AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
17.191

i4 - diskussioner om utrustning och tillbehör

Sida 3 av 7
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Då blir väl min snigelartade laddning i vägguttaget ett par ggr i veckan skonsamt och bra för batteriet åtminstone.. Men än är inte sista ordet sagt med föreningen, troligen blir beslutet att alla som vill får installera laddbox på egen bekostnad.

Ni som har mer koll, tillverkarna rekommenderar man ska ställa ned effekten när man laddar med medföljande laddkabeln till 6A, men det går ju ladda med 10A och 2,3 kW som mest och då laddar man ju iallafall på 11 km/h. Skulle risken då vara betydande för brand, att det blir extremt varmt med risk för antändning vid vägguttaget? Jag har svårt att tro att det skulle vara fallet, då grejerna är dimensionerade för detta, eller hur? Det är väl bara en försiktighetsåtgärd att rekommendera att ställa ned effekten till typ hälften?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
BMWkillen1,

Schukouttaget (den vanligaste stickproppen) är konstruerat för hushållsel. Det är små (mA eller A) strömmar i korta stunder (1 min till kanske 1h). CEE uttaget (röda 3-fasuttaget i folkmun) är anpassat för flera timmars belastning på högre strömstyrkor (flera A). Inget i schukouttagets dimensionering är byggt för 5-10A i en stabil baslast.

En dammsugare eller högtryck drar inte mer än 10-16 ampere och inte mer än minuter vanligast och sedan timmar i undantagsfall. Då hinner det svalna under tiden det används då det ofta blir i etapper belastningen sker. Tvättar man bilen 1h går inte högtrycken mer än 12 min kanske.

Schukouttaget fungerar däremot ett tag även för elbilsladdning, men det är känsligt för omgivningsmiljön och det skiljer mycket på ett uttag som sitter ute mot inne i vad det får uppleva. Som exempel så hade vi en värmefläkt på jobbet i herrarnas omklädningsrum, det smälte efter 1 år men då hade det uttaget gått mer eller mindre konstant. Men det var helt nytt innan och satt i en skyddad innemiljö.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Länk
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Grelle, stämmer bra med den bild jag själv fått. Laddning via medföljande kabel har jag blivit avrådd från, den är mer som en nödlösning. Man bör installera en laddbox, och det ämnar jag göra.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Förslitningsskador kommer ju med tiden, samt att det blir mycket varmare en dag med 28 grader ute och solen steker på, än vintertid i skugga. Så detta är inte en helt digital fråga där det ena svaret är "livsfara första gången" och "superlugnt alla lägen".

Jag själv har schukoladdat ett antal tillfällen, men undviker förlängningssladdar och gör det när jag ändå är vaken och vädret inte är stekhett. Men har jag återkommande behov så tycker jag en laddbox är hyfsat billigt för att få det bra och minska riskerna.

Däremot är det viktigt att förstå att schukouttaget inte är byggt för elbilsladdning även om det kan klara 16A. Enskilda korta laster ger andra konsekvenser än långvariga baslaster, speciellt med hänsyn till värmeutveckling.
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Tack för bra info Grelle. Jag har 4 st schukouttag, oanvända längst in i min garageplats i kallgaragelängan som byggdes för 5 år sedan. 10A-säkring ut till garaget. Jag får väl prova och utvärdera. Men kan man inte låta en elektriker installera ett industriuttag 3-fas som ersätter ett av dessa schukouttag och därmed få en säkrare laddning när jag använder medföljande flexible charger?

Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Idag har varje radhuslägenhet 1,5 mm2 kabel ut till sitt garage i garagelängan via 10A-säkring. Jag ser i mitt säkringsskåp inne i lägenheten att det finns en reserv 16A säkring som kan nyttjas, dvs kan låta elinstallatören blåsa ut en 2,5 mm2 tråd i befintlig kabelstam i mark ut till garaget ca 20 m och då är det dimensionerat för en laddbox! Det har redan genomförts av någon i föreningen. Nu vill dock styrelsen utreda vad vi har för totalkapacitet för elen och ta fram ett förslag till beslut om laddboxar till våren 2022, så då finns ju en risk att laddbox-installationer röstas ned.. Men som jag ser detta så bör det väl inte vara något problem för mig att fixa detta själv om nu medlemmarna röstar ned förslaget för det tyder ju bara på att det är väldigt få som har behov att ladda elbilar. Dvs styrelsen får göra ett undantag att tillåta installation av laddbox för de få som önskar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Riktlinjerna för elbilsladdning säger att det inte får finnas något mer på samma grupp. Dvs strömmen kan inte passera ett antal schukouttag och sen sluta i en laddbox oavsett. Inte säker på att jag uppfattar dig helt rätt hur det ser ut.

