|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
| Finns ju plastbrädor med fejkade sömmar också så väldigt svårt att bedöma på animerade bilder. | |
| Jag har sensatecbräda i min trea. Fick möjlighet att jämföra tre bilar bredvid varandra irl som hade standard, sensatec och riktigt skinn. Störst upplevd skillnad vad det mellan vanlig bräda och sensatec. Sensatec liknar skinn och man får riktiga sömmar som tillsammans i mina ögon lyfter interiören en hel del. Steget till riktigt skinn märker man också, det är framförallt mkt slätare jfr med sensatec men om det är värt pengarna får var och en bedöma. I mitt fall kostade sensatec typ 5’ extra och det var ett lätt val för mig. | |
|
Tack, det var precis det där jag ville veta och få en åsikt om. Verkar som jag har sensatec-brädan, vilket borde vara good enough. mvh Sacki |
|
| Tyckte jag såg att du valt svart skinn med blå sömmar, dvs det sk m-skinnet? I trean så måste man då ha minst sensatecbräda med den klädseln, så det kan nog stämma att du har sensatecbrädan! Klart att skinnet är ännu lite trevligare att se på, men jag tyckte det var lite för mkt pengar upp till det. | |
|
Japp. "M-skinnet". Låter bra då med automatiskt minst sensatec-bräda. Lite svårt att utläsa i konfiguratorn, men är det så på 3-serien så gäller det väl även här. |
|
| Skinnet ingår i Supercharged-paketet. Hade du nästan inte valt alla saker som finns i det? Vad blir i skillnaden att gå på det paketet? | |
|
Jag kollade precis. Det är 33.700 kr till. För det får jag (som jag inte har nu) följande : Läderbräda Driving Assistant plus Parking Assistant plus Comfort access Eluppvärmt baksäte Dragkrok Jag 'behöver' egentligen inget av detta. |
|
| comfort access och Parking Assistant plus är bra. Även om du inte kommer låta bilen parkera själv så ingår (om jag minns rätt) 360 vyn där vilket är väldigt bra att ha. Drag har vi redan diskuterat :-) | |
|
Jo. Men jag betalar inte extra för att få en snyggare grafisk representation. :) Comfort access är faktiskt inte heller något jag är villig att betala för. Lampor i dörrarna och "beröringsfri öppning" löser ett problem jag inte har. :) |
|
|
Behöver och behöver. Men det verkar vara ett bra paket för 33 700:- Vet inte hur bra "Driving assistant plus" är men nån form av filhållning vill jag nog ha på en modern bil. Man kan vara raljant och säga saker som "vill du inte köra själv kan du ta bussen osv" men när du väl sitter där på E4:an i höjd med Linköping eller Värnamo så är det inte så dumt att kunna slappna av lite och låta bilen hålla sig i filen själv. Givetvis i kombination med det absoluta måstet som är adaptiv farthållare. Samma sak med comfort access. Det bara måste finnas där. Hålla på att fiska fram nyckeln i tid och otid. Nej tack. Läderbräda gör mycket för upplevelsen. Det får en ok bil att kännas riktigt exklusiv. Nu när jag hade min årliga "höstsvacka"och letade 540i så var läderbräda ett klart plus i min bok. Sensatec är väl ok och duger. Men helt ärligt så ratar jag alla som bara hade plastbrädan. Så sjukt tråkigt med knottrig plast. Jag som har barn behöver även värme i baksätet. Dragkrok är ju också nice to have även om jag nu faktiskt inte haft dragkrok på över 4 år trots att jag bor i villa. Det enda jag inte skulle bry mig om är Parking assistant. Nån 360 vy behöver jag inte. |
|
|
Vet inte varför det är tveksamhet om Sensatec-brädan. "4AW" står ju under standarduttrustning i listan som postades. Till min M440i xD lade jag istället pengar på sånt som gör någon nytta, som t.ex. runt-om-kameror (gör god nytta vid parkering och 180grader panorama-funktion både fram och bak underlättar också i vissa utfarter). Öppna/stänga bagaget med foten undviker blöta väskor/kassar i vissa scenarior ;) I I4 (åtminstone M50) finns inte "gummi-bräda" att välja, men jag tycker den är helt OK i min M440 (och jag slipper tramsiga "design-sömmar"). |
|
|
Vill du inte köra själv kan du ta bussen. ;) Skämt åsido, alla tycker vi olika förstås. Klart man kan ha hållningen att man "måste" ha vissa saker på en ny bil som M50, men någonstans får man dra en linje också. |
|
|
Som en småfet medelålders medelklassman så är ju 360 kamera, driving assistant & comfort access ens enda små smakprov hur livet med en betjänt hade tett sig. Så supercharged var självklart. ;) Om ändå bilen hade gjort frukost.... |
|
|
Angående laddbox hemma i garaget i en bostadsrättsförening med radhus nästan nybyggt område. Vissa har redan installerat trots endast 12A, men man får använda sin 16A reserv i lägenheten och låta dem dra ut lite grövre kabel till garagelängan i bef kabelstam så är det löst. Nu ska styrelsen utreda om totala kapaciteten räcker eller om det ska uppsäkras för alla med beslut i vår 2022. Dvs skulle förslaget de kommer fram till röstas ned så blir väl enda alternativet att ladda bilen med kabeln som medföljer bilen. När jag tänker på mitt körmönster, om man laddar på varje natt kanske 5-7 mil på 6A så skulle det funka utmärkt för mig. Ni som har elbil, är det realistiskt att göra som jag tänker? Det ska väl vara väldigt små risker med att ladda direkt i vägguttaget när man ställer ned uttaget till hälften? Jag läste i ett teslaforum där det verkar finnas folk som laddar i vägguttaget i många år utan några som helst problem med det.. de som kör många kortare sträckor som jag lär göra.. Vore ju trist att avbeställa bilen pga detta eller behöva flytta.. |
|
| 3 fas 6 ampere räcker bra till vardags. Du får lätt 7-8 mil per natt. Är inte många som snittar ner än så. | |
| Nu sa jag lite fel och vill säkra att vi pratar om samma saker verdi. BMW Flexible Charger som medföljer bilen kan användas för enstaka laddning via ett vanligt vägguttag och har då en maximal laddningskapacitet på upp till 2,3 kW (10A). Jag tänker man ställer ned den till 6A för att vara på den säkra sidan. Du skriver 3-fas 6A men antar du menar att 1-fas 6A går bra med? | |
| Varje lägenhet har idag 10a säkring ut till sitt garage i längan. | |
| Tänkt fel. Menade 1-fas. Med 3-fas får du mycket mer (3 ggr). | |
| Ja bra. Det blir som att ranka för en hundring bensin varje gång det är dags fylla på :) någon som har koll på /uppfattning om många längre laddningar med låg last ärför mer skonsamt för batteriet än snabbladdningar med hög last? | |
| JA. Snabbladdning sliter mycket mer. Men 3fas 16a (11kw) är inte "snabbladdning" heller. Det man inte ska göra är att tanka 150kW Ionity mellan 0-100% hela tiden. Det sliter ut batteriet mycket fortare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.