AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
873

Skillnad m40 och m42???

PowerPad
Haloo!

Vad är skillnaderna mellan m40- och m42-motorn? Så vitt jag vet sitter enda skillnaden i topplocket i form av fler ventiler(16 istället för 8) och dubbla överliggande kamaxlar. Stämmer detta? I sånt fall borde det väl gå att byta ut topplocket på en m40 till ett topplock från en m42 och därmed få 136 hästar i bilen!? Stämmer detta eller måste något annat bytas?

PowerPad
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
En kvalificierad gissning är att motorstyrningen måste bytas mot den nyare. Därtill kanske också insugnings eller grenrör eller både och men det är som sagt bara gissningar.

//Kalle
528i -86
PowerPad
Tack för gissningen!

Jag tänkte också på det där med motorstyrningen, det borde väl gå att ta en styrbox från m42 också och bara koppla in?

PowerPad
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Naehh, riktigt så lätt är det väl inte, M40 och M42 torde väl vara två helt olika motorer. M42 har väl tex kamkedja medan M40 har rem
PowerPad
Men är inte m42 baserad på m40? De har väl i alla fall samma block? Då bör de väl vara så pass lika att man kan konvertera m40 till en m42?

PowerPad
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Jag har funderat något ytterligare på frågan och kommit fram till att det är nog inte möjligt, eller möjligt är det ju alltid men inte kostnadseffektivt och framförallt alldeles för mycket jobb för det man får ut av bytet. Alltså det borde vara för många trilskande detaljer för att det ska kännas effektivt. Fortfarande bara gissningar rakt av och sen är det nog också så som w9816 (vad står det för?) att det är nog inte så lika som man tror, t.ex. kamdrivningen.

//Kalle
528i -86
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.