Laddbox eller CEE uttag har ingen större betydelse ur säkerhetssynpunkt, det är inte där säkerheten ligger. Det är i jordfelsbrytare av rätt typ, inget annat på vägen, samt dimensionering av kablar.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du har ingen legal rätt att sätta upp något på föreningens fastighet, du är bara en boende i föreningen och om de röstar ned dig så är det slut där. Men om ni är en mindre förening med god stämning så kanske de kan göra ett undantag. Däremot så är det från styrelsens synvinkel farligt att börja tillåta undantag för det börjar med något litet och sedan drar det iväg. Dagen du flyttar blir din laddbox föreningens utmaning osv. Nu bor jag inte längre i BRF, men när jag gjorde det och satt i styrelse så var jag lagom positiv till undantag, men vi var 525 lägenheter och drev föreningen mer som ett bolag. Då kunde man inte ha 2-3 undantag med respektive boende.

Ett till kabel i existerande kabelstam? Du menar att förlägga en till kabel i markröret där det redan ligger kablar? Det kan gå, men kan även bli så att alla kablar måste ur och träs igenom gemensamt beroende på hur markröret är förlagt. Svårt att uppskatta komplexiteten utan att faktiskt genomföra arbetet.

Allt går, men det är inte samma sak som att allt går billigt eller enkelt. :)
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Trefasuttag kanske går att ordna? De är till skillnad från schuko dimensionerade för att tåla kontinuerlig last.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fast det hjälper inte om kabeln passerar 4 schukouttag på vägen. Det beror på hur det ser ut. Ska man göra "rätt" ska det dras ny kabel direkt till uttaget.
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Nu passeras inte uttagen efter varandra utan de är installerade i serie med
två parallella schuko från en varsin kabel i varje ände. Hursomhelst ska det väl inte vara något problem att med detta ersätta två av uttagen med ett 3-fas industriuttag. Borde vara enklaste lösningen om den ger en mer säker tålig laddning.

Vad gäller kabeldragningen i bef rör har redan detta genomförts av en medlem så att det går och att förutsättningarna finns att fixa det är ett faktum.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Alltså, ett shuckouttag är en-fas och CEE är trefas så att det bara ska gå är inte säkert. Kabeln ska vara av rätt typ samt säkring för gruppen ska vara 3-fas.

Som Löwet skriver så ska det inte vara andra uttag på samma grupp. Om uttagen sitter 2 i serie så är de ju i samma grupp, men du skriver också parallella. Oklart vad som avses.

Om förutsättningarna finns för att fixa allt (du skriver faktum) så är det ju klart och frågeställning kan stängas. Fick intrycket av det du skrev att detta är lite utanför ditt expertområde men om du har 100% koll på installationsel, elbilsladdning samt fullgod dokumentation hur all historisk eldragning är gjord så är det ju så.
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Hej Grelle, nej detta är inte mitt expertområde, men jag försöker lära mig mer och det har jag delvis gjort nu även från denna tråd. Jag ska låta styrelsen göra sin utredning och se vad de kommer fram till och utvärdera det. Jag har pratat med personen som redan installerat en laddbox efter att jag själv pratat med nätägaren och installationen gick till precis som jag beskrev. Frågeställningarna behöver inte stängas, för det jag undrade över var hur alternativen ser ut för laddbox och för att få mer info från dem som vet mer eller har erfarenhet av laddning i t ex vägguttag.

Jag har lagt en order på en i4m50 och vill bara försäkra mig om möjligheterna i mitt nuvarande boende för laddning av den. Om förutsättningarna är kassa får jag tänka om, kanske köpa nått annat eller kanske fundera på att byta bostad framgent. Som det ser ut idag är det som sagt vanliga vägguttag i garaget som står till buds.

Det som även har betydelse är att bostadsområdet är nybyggt dvs ny fräsch el.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Okej, men då kan det vara bra att inte ha en allt för förenklande inställning utan istället försöka förstå att det är en kombination av teknik, juridik, rättvisefrågor samt ekonomi för att få till en bra laddlösning i en BRF. För villaägaren är det däremot plättlätt för man äger alla frågor själv.

Som exempel, när man drar kabel i existerande markrör är det alltid en risk att man fastnar i något. Gick det bra i ett rör så betyder inte det att man inte kan fastna i det andra. Då kan man lösa det genom att dra ut alla kablar och sedan dra dem gemensamt, men det blir dyrare. Markrören kan också ha blivit olika tillplattade efter markarbetet gjordes och så vidare.

Huruvida existerande kablage kan användas hänger primärt på tre saker
1) Kabeldimension och typ
2) Avsäkring
3) Effektuttag - både existerande och tillkommande. Ofta varierar båda dessa beroende på användande och användandet är inte stabilt över året. Motorvärmare används mer vintertid än sommartid osv.
4) Avstånd - Längden på kabeln är en dimensionerande faktor

Jag skulle säga att dina alternativ är följande

Schukouttag
1) Fulladda - Dvs, gör det bara och hoppas det går bra
2) Med föreningens godkännande - Betala en viss schablonsumma för elen du förbrukar

Du kan då som mest ladda 2,3 kW, vilket är sådär lagom lite. Men det räcker nog över nätterna.

