|
|
|
|---|---|
|
Har en bmw e39 530i som läckte olja vid ventilkåpspacknigen bytte sedan ut den men det fortsatte att läcka då jag kände bränd olje lukt i cupen, kolla vid ventilkåpspacknigen och det va några bultar som va lite oljiga, tos sedan bort ventilkåpspacknigen på nytt och la tätningspasta på. Nu läcker det igen, kan det vara vevhusventilationen som är kass på bilen. Nu kan jag inte se vart det läcker ifrån exlat men känner att det läcker, men inget syndigt som man ser under bilen. Vad gör jag? Tacksam för snabba svar.;) | |
|
Bytte du packningen när du hade isär grejerna? Jag vill minnas att man ska ha gegga på något ställe och dra fast kåpan i viss ordning. Sedan måste vevhusventilationen vara i skick, men det brukar främst strula på vintern. // Magnus |
|
|
Ja den har varit bytt |
|
|
Det är klart att det kan vara vevhusventilationen, men bränd oljelukt i kupén brukar innebära att det läcker så olja hamnar på grenrören. Vevhusventilationen sitter på andra sidan. Packningen till ventilkåpan är litet pillig att få på plats utan att skada den. Är den ditdragen med föreskrivet moment och skrivarna åtdragna i rätt ordning? Dras skruvarna för hårt kläms packningen med läckage som följd. Dras skruvarna i fel ordning, kan ventilkåpan hamna snett, med läckage som följd. Börja i mitten med åtdragningen och gå diagonalt och utåt. Skruvarna ska sitta med 10mn. Tätningsmassa ska det vara längst bak på de halvmåneformsde uttagen. Ingen annanstans |
|
|
Jag hade exakt samma problem på min 530 för många år sen. Det visade sig att ventilkåpan hade slagit sig. (Inte helt ovanligt tydligen) Omöjlig att få tät. För mig var det bara att byta. Ta av kåpan igen och lägg den på en plan yta så ser du om detta gäller även för dig. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
| Grejen är att jag inte ser någon läckage någonstans | |
| Känner att det luktar bränt ibland när jag står still vid trafik elr om jag gasar på ordentligt | |
|
Man ska byta dom svarta plastplupparna samtidigt som man byter ventilkåpspackningen, annars drar bultarna inte fast ordentligt. Om du haft tätningspasta på är det ny packning som gäller tror jag tyvärr. Plastplupparna finns hos BMW och det är föreskrivet från dom att de ska bytas. En 525 01 jag köpte hade ny ventilkåpspackning men verkstaden upptäckte att den läckte i samband med en oljeservice så de fick göra om jobbet. Hoppas det kan vara till någon hjälp. Mvh Asken |
|
|
Asken har helt rätt, bultarna är ju av den ty som bottnar så att säga så det som håller trycket är just gummiplupparna. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.