|
|
|
|---|---|
| Hej, har senaste månaderna börjat höra ett oljud från bakvagnen någonstans, efter att hissat upp bilen och roterat alla axlar för sig (kardan, drivaxel vänster, samt höger) så konstaterar jag att ljudet verkar komma från differentialen. Det låter lite som att ett hjullager är slut ungefär, lite pulserande/skavande. Jag har lagt så mycket pengar på min bil senaste två åren så jag vill inte spendera flera tusen till på en ny/begagnad bakaxel helst, finns det något jag kan göra med den befintliga för att minska ljud och förlänga livslängden på den? Ex byta olja, ha i någon tillsats eller byta något lager? Det verkar inte som det har någon betydelse för funktionen ännu, utan det är endast oljud. | |
|
Tappa ur oljan och titta hur den ser ut. Är det mycket "glitter" i oljan är det stor risk att den är körd. Sedan ny olja av rätt kvalitet och lyssna om det hjälpte... Gjorde det inte det får du felsöka vidare genom att lyssna mer exakt varifrån ljudet kommer med t ex. motorstetoskop. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok tack, då ska jag göra det. Vet du vilken olja det ska vara? Någon särskild klassning? Gärna något man hittar i lokala mekonomen t.ex... :) | |
|
API GL5 SAE 75W90 funkar bra. Du kan även använda en tjockare API GL5-olja med eller utan LS-tillsats (LS-tillsats behövs bara om bilen har bromsad diff, vilket din bil inte ska ha om ingen har eftermonterat det - men LS-tillsatsen funkar även i obromsade diffar) som SAE75W140. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Perfekt, det är orginal diff. Hittade en API GL5 SAE 75W90 på lokala biltema, så länge klassningen stämmer ska kvalitén vara tillräcklig, korrekt? Känner du till hur många liter diffen rymmer också? Samt finns det någon tillsats jag kan komplettera med OM det är så att det inte blir något bättre med oljebyte? Tack Johan för snabba och bra svar! | |
|
...ska även vara hypoid-anpassad olja, men det är väl de flesta API GL5... Det brukar vara strax över en liter - typ 1,1 eller 1,2 liter. Man fyller på tills det rinner över i påfyllningshålet. Lossa dock påfyllningspluggen FÖRST, för om du av någon anledning inte kan lossa den, så är det bra att upptäcka det innan du tappat ur oljan... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tillsatser....nja, det finns inga undermedel om den har börjat väsnas, trots att marknadsföringen av olika tillsatser gärna vill hävda motsatsen... En tjockare olja kan dämpa vissa ljud lite men det är mer marginellt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är väl troligt att den diffen inte har nån urtappningsplugg (har ingen på 130in). Man får suga ur oljan ur påfyllningshålet. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
...så kan det vara! BMW har tagit bort avtappningspluggen "på senare år"... :( Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har nu bytt olja, till ny API GL5 75W-90. Gamla oljan var fin inget glitter och färgen var fin. Lite mörkare än den nya bara. Det som jag upptäckte var att jag fick i 3dl mer olja än jag tömde ur, så det verkar ha varit för lite i innan. Ljudet dämpades och är inte längre lika påtagligt, men det är inte heller helt borta. Dock bara jag som hör det nu mera och inte mina passagerare. Jag kommer att nöja mig så här eftersom det inte är någon påverkan på funktionen och den säkert kommer gå flera tusen mil till innan man behöver göra något. Något intressant är att ljudet påverkar inte nämnvärt av belastningen på drivaxeln, det är alltså i stort sett samma ljud oavsett om jag accelererar, motorbromsar eller frihjular utan växel. Kanske tyder på att det endast är ett lager i diffen som låter och inte något drev eller så. Kanske går det att öppna och byta lagret men det vill jag inte ge mig på om det inte är nödvändigt. Tack för alla tips! :) |
|
|
Hej igen, jag har lite svårt att släppa detta. Jag tänker att eftersom ljudet låter som ett hjullager brukar göra, samt att det inte påverkas av belastning utan endast av hastighet, så bör det vara ett kullager som är dåligt. Bakaxeln i min bil heter 3310756617. Jag funderar på att öppna den ändå. Har någon öppnat denna eller liknande bakaxel? Är det bara öppna och byta lager eller krävs det mycket extrajobb, som t.ex justeringar eller särskilda moment? Är det mycket lösa delar som man kan blanda ihop eller inte få tillbaka? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Diffarna till 1- och 3-Serien runt dessa generationer är kända för att dess lager blir dåliga. Sitter själv med en diff med oljud - men detta oljud är inte det typiska lageroljudet utan det är ett mer metalliskt konstant kvittrande. Men det kommer det från pinjongen inne i diffen (verifierat på lyft) och diffen behöver ses över oavsett. Dessa diffar skiljer sig inte nämnvärt från de gamla hederliga från tex E30 3-Serien. Men du behöver press och lite speciell mätutrustning för att verifiera rätt pre-load (sitter bland annat en klämhylsa mot pinjonglagret som är one-time-only som deformeras när man drar åt muttern och man ska dra åt muttern så det bildas ett mycket exakt motstånd). Behöver också ganska kraftiga låsringtångar - duger inte med de där små futtiga man hittar i the usual suspects hobbyaffärerna. Yes, det finns komponenter du absolut INTE får blanda ihop och som måste gå tillbaka där de satt. Nä, det är inget en vanlig weekend warrior gör själv. Denna video ger en ganska bra överblick av vad som krävs. |
|
Tack slangen, tydligt svar! Bra video, tyvärr blev jag inte mer sugen att ge mig på denna renovering efter den genomgången... Kanske lättare att köpa begagnad diff och hoppas den är fräschare. Hmm. Jag får klura vidare på det här. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ett alternativ kan vara att köpa begagnad differential och ett komplett renoveringspaket med alla hjullager (finns "överallt" då det är otroligt vanligt med nedgångna lager på dessa differentialer) och lämna in allt till en verkstad (som du såklart kollat i förväg med om de vill ta på sig arbetet). Men köp ett renoveringspaket av bra kvalitet (känt märke eller på annat sätt känd hög kvalitet). |
|
Hej. Känner någon till någon i Gävletrakten som renoverar diff till BMW? I andra hand någon jag kan skicka till i Sverige? Det har visat sig inte alls vara så lätt att hitta någon som vill ta på sig här i närområdet. Till Volvo finns det gott om folk som håller på men BMW verkar mer avancerat. Då jag nu behövt plocka bort drivaxlarna av annan anledning så passade jag på att plocka ner diffen samtidigt. Dreven ser fina ut tycker jag, låter väl främst som dåliga lager kanske? Oljan var svart sedan förra bytet men inte glittrig. Så här ser det ut i dagsläget. Observera att ljudet låter högre inspelat än i verkligheten... Video Länk Bild Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.