Elbilsladdare
1) Få föreningen att installera laddare. Föreningen köper in ett visst antal och sedan höjer de parkeringsavgifterna för de som önskar laddare. Ju fler ni är och ju närmare laddarna sitter gentemot varandra desto lägre installationskostnader. Ni får sedan betala för elen ni använder. Laddarna har funktionalitet för det.
2) Sätta upp egna laddare som ni lyckas koppla mot föreningens abonnemang i garaget - Skulle säga att det är mindre sannolikt att föreningen accepterar detta.

Nybyggd el - Detta gör varken till eller från. Ibland kan äldre överdimensionerad el vara bättre än nybyggd korrekt som är anpassad för användandet. Om de inte hade med elbilsladdning i dimensioneringen så kan marginalen vara mindre i ett nytt mot ett gammalt hus, om dimensioneringen gjordes korrekt. Sen är det en fråga om man med gammal menar 15 eller 65 år. Det senare behöver mest troligt bytas ut ändå och då kan det finns incitament att fixa elbilsladdningen när man ändå gör om elen. Fokusera mer på dimensioneringen än ålder.

Lite svårt för mig att veta hur installationsplatsen är och hur fastigheten ser ut med lägenheterna/radhusens egna mätare och avståndet till parkeringsytan, samt vilket gemensamt abonnemang som föreningen har i anslutning till parkeringen och hur det kan nyttjas. Men sånt avgör såklart vilket som är mest lämpliga lösningen.
Borde man inte säkerställa laddningsmöjligheter innan man beställer elbil?

Nåväl huruvida man kan/får installera i en BRF bör vara ett stämmobeslut. Gäller att lägga fram bra beslutsunderlag till styrelsen.
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Grelle det är radhus med tre-fyra lägenheter och bredvid radhuset en garagebyggnad med motsvarande platser. I varje lägenhet finns en elcentral med alla grupper till resp elförbrukare i mitt hushåll. En av grupperna avser garaget 1 pol, Max 10A, area 1,5 mm2. Varje lägenhets abonnemang är på 16A och med en egen mätare. Avståndet för resp lägenhet till garaget är mellan 3-25 m ungefär. I elcentralen finns en reservsäkring med Max 16A.

Det jag hoppas att det kommer finnas förutsättningar för är att föreningen anordnar installation för de som önskar på varje medlems bekostnad. Inkl lastväxlare eftersom vi endast har 16A säkringsabonemang per lägenhet. Elen betalas per hushåll. Föreningen behöver väl utreda kring nätets maxkapacitet för att komma fram till om detta är möjligt eller om ytterligare uppdimensionerande åtgärder krävs antar jag.

Har ju sett vad som ingår i en installation av laddbox, kabeldragning upp till 20 m, några genomföringar i vägg. Jag är med på att det kan bli extrakostnader vid markarbeten, både att oförutsedda händelser kan ske och att vissa har länge avstånd än vad som ingår i det fasta priset med.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om garaget matas från ditt abonnemang så är det lite annorlunda. Då kan du själv (eller med elektriker om du saknar behörighet) byta ut kabeln från 1,5 mm2 till 2,5 mm2. Då är det tekniskt ingen direkt skillnad mot en villainstallation. För att det ska bli föreningen som ombesörjer detta så ska det gå på deras abonnemang. Det vanligaste brukar vara att motorvärmarna sitter på föreningens egna abonnemang.

Om laddaren går på din ström så behöver inte föreningen undersöka någon kapacitetsfråga. Det är ju din kapacitet det handlar om och om du inte tänkt säkra upp så blir det inga nätrelaterade frågor utan bara installationsel. Dvs, tjockare kabel och högre säkring. Men om din huvudsäkring är 16A och du tänkt installera en 3-fas laddare som drar 16A i varje fas som max så inser du ju att laddaren aldrig kan gå på fullt utan att du säkrar upp till iaf 20A.

Ps. Du vill ha lastbalansering mot fastigheten. En lastväxlare är något annat.

Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Exakt så är det som du beskriver grelle, du bekräftar mina tankar kring detta. jag var osäker kring kapacitetsfrågan men det är
ju endast min kapacitet vi pratar om dvs 16A. En lastbalansering är ju vettigt eftersom kapaciteten är låg. Rätt dyrt att säkra upp.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag vette tusan om det är så dyrt att säkra upp, kostar ju mindre än 1" större fälgar. Men kolla med din nätägare så ser du ju vad prisskillnaden blir.

Men om bilen står stilla på nätterna så kommer den i princip alltid vara full nästa morgon.

Din förening är ju inte uppbyggd som en 1A i skolboken, där lägenhetshus med garageparkering eller utomhusparkering med kö för att få en plats är det vanligaste. Men i ditt fall skulle jag bara kolla med föreningen att det är okej att skruva upp en laddare i din carport, förklara att strömmen hämtar du från eget abonnemang och att detta inte påverkar dem. Sedan tar du dit en elektriker som gör jobbet och sedan är det bara att ladda och vara glad. Lösnignen du ska köpa är alltså en villalösning, titta inte på laddleverantörernas företag eller föreningenslösningar då de är anpassade för det jag ovan kallar 1A.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.