|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
|
På min X1 25e har vi HUD och måste säga efter ett tags användande att det är väldigt smidigt. Så pass mycket mer intiutivt att man tycker det är mer tidskrävande och "krångligare" att titta ner i den vanliga panelen bakom ratten. Speciellt med navigation / pilar i HUD. Eller vad säger ni med HUD? |
|
|
Älskar det innerligt. Nu pratar jag om "riktig" HUD som visar i vindrutan. Sniklösningarna som vissa tillverkare kör med en glasplatta ovanpå instrumentpanelen kan man lika gärna strunta i. |
|
| BMW har väl endast den "riktiga", vad jag vet. | |
|
Om du också är ute efter motargument (till att beställa det) så är min upplevelse att HUD är störande. Har bara provat vid provkörningar, och valt bort. Även BMW:s variant har väl problem med polariserande solglasögon? (Ser lite effekter av polarisation på A/C-displayen i min "4:a" men det slipper ni ju i i4 ;) |
|
|
HUD skulle vara svårt att vara utan. Navigeringen är bra, speciellt de lite nyare som visar filer och hur vilken man ligga i. En annan funktion som är galet bra är när man ska ringa och får upp de senaste samtalen och välja dem, men även för att byta låt i ex Spotify. På I4 så visas väl även navigeringen som körs i CarPlay i just HUD:en? \Daniel |
|
|
Är också väldigt positiv till HUD, tycker bara den blir bättre och bättre för varje generation. Navigationen är riktigt bra, med filval och annat som redan nämnts. Men bara att se hastigheten så lätt hela tiden tycker jag är trevligt och med nuvarande hastighetsgräns bredvid. Det är väldigt sällan jag behöver titta i instrumentklustret. X1 har "lillebror"-HUDen och den i t.ex. 5-serien är ännu vassare, med mer info och skarpare grafik. Gissar att i4 har den nyare stora varianten, så gillar du den i X1an kommer du gilla den ännu mer i i4an. :) |
|
|
För den som inte har specificerat sin I4:a färdigt, eller som vill veta mer om bilen kan jag rekommendera "I4 for dummies". Det är ett dokument på 75 sidor som tekniskt går igenom bilen och dess olika varianter ordentligt. Dokumentet finns att ladda ned här; Länk MVH |
|
|
Hej alla. Jag såg på tuben att man ska kunna se runt bilen i 3D feån appen, kallat remote camera service, i BMW-appen. Man måste ha assisted drivers package med 3D-vy i parkering för att ha funktionen, samt aktivera "all data analysis" under bilen data privacy setrings (system settings). Men jag får ändå inte det atr ploppa upp i MyBMW-appen. Någon som vet? 13:44min in |
|
|
Funktionen är avstängd i Sverige, så den får du tyvärr inte igång. Konstigt nog har jag sett reklam för den på BMWs sida men den har aldrig varit aktiv här. Edit: Hittade denna: Länk |
|
|
Hm, ok. Men visst har Tesla det på sina bilar? Eller är det spärrat där också? Eller är det inte reglerat juridiskt, utan bara att BMW inte har den funktionen aktiv i just Sverige, av någon anledning? Edit: OK, legala skäl alltså. Men Tesla är också spärrat då? |
|
| Tesla har funktionen igång men det är under utredning: Länk | |
|
Gällande "remote view" Bättre ifall man så önskar att skaffa en dashcam med den funktionen, då är det dessutom riktig live visning istället för BMW:s som inte är i "direktsändning" |
|
| Är dashcams lagliga idag? | |
| Dashcams är lagliga och finns via Drive recorder också om man bara behöver under körning. Det är när den filmar från en bil som står parkerad som man hamnar i lagens gråzon, för då verkar det räknas som en vanlig övervakningskamera och de får inte filma hur som helst på allmän plats. | |
| 100% så. Teslas ”Sentry Mode” är därmed olaglig vilket många i den kretsen verkar ha svårt att ta till sig. Sen ska man vara medveten om att man får använda filmen i rätten ändå om man behöver… | |
| Har inte ens testat Sentry Mode själv men rent krasst så är det väl bara att strunta i att det är olagligt? Det är ju fri bevisprövning i Sverige så det spelar ingen roll hur man kommit över bevisen. :) | |
|
Jo precis. Men....om man vill hålla sig på rätt sida lagen så. Olaglig kameraövervakning ger dagsböter så det kan bli rätt kostsamt. |
|
|
Verdi2, det finns vissa risker idag i att "strunta i att det är olagligt". Kör du förbi till exempel ett skyddsobjekt då kan det vara allvarligt med dashcam eller sentry mode. Ja, det finns ställen i Sverige där du inte ens får fotografera muren som omger själva det hemliga bakom, eller ännu värre om det är ett ställe som omges av "vanliga" trådstaket som man kan se igenom också. Och hemligt är det, även om du inte kan läsa de gula skyltarna. Så oavsett ditt syfte, det kan bli dyrt för dig om du blir tagen, och idag är läget annat än bara för ett år sen när det gäller vissa saker. Men det som Löwet säger är det viktigaste. Blir du dömd då är det inte bara pengar på straffskalan, dessutom kan du räkna bort dig från vissa jobb, ifall du skulle söka jobb som kräver utdrag ur straffregistret, eller säkerhetskontroll genom SÄPO. Så visst är dascam bra ibland, men även om du tar fast tjuven kan det komma in en motanmälan mot dig också, vilket du måste tänka på också. Trots det, så tycker jag att det jag läste här ang. i4 är tråkigt. Jag trodde att kameran var på i Sverige. Jag läste manualen på Svenska för min blivande bil, och även där beskrivs funktionen som om det går att använda. Dessutom finns i menyvalen inne i bilen, som jag provkörde i fredags kort innan jag skrev på beställningen av min egen. |
|
| Dashcam (Drive recorder) finns på svenska marknaden också, det är bara Remote 3D View som är avaktiverat. Såg du en Remote 3D View i menyerna också? För det har jag aldrig sett på en svensk bil innan, dom har varit duktiga på att plocka bort det. | |
| Kan man köpa DAP over the air? Har inte beställt det för tycker inte jag har någon nytta just nu, men det kan ändras/blir sugen. Radarn sitter väl där för stop & Go redan tänker jag. Samma fråga gäller även dashcamen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.