AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
17.183

i4 - diskussioner om utrustning och tillbehör

Sida 5 av 7
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Adaptive LED ställer väl inte om några zoner utan är mer som ett kurvljus?
Jo
17
Jocke72
BMW i3-19
BMW iX xDrive40 -23
Tack. Har vanliga led på X3an idag och måste säga att på den tycker jag ljuset är ganska klent, både på halv och helljus. Är det inte bättre än så på i4an så kommer jag inte bli nöjd. På vår i3a lyser det bättre. Kan kolla med säljaren om det sitter adaptiva leds som standard eller om det är vanliga, om nu hon har koll. Tänkte att någon kanske snappat upp någon info om detta här. Sitter det vanliga leds som standard så känns ju möjligen tillvalet med Laserlights mer nödvändigt. Man kan ju tycka att det bör vara adaptiva som standard på en premiumbil av i4ans kaliber:-)
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Slippy, fel. Jag hade adaptiva xenon som bländade av zonvis redan på mina Englandsimporter. Dvs F31 2104. Funkade grymt bra och är något av det jag saknar mest på Teslan.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
'Adaptiva' betyder väl att det endast är kurvljus. Inte ens auto. avbländning.
Jo
17
Jocke72
BMW i3-19
BMW iX xDrive40 -23
Nej, adaptiva är så vitt jag vet att ljusen följer rattutslaget, typ. Ska man ha avbländning så behöver man väl helljusassistenten som kostar ett par tusenlappar för i4an. Om man väljer laserlight så ingår/ersätts assistenten. Dock tycker jag att adaptiva som "följer" vägen gör att man upplever ljuset som bättre. Blända av kan jag gärna göra men vill ha ett bra ljus utan att behöva sätta på något extraljus. Skulle inte välja laserlight för avbländningens/släckning av zoners skull:-).
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
BMW har lite luddigt namn på sin funktion. Audi kallar det Matrix och Mercedes kallar det ILS. Men det finns oavsett xenon, LED eller laser.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Verdi du hade rätt om adaptiva led från 2014, dock är jag inte säker på att de fungerar så nu, i så fall måste man nog ha ngn kombo med heljusassistans:

Laser

Likväl hade LED på min i3 och var nöjd, också nöjd med Laser som jag hade i X5:an.
Jo
17
Jocke72
BMW i3-19
BMW iX xDrive40 -23
qsacage, hur fick du till animationen/videon i på din beställda M50 i länken under din spec på första sidan i den här tråden? Nåt man kan göra med den bil man plockat ihop? Fråga från den otekniske.....
Gratulerar till en fin bil!
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Det får du via offerten från BMW. Finns "inbyggd" i den offerten som man får via BMWs system.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag har förresten uppdaterat sedan dess.

La till M-skalstolar och Cognac-skinn. Superläckert!

Länk

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Förresten, det var det jag menade med kurvljus, just att de följer rattutslaget.
Jo
17
Jocke72
BMW i3-19
BMW iX xDrive40 -23
Ja, såg att mitt inlägg blev lite märkligt där...menade ju ja, adaptiva följer rattutslaget dvs kurvljus. Så jag instämde med ditt inlägg även om det kanske inte verkade så:-). Nyfiken på om adaptiva LEDs är standard, måste kolla upp detta. Se om jag hinner förbi BMW i morron. Aha, animationen kommer med offert. Jag har inte fått någon utan plockade ihop en konfig och skickade länken till säljaren. Sen var jag och ritade på dagen efter och har sen bara ett köpeavtal som pdf, vilket är ändrat ett par ggr. Skickar du alltså prisförfrågan via konfiguratorn och sen kommer en offert tillbaka?
Jo
17
Jocke72
BMW i3-19
BMW iX xDrive40 -23
Verkligen superfin bil du får! Om jag skulle välja Cognac-skinn skulle det kosta mig ytterligare 40tkr. Kommer till kostnad för skinn, Sportstolar och elektrisk inställning så då måste jag tigga pengar från hustruns klädkonto. Det var 10 år sen senast jag gjorde det och då var skilsmässan nära:-)
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Är funktionen ändrad för adaptiva led menar ni? Jag hade adaptiva led på min förra X3 och har det på min G30. Det bländar av i olika zoner på båda modellerna. Inte bara som kurvljus. När jag inom kort får min G31 med adaptive laser så är det den funktionen också. Har svårt att se att de skulle ha ändrat adaptive led bara för att de infört laser.

BMWCS #8925
Jo
17
Jocke72
BMW i3-19
BMW iX xDrive40 -23
Enligt säljare på M-Bilar, inga adaptiva LEDs som standard på i4an. Enda möjligheten om man vill ha adaptiva ljus är alltså Laserlight. Väljer man inte Laser som tillval så blir det vanliga LEDs man får. Men är dom lika bra som på i3an så funkar det fint för mig, vilket dom bör vara tycker jag...minst. Och vill man ha hjälp med avbländningen när man inte valt Laser så är det helljusassistenten som gäller.
Då finns alltså inte mellanvarianten "LED-strålkastare m utökad funktion" som exempelvis 3-serien har. De tycker man i så fall skulle varit standard

Börjar annars som många andra vänja mig vid utseendet och "vill ha"-känslorna börjar infinna sig ):
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022

Alla färger.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
För den som är intresserad så finns här ett bibliotek med en massa olika "Digital Brochure" Länk

Skickar även med den som jag tagit offert på :-) Länk

@danielb
Läcker! Hade valt samma färgkombo.
Oj, den var vågad, men säkert snygg i verkligheten. Det är väl en annan grön än på M3? På M3 var den häftig iaf när jag såg live i våras. Men jag skulle köra svart eller P blue.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.