alla andra styrenheter gick bra) på min E87 120i -06. Fick den senaste generationen Bluetooth-adapter gratis och då kunde jag läsa ut felkoder från DME. Så kolla att Carly överhuvudtaget läser från DME-styrenheten. Prova även gärna annan felkodsläsare. Eftersom motorlampan lyser så räcker det med vilken simpel OBD-II felkodsläsare som helst (tex Torque) för att du ska få en indikering iallafall vad motorlampan handlar om. |
|
Tack för svaret @bmw-slangen! Du har helt rätt, jag kände redan innan jag försökte skruva dit låsclippet att något var fel och när jag skruvade dit den blev det tydligt att den sitter längre ut än vanligt, en halv cm skulle jag gissa på. Körde grabben till skolan imorse och den går lite ojämt på låga varv, rycker till ibland. Men tomgång och högre varvtal känns bra. Grejen är att den sitter som berget, ska försöka ta loss den igen på lunchen. Den fastnar halvvägs in och sedan får man ta i rejält. Undrar vad den kan fastna i, jag dränkte den till slut i olja men det hjälpte inte det heller. Ska lysa med lampa sedan och se om jag ser något. Är lite rädd att jag ska bryta av "plastkontakten" när jag drar ut den, efter lite googlande såg jag att fler råkat ut för det. Ska även jämföra packningarna, BMW kanske gav mig en felaktig som inte riktigt passar. Bra tips om Carly, har mailat deras support nu. Jag har Gen II läsaren (wifi), behöver säkert bluetooth varianten då. Fick inga felkoder idag heller. Ska se om jag kan få tag i en annan felkodsläsare ikväll, men jag gissar på att felet faktiskt är att den inte går ändå in. |
|
|
UPPDATERING: Har nu lyckats få dit båda två ordentligt. Det var rätt mycket skit på ”väggarna” i det nedre hålet som syns på en av bilderna nedan. Jag tog och slipade bort det försiktigt med sandpapper och oljade sedan in väggarna ordentligt innan montering. Som synes sitter den nedre bra mycket längre in och bilen går nu som den skall. Motorlampan lyser fortfarande men den släcks nog efter en tids körning annars släcker jag den med en felkodsläsare. Bilder: Länk Länk Länk // A |
|
Nu såg den undre mycket bättre ut! Ja, såg nu att det var lite ärgad aluminium där som säkert ställt till det. Brukar själv ta WD-40 och P400 eller P800 sandpapper och jämna till ärgade aluminiumytor (eller andra ytor som behöver en liten tillputsning). Troligtvis släcks motorlampan efter en tids körning, men annars är det bara precis som du skriver bara att släcka den med en felkodsläsare. Skulle motorlampan börja lysa igen kort därefter så är det bara att köra igång med traditionell felsökning (du kan ju ha haft den enorma oturen att ett fel uppkommit som är helt orelaterat med VANOS men råkade bara uppkomma när du fipplade med detta). |
|
Lampan släcktes efter ett tag. Fick även nya adaptern från Carly och nu är det noll felkoder 😊 Tack för svaren! // A |
|
Jag behövde nyligen göra denna manöver (byta o-ringar på VANOS-solenoiderna) på min egen bil den här gången. Och som förväntat var det lite ärgning här så väldigt försiktigt med WD40 och P400 samt P800 så togs den ojämna ytan bort (den där ytoxideringen gör ytan ganska ojämn med många toppar och dalar som skapar onödigt stort motstånd). Men är generellt sett annars inga problem - med lätt film av olja på ytorna och o-ringarna så är det bara att vrida en aningens fram och tillbaka samtidigt som man trycker den inåt - då brukar den ploppa dit på plats. Dessutom behövdes en massiv rengöringsinsats göras. Före Länk Efter Länk |
|
Tjusigt! Hittade en video som visar de vanligast ställena för oljeläckage på dessa motorer, Har gjort allt fyra nu, läckte överallt :) // A |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.